Om even terug te komen op mijn olie verhaal. de auto is 1 juli naar de citroen garage gegaan voor een groot onderhoud en een APK keuring.
Nu 3 weken verder met +- 2000 kilometer erbij vraagt de motor wederom om het motorolie niveau te controleren. Het betreft een 5FS type motor 1.6 VTI uit 2010. Garagist deed er nogal laconiek over en schoot direct in de verdediging dat ik er wel veel mee gereden zou hebben. Wilde er wel ‘even’ naar kijken. Schoot bij mij toch in het verkeerde keelgat, vrijdag dus maar even langsgaan.
Die oplossing van GW werkt dus niet op mijn type motor?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die ervaring heb ik, en ik niet alleen, ook.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het verbaast me toch een beetje dat ik eigenlijk nooit klachten krijg over de werking.
Ik geloof niet dat mijn Oilsavertje alles oplost, integendeel, maar dat het niet werkt
is denk ik véél te kort door de bocht.
De nuancering mag zijn dat het olieverbruik bij de motoren waarin het niet werkt, veelal
een ander, en groter probleem hebben. Dan hebben we het over vastgekoekte zuigerveren en dat soort
perikelen waarbij veel olie door blow-by verloren gaat.
Het verversen van de olie heeft ook een zeer grote invloed op het hele verhaal. In mijn eigen C5 heb ik
een jaar lang (ca. 30.000km) geen olie ververst en alleen maar bijgevuld. Wat je dan merkt is dat de verse olie die in aanraking komt met de oude olie, zeer snel degradeert. Uitendelijk liep het olieverbruik dusdanig op dat het op een 1:1000 lag, met gemonteerde Oilsaver. Een tijdje terug motor geflushed, oude olie afgetapt,verse olie en een vers filter en dan ligt het verbruik weer op 1:4000.
Op tijd motorolie verversen blijft dus erg belangrijk.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Zelfde ervaring als GW-tje; na het plaatsen van de oilsaver halvering van het olieverbruik. Bij de laatste beurt 2 maanden geleden olie ververst, en nu nog nauwelijks olieverbruik. Ondanks de vele korte stadsritjes.
Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
GW-tje en Marnix hebben volgens mij een EW, René en Chris hebben het over hun VTi (EP6).
VTi staan toch bekend als notoire oliezuipschuiten door blow-by?
zie https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Olieverbruik
Oorzaak
Het olieverbruik van de VTi motor kan in sommige gevallen hoog zijn. Dit heeft voornamelijk te maken met de lage interne wrijving. De cilinderwanden zijn erg glad. Daardoor kunnen de olieschraapveren de olie moeilijk verwijderen bij de neergaande beweging van de zuiger. Ook komt verkoling en klemmen van de zuigerveren voor.
Behandeling
Om het olieverbruik zo laag moglijk te houden is het raadzaam de motor regelmatig te flushen. Is er hoog olieverbruik flush dan de motor grondig.
Hoewel er 5W30 is voorgeschreven vermindert het olieverbruik meestal aanzienlijk wanneer er een 10W50 of 10W60 viscositeit wordt gebruikt.
Nu weet ik niet of deze remedie erger is dan de kwaal, want daar kunnen weer andere klachten uit voortkomen, maar dat is verder offtopic.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
@JKER, je hebt gelijk. De EW serie is veel simpeler dan de EP serie. Ik heb ooit ook een 1.6 VTI gehad, en die lustte ook behoorlijk wat olie. Ik dacht toen dat dat te maken had met de gasinstallatie, en dus de extra belasting van de cilinderkop. Ik had met de VTI vooral problemen met de variabele kleptiming die niet goed tegen vervuilde olie kon
Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Nou rijd ik al met de derde TU met gas zonder ook maar ooit echt olie bij te hoeven bijvullen.. Hooguit een half litertje tussen de beurten door.
Dus waarom gas extra olieverbruik zou moeten geven is me niet duidelijk. Maar goed, offtopic voor de oilsaver.
Ik ben vrijdag bij de garage geweest en men heeft de olie bijgevuld. Tot zijn max als ik het mag geloven.
Zal nu even bijhouden hoeveel kilometers ik er mee kan rijden tot de melding weer verschijnt. Monteur gaf aan dat er toch wel een 0.7 tot 1 liter in kan als de melding voorbij komt (wat mij veel lijkt, maar hij zal het vast beter weten).
Wat moet zo’n motor flush kosten?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tussen MIN en MAX is bij een VTi is 1,2 l.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ChrisML schreef:Ik ben vrijdag bij de garage geweest en men heeft de olie bijgevuld. Tot zijn max als ik het mag geloven.
Zal nu even bijhouden hoeveel kilometers ik er mee kan rijden tot de melding weer verschijnt. Monteur gaf aan dat er toch wel een 0.7 tot 1 liter in kan als de melding voorbij komt (wat mij veel lijkt, maar hij zal het vast beter weten).Wat moet zo’n motor flush kosten?
We zijn inmiddels 2850km verder en wederom kwam het olieniveau waarschuwings tekstje voorbij. Is dit extreem verbruik vanaf het max punt?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Echt geen extreem verbruik, eerder normaal.
Ik zit ook op iets dergelijks.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Ik zit ook op iets dergelijks.
Om precies te zijn 2655 km, vanmorgen weer bijgevuld.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Duidelijk René. Het is dan maar zo. Auto gaat eind vd maand in de verkoop i.v.m. lease auto. Zal de nieuwe eigenaar wel een flesje olie als cadeau er bij geven.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
ChrisML schreef:Zal de nieuwe eigenaar wel een flesje olie als cadeau er bij geven.
Doe maar een 5 l-verpakking.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
iemand hier ervaring mee????
https://xado.nl/anticarbon-zuigerveren-reiniger-in-spuitbus.html
ik hoor t graag