Recent heeft mijn 3e remlicht van mijn C4 (CITROЁN C4 I Hatchback 1.6 HDi) het begeven.
Ik heb de achterspoiler losgehaald en het remlicht verwijderd. Nu heb ik gemeten op de connector (tijdens het remmen uiteraard) en hier stond geen spanning op. Vermoedelijk dus een kabelbreuk ergens op weg naar het remlicht.
Ik vroeg me af hoe ik het beste kan vinden waar deze breuk zit. Zijn er andere punten waar ik zo op kan meten (connectors etc) of moet ik op willekeurige plekken de boel open gaan knippen/strippen om te kunnen meten?
De kabel (samen met de ruitensproeierleiding) lijkt links langs de ruit te lopen en vervolgens achter het plastic te verdwijnen binnen onder aan het kofferdeksel. Als iemand nog een schema voor handen heeft van hoe de bedrading loopt (en/of hoe ik er het beste bij kan), dan zou ik daar heel blij mee zijn. Alle tips zijn welkom.
CITROЁN C4 I Hatchback 1.6 HDi 2005 | Citroën C4 LPG 2014
Kabelbreuk hoogstwss in scharnierpunt linksboven…
Dat vermoed ik ook inderdaad. Het is alleen lastig om er bij te komen.
foto 1: connector/plug voor het 3e remlicht
foto 2: connector achter linker achterlicht (in kofferbak achter bekleding)
Om het door te meten zodat ik zeker weet dat de breuk daar zit, kan ik dan meten vanaf de connector in de 2e foto. Is het de gele draad (3e gat van de onderste rij)?
Hopelijk weet iemand welke draad waarvoor is, zodat ik niet op de verkeerde draad ga meten en alsnog concludeer dat er geen verbinding (NC) is. Ik ben dus van plan om van de gele draad in de onderste foto naar de gele draad in de bovenste foto te meten, als die lus een oneindige weerstand heeft dan is deze gebroken en zal ik ofwel kijken of ik dichterbij de breuk kan komen of een nieuwe draad vanaf die connector naar het remlicht trekken.
Ik neem aan dat het klopt dat als je het rode deel op de connect uit trekt, de draden los komen en ik dus de gele er uit kan halen.
In de connector naar het remlicht lijkt nog een klein printplaatje te zitten, dus wellicht dat ik deze het beste na de connector kan doorknippen.
Heeft iemand wellicht een schema van de bedrading (met de kleuren en functie)?
CITROЁN C4 I Hatchback 1.6 HDi 2005 | Citroën C4 LPG 2014
Maak die rubber kous tussen klep en carrosserie even los, 90% dat de breuk daar zit, is niet voor niets een terugroepactie op geweest.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Maak die rubber kous tussen klep en carrosserie even los, 90% dat de breuk daar zit, is niet voor niets een terugroepactie op geweest.
Klopt helemaal, met een lasklemmetje weer verbonden en het werkt weer.
CITROЁN C4 I Hatchback 1.6 HDi 2005 | Citroën C4 LPG 2014