Goedemiddag,
Vanochtend kreeg ik opeens een oranje motormanagement lampje. ai ai net voor de vakantie…....
Beetje zoeken zou kunnen zijn dat de lambdasonde niet lekker meer is.
Paar keer gelezen om even de stekker na te kijken en in te spuiten.
MAAR, waar zit die lombdasonde bij een Xsara coupe 1.6 i uit 2003.
Gezien vanaf de voorkant dus met je neus naar de grill.
Ik wil morgen de auto even een hoge stoep oprijden en de stekkers nakijken en inspuiten, maar dan moet ik wel exact weten waar dat ding zit.
Kan helaas op internet geen foto of tekening vinden met de plaats aandiding (nu ben ik eerlijk gezegd ook niet echt handig met internet)
Maar als iemand mij het kan uitleggen, dan moet ik morgen vast heel eind komen.
Wil het wel opgelost hebben, ga over 2 weken met de auto naar Frankrijk, en dan moet ik geen lampjes op dashboard zien die oranje of rood zijn, geeft niet zo’n fijn gevoel.
Hoor graag
gr.
Frank
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een 1.6i, een TU5JP4, zijn het er zelfs 2.
Als je de motorkap open doet, zie je de eerste direct zitten, bovenop het uitlaatspruitstuk.
De tweede zit direct na de katalysator in de uitlaatleiding, dus even bij de voorbumper door de knieën.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst uitlezen en dan pas onderdelen vervangen is echt een beter idee dan lukraak gaan schroeven..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het werk om stekkers na te kijken en die in te gaan spuiten, kun je jezelf rustig besparen. Dat heeft geen enkele zin.
Zoals Waterman aangeeft;is de enige route om de zaak met een Lexia of goede OBDII-tool uit te (laten) lezen en aan de hand van de waarden die de sondes afgeven te acteren. Vervangen is meestal de enige optie wanneer ze stuk zijn. Met de stekkers komen problemen nauwelijks voor.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dank jullie wel voor de snelle reacties!! zal dus vervangen worden.
Klein vraagje nog, kan ik er nog even mee doorrijden?
Na de vakantie (12/8 is monteur namelijk pas weer terug en dan kan hij inplannen.
Een motormanagementlampje hoeft niet direct te betekenen dat er een lambdasonde stuk is. Dat kan tal van andere oorzaken hebben, het is een algemeen storingslampje voor motorproblemen.
Oftewel: uitlezen. Als je dat niet doet valt ook niet te zeggen of je er mee door kunt rijden.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat is ook waar natuurlijk.
Ik kreeg in mijn display de melding storing uitlaatgas, en daar ben ik op gaan googlen, en vandaar dat ik ook vroeg waar de lombdasondes zitten.
Het is volgens de computer wel iets met uitlaatgassen / waardes etc.
En daarom vroeg ik of ik er nog even mee door kan rijden.
Sorry dat ik niet volledig was met de info
Nog klein vraagje.
Zijn beide Lombdasonde’s hetzelfde in de auto?
Of zit er verschil in de sonde die in spruitstuk zit en degene die nabij de katalysator zit?
hoor graag nog even
Uiteraard eerst storing laten uitmeten, dan weet je meer, maar de melding Storing uitlaatgas in het display geeft al wel een richting aan lijkt mij?
Maar ik ben geen monteur, dus ik kan het ook finaal mis hebben.
frank52 schreef:maar Storing uitlaatgas geeft al wel een richting aan.
Niet echt volgens mij, een ‘Storing uitlaatgas’ kan ook betekenen dat een bougie of bobine of verstuiver niet goed mee doet waardoor de brandstof niet goed verbrand wordt, waardoor de uitlaatgaswaardes niet kloppen en je dus een lambda error krijgt.
Daarom zeggen we, eerst uitlezen, niet lukraak aannames doen en onderdelen gaan wisselen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zal inderdaad voor komende week afspraak maken om uit te lezen, dan weet ik meer
Dank voor alle snelle reactie!!!!