Hallo iedereen,
Het is al een weer een tijdje geleden dat ik actief was op dit forum, maar ik loop nu tegen een probleem aan welke erg vervelend is.
De Xantia heb ik sinds half mei afgelopen jaar en in de tijd dat ik de auto heb, is de startmotor kapot gegaan waardoor ik op een bloedhete parkeerplaats stond. Startmotor is inmiddels zelf vervangen een maandje terug en nu doet het volgende probleem zich voor: de auto start niet. Als je de sleutel op het contact zet, begint het startonderbreker lampje te knipperen en een pieptoon. Starten lukt niet, je hoort de startmotor draaien, maar verder start ze niet. Nu is het wel heel erg warm, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben, maar het blijft vreemd. De startmotor had het ook begeven in de extreme hitte. De sleutel (een kleine van JMA) is volgens mij niet uitgerust met een code. De afstandsbediening werkt wel gewoon, maar het kleine sleuteltje waarmee je moet starten (sleutel van de afstandsbediening past niet in het contact dus er is al eens een nieuw contactslot ingezet) werkt niet. Heb ook geen andere sleutel.
Heb al eens gezocht op Google, maar de XantiaClub is uit de lucht en juist dáár staat veel informatie op. Heeft iemand tips? Ik zal voor nu even afwachten totdat het minder heet is, maar wil wel al om advies vragen.
Groetjes!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Van welk jaar is je Xantia? De startonderbreker van een type 1 en type 2 zijn heel verschillend. Als je een pieptoon hoort, heb je denk ik een type 1 (t/m ‘97)?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dank je wel voor de snelle reactie! Het is een Xantia uit 1998.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat zou waarschijnlijk een type 2 zijn. Nooit geweten dat die startonderbreker ook kon piepen. Het lampje waar je het over hebt zit ergens in je tellerblok dan zeker?
Ik heb zelf nauwelijks aan een type 2 gesleuteld dus kan je niet veel verder helpen. De startonderbreker werkt bij jou met een transponder in de sleutel en een transponderring om je contactslot heen. Bij een type 1 heb je een codepaneeltje met startcode (irritant als je bv boodschappen aan het doen bent en telkens die code in moet voeren!)
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Jammer dat je me niet verder kunt helpen, maar dat is uiteraard geen enkel probleem
Fijn dat je toch wat hebt laten weten. Ik hoop dat iemand anders me misschien verder kan helpen, want weet niet waar ik moet beginnen. Anders wordt het de wegenwacht, haha.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Probeer eens de reservesleutel of heb je die ook niet ...?
Xantia forum is nu hier te vinden http://www.xantiaforum.nl/phpBB3/
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, dat is inderdaad het nieuwe forum, maar in alle eerlijkheid valt daar natuurlijk nog lang niet zo veel te vinden als op het oude forum. Ik kan me niet herinneren dat daar al iemand over startonderbrekers is begonnen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Heb enkel 2 sleutels gekregen. 1 met afstandsbediening om de deuren te openen en te sluiten en 1 om te starten. Heb verder geen andere sleutels helaas. Ik hoop dat wanneer de warmte minder wordt (auto stond ook vol in de zon voor de flat) het starten weer lukt anders ben ik bang dat het een aardig kostenplaatje word. Natuurlijk kun je voor 695 euro geen tip top Xantia kopen, maar vind het heel jammer dat het allemaal zich nu op korte tijd voordoet en dat je er geen knoop aan kunt vastleggen. Stappenmotor moet ook vervangen worden, want ze valt soms uit als je de koppeling indrukt of stationair laat draaien (komt beneden de 1000 toeren). Ook weer heel sporadisch dat zich dat voordoet, maar merk dat ze niet heel erg betrouwbaar is. Baart me toch wat zorgen, maar ja. Voor alles is en zal een oplossing zijn denk ik dan maar weer, haha.
Heb eens op het nieuwe Xantia forum gekeken, maar helaas vind ik daar niet heel veel nuttigs wat betreft dit probleem. Ik vraag me eigenlijk af: is het contactslot een ‘zwakke’ plek bij de Xantia? Want het contactslot is al eens vervangen.
Dank jullie wel voor de reacties wederom!
Als je sleutel om de deuren te openen zo’n groot plastic ding eraan heeft waar de sleutel in klapt dan zit daar de transponder ook in: Dit was dan ook de sleutel die origineel de startbeveiliging deblokkeerde. Volgens mijn geheugen hadden ze 1 sleutel voor de deuren en om te starten. “Ze” hebben er waarschijnlijk een nieuw startslot ingezet met een “gewone” sleutel. Is de batterij van je “sluitsleutel” erg zwak dan zal de transponder niet meer werken denk ik zo. Vervang die eens en houdt hem bij het startslot ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij een type 1 is het een bekende kwaal, maar blijkbaar kan het bij een t2 ook stuk.
Welke motor heb je? Als ik jou was zou ik gewoon wat onderdeeltjes van de sloop plukken. Dan kun je echt voor vijf tientjes klaar zijn of zo aan onderdelen, want dit zijn niet de moeilijkste klusjes en als je het zelf netjes kunt demonteren moet monteren bij deze dingen ook lukken . Ik dénk dat je een contactslot, transponderring en ECU nodig hebt (en natuurlijk die stappenmotor).
Weet niet waar je woont, maar bij GAOS in Emmeloord hebben ze een stuk of acht Xantia’s staan. Allemaal 1.8 of HDi. Voor een tweeliter zijn onderdelen ietsje lastiger te vinden op sloperijen.
EDIT: Bovenstaande reactie stond er nog niet toen ik dit allemaal typte. Eerst het batterijtje vervangen kan inderdaad een hoop moeite schelen
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ook een type 2 piept. `Dit duidt dan op een probleem met de transponder. As je een"klapsleutel’ hebt dat zit daar de transponder in. Als je een losse sleutel hebt, dan zit de transponder in het kunststof. Bij de baard van de sleutel zit bij mijn reserve sleutel een klein groen vierkantje. Daar zit de transponder in. En is volgens mij niet te demonteren. Wat gebeurt er als je de sleutel in het contact steekt en de sleutel een slag draait, gaat het transponderlampje uit of niet?
Een oplossing zou kunnen zijn de sleutel opnieuw inleren met Lexia, maar dan moet je wel de codes hebben. Aangezien je een ander contactslot hebt, is dat wellicht een heilloze weg. Ook via de dealer kom je dan niet verder, tenzij je de gegevens van de donorauto kunt achterhalen.
Eventueel heb ik wel enige documentatie over het sleutel gebeuren incl het inlezen. Stuur dan even een PB.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Of de batterij wel of niet ok is van de a.b maakt voor de transponder niets uit ...
Hou de a.b eens dicht bij het contactslot terwijl je probeert te starten.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dit is een longshot, maar uitgaande van het feit dat de niet-originele sleutel gebruikt wordt om te starten: kan het niet zo zijn dat de transponder ergens binnen de stuurkolom vastgeplakt was, teneinde dus met die andere sleutel te kunnen starten? Dat gebeurt wel meer als cheap-fix als men sleutels kwijt is en nieuwe te duur vindt. Als een nieuw batterijtje niet werkt zou ik de stuurkolom eens losmaken en kijken of je daar de transponder ergens los ziet liggen. Juist omdat het bij hitte misgegaan is denk ik dat het plakband/dubbelzijdig tape/ander plakspul heeft losgelaten waardoor de transponder nu te ver van de antennering is om de startblokkering op te heffen.
Da’s wel een hele goedkope oplossing. Als je dan de transponder bedoelt uit de sleutel, dat is verrot klein ding. Je moet niet toevallig je auto schoongemaakt hebben, want dan hesje kans dat deze al in de stofzuigerzak zit.
teveel citroenen
Allemaal weer bedankt voor de informatieve reacties
Gisteravond rond kwart over 9, startte ze weer. Geen pieptoon of lampje op het instrumentenpaneel. Ze stond toen al een tijdje niet meer in de zon. Heel erg raar. Ben toen nog maar snel boodschappen gaan doen en ook toen ik daar weg reed, startte ze zonder problemen.