Dat met die nokkenassen is ook vooral een eco kwaal dacht ik. Goed bezig verder!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Jij bent goed op weg, ik ga september niet halen (maar ach wat maakt het uit op een termijn van 20 jaar ), maar ik hoop toch nog wel dit jaar. Ben met een aantal auto’s tegelijk bezig, vandaar. Doel is nu APK en daarna motor en bak droogmaken en verdere techniek verder aanpakken. Het rood stoffen interieur (met hoofsteunen) is in vrijwel nieuwstaat, alleen wat aan de vulling en de bespanning doen.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Het stof kan er weer vanaf geblazen worden, we zijn ruim een maand verder. De koelbekapping is gestraald (op het ventilatorhuis na) en gespoten met motorlak. Wat een takkeklus dat stralen, maar alles beter dan schuren! Die Motip Engine-paint dekt maar marginaal beter dan de zwarte verf van de AC-tion, één bus was nèt niet genoeg, dus nog een beetje bijsproeien hier en daar en de boel kan in elkaar. Ohja, en nog even een setje oliekoeler-tochtstrips bestellen bij Daniel Engelhardt.
Dan de dynamo. De FEMSA die erop zit werkt prima, is alleen vergeven van de olie. Eerst maar eens in de verzameling kijken: een mijn onbekend type en een GSA-dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Heb geen zin om de draadboom om te gooien en er dan achter te komen dat het k-ding het niet doet, dus dat wordt ‘m even niet. Wacht eens, heb ook een mooie schone in de onderweg/LCP-kist zitten, pak ik die wel. Pomtiedom, inderdaad, mooi exemplaar, ook FEMSA, maar wacht eens, wat doet dat nokje daar en waarom is ie korter dan degene die vervangen gaat worden… Ik rij dus al jaren rond met een 2CV-dynamo als reserve!
Lekker dan, gelukkig zijn de koolborstels en de lagers hetzelfde, dus toch maar dat gore ding gedemonteerd, schoongemaakt en het voorste lagertje uitgewisseld, ‘t is weer een goeie!
De instelbaarheid laat te wensen over, de kop van het M6-boutje bovenin het blok zorgt dat niet het hele bereik gehaald wordt, een inbus-bolkopje lost dat op.
Er blijken twee diameters ventilator-riemwielen te zijn, met dus verschillende riemlengten. Heb de grootste diameter maar gepakt, volgens mij hoort die bij een GS en daar had ik een nieuwe riem voor liggen. Dit stuk ijzer ook gestraald en gelakt.
Ook nog wat geslepen aan de kinnebak, een reparatiestuk klaargemaakt maar nog niet erin gelast.
En omdat er nog niet genoeg overhoop ligt hulptroepen ingeschakeld om ECOntinentia eruit te halen, mkatgert wilde daar wel een zaterdag aan opofferen. Mooi moment om het 2511-T van het recent gescoorde gereedschapbord te pakken.
Het aandrijf-ensemble gaf zich niet heel gemakkelijk gewonnen door een combinatie van GSA-motorsteunen en de baksteunmodificatie zat de boel een goed potje klem onder de brug van het subframe. Uiteindelijk de motor en bak los van elkaar gemaakt, toen was het zo gepiept. Ben toen begonnen de boel schoon te maken terwijl mkatgert en Floris spulletjes van de ene op de andere motor gingen schroeven. Koppeling als nieuw, meevaller, benzinepomp vrij recent, fijn.
Er moeten dus lagere GS-motorsteunen op, daar heb ik twee gebruikte setjes van liggen. Bij één ervan komt het rubber los van het staal, maar ze zijn sowieso allebei knoerthard, niet echt een optie. Er liggen ook vier (!) sets GSA-steunen, die eigenlijk allemaal in prima conditie zijn… Omdat ik daar toch geen emplooi voor heb verder, en omdat ik te gierig ben om nieuwe te kopen besloten om een setje te verlagen. Na een paar uur meten, slijpen en lassen ziet het er toch niet onaardig uit.
Dan de achterbevestiging. Op zich voldoet die prima en is veilig (als je remt kantelen de adapterbeugeltjes om het 4bak-ophangpunt, en steunen dan af op de subframebalk) en sinds de toegevoegde hechtlasjes achterop schommelt de bak (met blok) niet meer als je gas geeft.
...maar het is eerlijkgezegd toch wel een slecht afgewerkte hack-job en ook gezien de demontagemoeilijkheden kan het beter. Ik moet mij er als constructeur wel mee kunnen vertonen bij de APK… Dus tijd voor wat Cardboard Aided Design, hier komt nieuw staal tegen.
even kijken of ik er straks bij kan met de lastoorts
Moet lukken. Het gaat vooruit, maar we zijn er nog niet!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
‘t Was weer lekker vertrouwd sleutelen in dit gezelschap, op deze locatie en aan dit blokkie! Eigenlijk hadden we alleen de handleiding nodig voor alle non-C-matic onderdelen (lees: de koppelingskabel )
Adri
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi weer.
Nice busy! Mooie klussen en goed te lezen dat je wagen ruim op tijd af is voor de France-run
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Lekker bezig, hoop dat je deze week nog wel wat klus zin overhoudt :p haha
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Nielsje schreef:... goed te lezen dat je wagen ruim op tijd af is voor de France-run
mbender schreef:... dat je ... wat kluszin overhoudt…
Wat is dat hier allemaal poppespul als je twee dagen met een bedrijfswagen bent beziggeweest
Het plaatje van de vorige keer in de bumperbalk gebakken, dat ging vlot.
ik vond het gat in de stuurboord langsbalk nog niet groot genoeg, nu ik besloten had de GSA-versie te slachten kan er een veel langer maagdelijk stuk staal in.
De huisplaatwerker Coskun was niet weer bij Ree aan de slag gegaan dus die kon me mooi wat tips geven over het instellen van het lasapparaat van mkatgert
Dat past niet dus niet, de Spaanse bumperbalk was blijkbaar een stukje minder diep, maar wel net zo taps want de onderste lippen liggen ook niet aan. Dat wordt een potje op en af en hameren maar.
De vouw van de verticale vleugeltjes wat opgeschoven met de Omnidirectional Precision Impact Device
en vastgeknetterd. Daarna vond ik het wel weer mooi geweest.
De verbouwing van het schutbord ziet er vanaf deze kant trouwens best prima uit, goed in de zwarte kek en met gat voor het bereiken van de stelschroef op het achterdeksel van de 5-bak vanuit de cabine, netjes afgedicht met een rubbertje.
anders nog iets?
gedurende de week wat gereedschap gemaakt voor de nieuwe baksteun, een positioneerbus voor tijdens het hechten en een afstandsbus voor het aflassen. De plaatjes zijn besteld, ik ben benieuwd.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Omnidirectional Precision Impact Device
LOL.
Maar verder goed bezig.
Adri
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Reactie op een tijdje terug: Vuile 1300? Eco staat voor economique en niet voor ecologie
Leuk verslag met al die foto’s! Zo ging het in de fabriek ook soms, zie het filmpje over de productie van de Gs
https://m.youtube.com/watch?v=QcQWfgSHiOU
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Mooie beelden, ik kende alleen de film van Louis Malle, “Humain, trop humain” met beelden uit Rennes le Janais, hier zie je toch weer andere dingen want de focus ligt meer op het product.
Toen ik doorklikte naar het volgende filmpje op JijBuis op 3:40
MiGS schreef:
het schuim (dat moet helpen bij het opnemen van de botsenergie verwacht ik)
blijkt dat inderdaad het doel van het volschuimen
Wat betreft ECOnomique, het klopt wat je zegt, ik had een andere reden om het zo te noemen. Normaal gezien wordt deze zegswijze gebruikt voor BX-en GTi met en zonder katalysator, hier gaat het me om de klepoverlap. De G13-625 komt uit de sportieve GS X3 en heeft dezelfde nokkenassen als de G12-619 uit de X2. Deze nokkenassen hebben een klepoverlap van 10 graden, de inlaatklep gaat dus open terwijl de uitlaatklep nog niet dicht is. Dit is bij bepaalde toerentallen voordelig want dan trekken de ontsnappende uitlaatgassen aan het inlaatkanaal het nieuwe mengsel binnen. Nadeel is dat er elders in het toerengebied best wat onverbrand mengsel direct de uitlaatpoort in spoelt.
Bij de G13-646 is er geen overlap, gedurende 5 graden zijn ze zelfs allebei dicht, het omgekeerde dus.
Waar ik laatst nog tegenaan liep, het gereedschapje wat ik leende voor het trekken van de achterdraagarmen was vastgelopen toen ik het kreeg, de bout zat er nogal klem in. Met wat overtuiging door middel van de slagmoersleutel wilde het ding er wel uitkomen uiteindelijk, maar vervolgens wilde ik graag de binnendraad opzuiveren.
Nu heeft iemand van de “Outils” bedacht dat dat het beste kan met M18 x 1,75 schroefdraad. Heel leuk, maar dat is dus verre van standaard Metrisch Fijn. Ik ben bij twee metaalbedrijven in de buurt geweest, die konden me niet verder helpen. Heeft of weet iemand hier zo’n tap?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Aan een tap kan ik je niet helpen… Maar als je niet aan een tap komt kun je nog overwegen de binnendraad op te zuiveren met een draadvijl.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ben je wel eens bij Van Eldik geweest?
Van Eldik doet in gereedschap, nieuw en gebruikt. Komt veelal van defensie en daar ga je echt alles vinden wat je gaaf vind.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of vraag mede lid Leeuwis. Die heeft veel spullen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>