Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Berlingo ploetert voort, maar vraagt inmiddels wel een beetje aandacht. De APK zit er aan te komen en daar moet wel het een en ander voor gebeuren weer, en laatst was er een klein dingetje, iets met wegvallende remdruk. Tijdens het zwaar beladen afrijden van de helling van het parkeerdek bij Ikea Zuid-Oost. Dat was wel even spannend. Dat zoiets tijdens je verhuizing gebeurt is vervelend natuurlijk. Aan de andere kant was de timing nou ook weer niet zo dramatisch, het zou ook tijdens een ritje door de bergen kunnen gebeuren. Waar je geen telefoonbereik hebt. En als je geen gereedschap bij je hebt.
Hoe dan ook, met wat voeten in de aarde de auto toch bij GJO weten te krijgen en daar is de lekkende achterremcilinder vervangen. De andere ook, net als de remvoering. Eigenlijk weer klaar voor de volgende tien jaar actie dus
De APK vergt wat meer inspanning van mijn zijde. Enige tijd geleden was de gescheurde stuur(huis)hoes al onder de aandacht gekomen, en die moet toch echt vervangen worden. Ook rammelden de ‘pokkepokstangetjes’ er lustig op los de laatste weken. De remschijven en blokken piepten al langere tijd dat het een lieve lust is, en op de schijven zat ook al een flinke rand. Online bestellen van twee verschillende stuurhuishoezen (Febi Bilstein), twee reactiestangen (Febi Bilstein), remschijven en blokken (Ferodo Premier) kostte maar liefst 96 eur bij Mister Fauto. Daar hoefde ik het niet om te laten. De vervanging van de hoes echter.. Ik zal de foto’s maar voor zich laten spreken.
Na een uur of vijf stoeien (inclusief pizzapauze en 0,0-biertijd) zat alles er onder, op en tussen. Nieuwe stabilisatorstangstangetjes en verse remmen voelen meteen lekker aan. Zo’n hoes is ondankbaar APK-kwaad, maar de voldoening van het er omheenworstelen is er niet minder om.
Resteert er alleen nog een bijgeluid waarvan het vermoeden ontstaan is dat het een wiellager of aandrijfas betreft. Dat vaststellen kan ik niet, en ik heb er het gereedschap en de kennis ook niet voor. Dat is er eentje voor komende woensdag, als de APK ook getackeld gaat worden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
kèk nâh, ik zie mu klâh!
Het vermelden waard: al doende werd het ideale huis-tuin-en-keukengereedschap gevonden om de hoes erom te krijgen zonder dat de spoorstang wordt losgemaakt: Een grote verstelbare moersleutel (bahco).
Bij gebrek aan een de gebruikelijke bandenlichter kwam deze tevoorschijn. Wanneer je de moer van de stuurbekrachtigingscilinder terug op z’n draadeind schroeft, bijna tot het eind van de draad, kun je de sleutel door de hoes daarover laten vallen, gaat geen kant meer op. Je hebt nog steeds twee paar handen nodig, eentje om de sleutel schuin naar beneden te trekken en eentje om de hoes erover te wurmen, maar dat gaat dan echt in een paar minuutjes voor elkaar zijn.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dus toch een wiellager. Maar: deze Berlingo verzet zich niet tegen sleutelen (alles komt makkelijk los, zelfs notoir kwetsbaar ABS-geneuzel), en dus hebben we weer een jaartje APK gescoord
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nou. De remschijf linksvoor, die begon langzaam maar zeker te trillen totdat de auto eigenlijk niet meer normaal tot stilstand te brengen was, en eenmaal met een klokje erop was wel duidelijk waarom. Ook op de remmenbank was de trilling heel duidelijk zichtbaar.
De op voorhand, op chassisnummer bestelde nieuwe remschijf (enkelvoud), bleek toch een exemplaar van 283 millimeter en alhoewel ik graag zou willen dat dit je juiste maat is - bigger is better - moet dit toch echt 266 zijn. Daarom de schijf af laten draaien en deze terug geplaatst. Uit nieuwsgierigheid de klok ook nog op de naaf gezet, deze is niet helemaal recht (scheelt een halve millimeter) maar geen idee of dat dit, of ongelukkige verhitting danwel kwaliteitscontrole een issue is geweest.
Nu op vakantie (en zwaar beladen) trilt het zwikje weer. Niet zo dramatisch als voorheen (we komen er wel mee thuis), maar eenmaal in de Lage Landen zal ik er alsnog een verse schijf tussen prakken.
Ondertussen heb ik ook de olie weer eens gewisseld voor het niet veel verhullende 160 duizend kilometerbeurtje. Zoals eerder gezegd bespaar ik de trouwe lezers hier mijn miskleunen niet: er kwam wat weinig motorolie uit het carter. Warm was ‘ie ook al niet. En hij stonk. Dus ja, abusievelijk de bak leeg laten lopen. Handig! Gelukkig had ik nog voldoende (1,7 liter) Castrol 75W90 voor de Axel staan. Is volgens specificatie iets te dik, er moet 75W80 in. De eerste versnelling laat zich wat lastig inleggen, dus heb ik zojuist bij de Leclerc twee liter Total Gear 8 75W80 aangeschaft. Kost hier in de supermarkt evenveel als thuis via Mister Auto, wat dat betreft hebben ze het prima voor elkaar hier. Op de 20W50 mineraal na dan, die is echt niet meer te vinden.
Verder niets dan lof over de Berlingo, deze had zijn kwaliteiten als vakantieauto al méér dan bewezen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De naaf mag geen slingering hebben. Ik heb ooit met een nagelnieuwe Peugeot 307 een zelfde grap gehad en na veel gesoebat een nieuwe naaf gekregen onder garantie. Dat loste het probleem van trillende remmen op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goed punt, alhoewel ik een ontzettend kromme, afgedraaide schijf beslist verdenk van het opnieuw krom worden.
Daarom na thuiskomst Mister Auto nog maar eens aangeschreven. Ditmaal voor een setje nieuwe schijven, en ook maar een voorwielnaaf, lager en (voor de zekerheid) remblokjes. En een interieurfilter, maar da’s alleen om de goden gewillig te stemmen. Kost samen €125, valt me nog wel mee eigenlijk. Is even duur als een door de dealer geleverd OEM wiellager.. ex de btw.
Vandaag dus alleen de kromme schijf eraf geschroefd en een nieuwe gemonteerd. Mocht deze óók weer krom raken, dan gaat er dus weer een nieuwe schijf op, maar ook een nieuwe naaf en mocht het nodig zijn, een nieuw lager.
Puur karmatechnisch de bakolie ook gewisseld voor de juiste en dat filter vervangen. Aan mijn goede wil zal het niet liggen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goede wil part deux: heden morgen de nieuwe naaf, schijf en nieuw lager geplaatst. We gaan het beleven! Of beter gezegd, ik hoop niets meer te beleven. Daarzo linksvoor welteverstaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor allen die in spanning zitten te wachten op een update over de toestand linksvoor: het houdt zich nu helemaal goed.
Herfst/winterklaar maken: de Cross Climates op aluminium ‘steelies’ weer gemonteerd. En nieuwe wiserbladen gemonteerd. En weer een weekje door de Scottish Borders mogen sturen (veerboot: IJmuiden - Newcastle en dan nog een uurtje of twee door Northumberland).
Hij is helemaal fijn dus. Op de ‘verplichte’ E10 na. Verbruik is marginaal gestegen, en het TU-tje is echt wat minder gretig. Een tankje Schotse Esso 97 octaan E5 loopt lekkerder..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!