Na jaren lang met plezier in mijn Peugeot 206 1.6 i te hebben gereden zijn wij nu overgestapt naar de mooie ds3 1.6 vti.
Door mijn oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid leek het mij tijd eens over te stappen naar een nieuwe en stillere auto.
Helaas kom ik er achter dat er voor mij toch best een sportief geluid uit komt vanaf de 3000 t/m en snelheden van 120 /130 km/u voor een langere tijd tijdens de vakantie bv toch een probleem geven, mede door de wat kortere 5de versnelling.
De donkere brom komt echt uit het in of uitlaattraject, maar heel lastig om nu te duiden welke vd 2 het is en wat ik er eventueel aan kan doen.
Afgelopen weekend in een ds3 1.6 vti bij de dealer mee mogen nemen en deze had het niet tot nauwelijks. Hoewel dit er eentje uit 2012 was (de mijne is uit 2010), kan ik mij niet voorstellen dat er iets aan de motor of geluidsisolatie verandert zou zijn.
Iemand enig idee waarom mijn vti sportiever klinkt dan je zou verwachten? En wat ik hier eventueel aan zou kunnen doen?
Uitlaat en inlaattraject lekken verder niet.
Bedankt voor het meedenken alvast
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het gemonteerde uitlaatsysteem nog het originele of intussen (deels) vervangen door een aftermarket fabricaat met een andere dempingskarakteristiek?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Beste Rene,
Alles is standaard. Ik vroeg mij af hoe andere 1.6 vti rijders de motor ervaren boven de 3200 t/min, en eventuele verschillen in bouwjaren of kmstanden..
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Rumoerig, de onze is uit 2009 en ligt in een C3 Picasso.
Heb ook een DS3 uit 2012 met dit blok gereden, idem.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Okeej. Ja gek, voor ik de auto kocht heb ik meerdere reviews gelezen waarin men de combi ds3 en vti best een stille vond. Kerel bij mij uit de straat meldt dezelfde rumoerigheid, trouwens.
Maar tijdens de proefrit met de 2012 ds3 vti was deze beduidend stiller. De verklaring volgens de dealer was dat er maar 57.000 km op stond tegenover 150.000 op de mijne, en de mijne feller was gereden. De 2012 variant was van een bejaarde man geweest en heel lui, ik miste wel 40 pk voor mn gevoel, maar was wel heel stil.
Als ik er niks aan kan doen, vrees ik dat ik toch naar een andere motorisering moet gaan kijken, en deze moet verkopen. Liever niet, want ik ben super groos met dit karretje, dus ik hoop dat iemand nog met een paar nuttige tips/info komt…
Misschien een domme reactie maar ik had destijds met een GOLF V 2.0TDI een brom die uit de kofferbak kwam, bleek de brandstofpomp te zijn want niet veel later hield deze er ook mee op. Bij hogere snelheden viel mij dit op.
Anders dan dat… is de DS3 1.6 VTI op de snelweg best fors qua geluid. Enigszins wel jammer, een overdrive oftewel een 6e versnelling zou geen overbodige luxe geweest zijn.
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 29-01-2010
- C3 Picasso 1.6 vti Aura
- (Grand) C4 Picasso 1.6 vti Business
Trilt de pook niet overmatig rond de 300 toeren?
Ik heb al gemerkt dat het voorste flexibele uitlaatstuk na veel kilometers niet meer helemaal dicht is, hetgeen tot een duidelijke “brom” leidt. Heeft ook te maken met een versleten onderste motorlager.
Dat flexstuk kost een klein vermogen, vandaar dat je “aftermarket” nieuwe flexstukken vindt die erin gelast worden ipv de oude.
To err is human, not to err is divine.
soms wil het anders ophangen van de uitlaat wel eens hwelpwn
Bedankt voor jullie reactie’s
De pomp is het niet, het is echt een geluid uit het in of uitlaattraject, en toerental afhankelijk.
De versnellingspook trilt niet, en schakelt trefzeker zonder enige speling.
Ik heb de auto een paar weken terug op de brug gezet om eens goed te kunnen luisteren waar het geluid nu vandaan komt, en daarbij is me niet opgevallen dat er meer geluid uit het harmonica deel kwam. Schandalig duur iid, een uitlaatdeel van een ds3..800,- van voor naar achter zonder kat.
Maar het is de moeite waard om nog een keer goed naar te kijken en luisteren
Ik had meer het idee dat de brom zich manifesteerde in het uitlaatspruitstuk,zonder te lekken, dus ik weet niet of het net even anders hangen van de rest vd uitlaat daar invloed op gaat hebben. Het lekte iig niet
Als de uitlaat niet spanningsvrij hangt (bijv na vervanging door een niet perfect passend exemplaar) kan zich een ander uitlaatgeluid aandienen. Is er niet een rubber dat erg strak staat? leunt de uitlaat niet ergens tegen aan?
Je zou de diverse bouten iets kunnen lossen en kijken of de uitlaat zich op een andere maniet “zet” .
Het is maar een idee, maar het proberen waard.