MicDis schreef:Volgens mij is de ontluchtdop van de radiator een beetje lamgedraaid. Kan mij herinneren dat na vervangen koelwater bij m’n eerste ritje ook even de temperatuur omhoog schoot en daarna stabiel werd (dus gewoon een luchtbel door matig ontluchten). Wel erg mooi om te zien dat je deze klus bent aangegaan met de ZX!
Vandaar dat dotje kit op die ontluchter ;P Inderdaad, na bijvullen na het vorige ritje bleef de temperatuurmeter vandaag mooi stabiel ergens op 2/3e hangen! Vond de ZX een mooi wagentje om dit eens op te proberen; uiteindelijk wil ik toch wel wat ouders gaan rijden nog en dan kan ik hiermee mooi een beetje ervaring opdoen .
Vandaag de riem opnieuw er omheen gelegd; bleek dat de blokkeerpen van het vliegwiel/krukas dus net niet helemaal goed zat de vorige keer. Nu met een beetje zoeken het ‘juiste gaatje’ gevonden en inderdaad, de markering op de krukaspulley stond nu in een iets andere stand. Nadat het hele zaakje gemonteerd was even proefgereden en de power was weer helemaal terug: succes dus! Wel een hoog gierend geluid tijdens het draaien van de motor. Het klonk als een geluid van de dynamo maar na het wederom verwijderen van de multiriemen bleef het. De riem te strak afgespannen dus. Vervolgens iets losser gezet; alles weer gemonteerd en nu was het geluid weg. Proefritje gemaakt en uiteindelijk op de snelweg de 140 weer aangetikt: check!
Komende week veel kilometers maken als alles goed blijft lopen heb ik wel vertrouwen in een geslaagde rit naar Zuid Frankrijk.
Twee dingetjes:
Bijgevoegd nog twee filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=mOM2BgknKBE
De riem en tandwielen lijken een beetje te waggelen. Ik weet niet of dat gebruikelijk is of dat dat zich gewoon een beetje moet zetten ?
https://www.youtube.com/watch?v=WexCVpYLWNo
Gewoon nog een filmpje van de loop van de motor. Volgensmij klinkt alles wel aardig; misschien nog wat aan de ratelende kant?
De nieuwe riem (op de foto niet gespannen) leek wat materiaal af te geven op de nieuwe spanrol. Is dat normaal of zou er ergens iets niet lekker zitten / vies zijn?
In elk geval dank aan iedereen die tot nu toe heeft meegedacht en suggesties heeft gegeven!
Volgens mij sta vierkant spanrol distributieriem omgekeerd, moet naar beneden gespannen worden dan naar boven maar ben niet zeker.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, zie http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b1eg01a3.htm
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ah dank voor de oplettendheid! Ik heb m inderdaad van bovenaf rechtsom gespannen, maar moet dus van onderaf linksom als ik het zo zie. Gezien de loop van de riem ook logischer eigenlijk. Morgenavond maar weer even aan de bak dan :”). Zo leer je elke keer weer wat er bij. Zouden de 20km die ik er nu mee gereden heb kwaad kunnen doen?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al doende leert men.
In het vervolg een dergelijke klus iets beter voorbereiden, alle benodigde informatie is gewoon online te vinden.
Zo niet, dan is er nog altijd dit forum.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De spanner hoor je idd linksom te spannen!! Weet niet of het verstandig is die nog te herbruiken…
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vertel maar eens waarom niet.
Is niet meer dan een lager op een excenter, draait altijd de juiste kant op.
En heeft slechts 20 km in deze stand gezeten.
Ik durf dit absoluut aan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Niks van aan trekken die rol is er echt niet van kapot, gewoon juist zetten.
Lijkt wel of je kleppen te ruim staan, vind ze nog teveel tikken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Met ruim bedoel je dat ze te ruim/te ver worden ingedrukt of dat de speling te ruim is (en ze niet ver genoeg worden ingedrukt)? Zal vanavond de boel nog eens nalopen idd
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als kleppen teveel tikken, is de klepspeling te ruim.
Kleppen stellen hoor je overigens te doen met een volledig afgekoelde motor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kleine update; kleppen nogmaals gesteld en lijkt ietsje minder te tikken (maar geluid is nog niet 100% clean). Spanrol goed zetten was een peulenschil.
Nu onderweg naar/in Frankrijk en een probleempje dient zich op. De motor wordt snel warm, is constant 108 graden of warmer. In de file in Antwerpen zelfs even een meldlampje gekregen. We rijden nu telkens met de verwarming aan (geen pretje als t buiten 37 graden is..). Nou vroeg ik me af of het een probleem met ontluchten kon zijn (hoewel het koelwaterpeil gewoon prima is, ook na honderden kilometers rijden), of dat er iets anders aan de hand is.
Voor de volledigheid: ik heb de ontluchter bij de verwarmingsbuis en die rechts op het motorblok gecheckt. Die op de radiateur deed niks/is lam.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zit een nieuwe thermostaat in.
1. Zit die goed gemonteerd,dus niet omgekeerd?
2. Opent deze wel op de juiste temperatuur?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dacht ik ook al aan inderdaad. Hij zit sowieso goed gemonteerd, daar hebben we aandachtig naar gekeken. De verkeerde temperatuur zou kunnen. Deze is op kenteken besteld en zou volgens het artikelnummer op de doos moeten passen bij dit model en type motor; maar wie zegt dat de goede thermostaat in het doosje zit.. Wel staat me bij dat voor de hele klus de thermometer ook al boven het midden stond (wel iets minder heet dan nu maar misschien komt het nu ook door zware belading en warme omgevingstemperatuur
Veel kans dat het een ontluchtingsprobleem is, even Citroën of Peugeot dealer binnenstappen en goed laten ontluchten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
In de meeste gevallen gaat de lucht er vanzelf wel een keertje uit toch? Altans, dat is wat mijn garage mij vertelde.
Of even laten draaien stationair met de dop eraf tot de thermostaat open gaat. Blup blup en klaar…