Maar een foute raildruk , merk je ook tijdens het rijden .
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Bij een verkeerde rail drukwaarde sluit de ecu de brandstof toevoer af voor bescherming van de motor.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, dan start hij inderdaad niet!
Ik heb de wagen nu hier. Straks de laptop e maar aan hangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De diagbox er aan gehangen. De storingen die ik al had, egr en gloeistiften.
Daarna wat metingen gedaan tijdens starten (poging daartoe)
Dat ziet er eigenlijk normaal uit. Brandstofdruk bereikt de voorgeschreven waarde en loopt daarna in ongeveer een minuut terug naar ongeveer 200.
Voor de startpoging zag ik: synchronisatie nokkenas/krukas nee. Dus ik hoopte dat een van de sensoren stuk was, maar nu ik de foto’s bekijk zie ik dat het tijdens starten op ja staat.
Iemand een idee?
Misschien de turbo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vanwege de belabberde kwaliteit van de foto’s heb ik het maar opgeschreven.
P0409 kopiesignaal stand elektroklep EGR
Oorzaak: lokaal
Status: permanent
blijft hangen tijdens inleren
Relatieve stand: 67%
1224 mg/slag
Positie klep: ongeldige waarde
P0489 Kopiesignaal stand elektroklep EGR
Oorzaak: lokaal
Status: interval
te ver open
Relatieve stand: 56%
Positie: ongeldige waarde
P1162 Kopiesignaal stand elektroklep EGR
Oorzaak: lokaal
Status: interval
blijft hangen tijdens rijden
Stand: 56%
Positie: ongeldige waarde
Roetfilter: (geen foutmelding) additief in filter 101 g, in reservoir 1536 ml.
Gemiddeld elke 308 km regeneratie.
Tijdens starten was de brandstofdruk 329 (richtwaarde 314), liep in ongeveer een minuut terug naar 200.
Gemeten injectiehoeveelheid 29.02
Voorgeschreven opbrengst pomp 580.39
Geen storing in bediening verstuivers.
Niet goed te lezen op foto, maar ik herinner me dat de hoeveelheid lucht iets minder was dan voorgeschreven.
Verder is er een communicatiestoornis in het additiefsysteem. Toevoeging additief niet mogelijk.
Ik hoop dat de dieselkenners hier iets mee kunnen. Ik moet in ieder geval die klep en de koeler gaan schoonmaken!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gegarandeerd één of meerdere gloeistiften defect ook… Mss meteen mee vervangen als je de EGR-klep eraf haalt..?
Ben jij zeker dat er een additiefsysteem aanwezig is??
Heb namelijk nog nooit van gewoon model C4 in mijn 8 jaar Citroën ervaring iets bijgevuld… Wel bij het laatste model C4 (B7) Euro 5 uiteraard.
Je EGR-klep is waarschijnlijk overleden en blijft openhangen, daarom smoort je motor tot op het punt dat hij niet meer wil aanslaan. Vermits de EGR gerelateerde storingen zich niet laten wissen heeft het eigenlijk geen zin om de klep zuiver te maken, waarschijnlijk is de elektronica in de klep gaan falen. Voor de prijs van een nieuwe EGR-klep en het werk dat hier tegenover staat heb ik sowieso nooit een EGR-klep proberen te reanimeren, gewoon vervangen dat ding.
Wat je wel nog kan doen is met de diagbox de klep eens te bedienen, hierbij moet je de klep duidelijk van aanslag tot aanslag horen gaan.
De foutcode op het gloeisysteem slaat negen van de tien op defecte gloeikaarsen, vervangen is zeker noodzakelijk vermits de gloeistiften gebruikt worden om een correcte regeneratie door te voeren. Te veel regeneraties over een korte afstand zorgen nl voor een te snel verzadigd roetfilter.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De foutmelding P0409 zei dat de klep blijft hangen tijdens het inleren. Schoon- en gangbaar maken heeft dus wel degelijk zin. Wel wee inleren met diagbox neem ik aan.
Als ik op service.citroen kijk op mijn VIN is er wel degelijk een tankje en pompje voor toevoeging van eolys.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.