De (dubbele)vlampijp van de ds is lek en dus bezig met het uitlaatspruitstuk los te halen, er is namelijk ook een lek tussen cilinderkop en spruitstuk.
Nu heb ik alle bouten van het spruitstuk los maar de eerste bout, bij cilinder 1, zit vast geroest aan het spruitstuk. Ik kan hem flink heen en weer bewegen maar hij blijft hardnekkig vast zitten.
Veel kruipolie op gedaan en ook warm gestookt en proberen te wrikken; niets lukt lijkt…..........
Iemand die een truck weet?
Dan zit ik ook nog met een flexpijp die ik uit de dwarsdemper wil hebben; ook hopeloos vast, zonde om de nog goede demper weg te doen, hoe krijg ik dat kreng er nu weer uit….............
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Die bout uitboren en die gleuven die in de pijp van de dwarsdemper zitten verder/dieper “inflexen” zodat er meer ruimte ontstaat voor de huls van de flexpijp.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het flexibele stuk is idd zo wel los te krijgen, evt nog een schroevendraaierer er tussen slaan.
Maar die bout is toch wel vreemd.
Ten eerste is het in mijn herinnering een draadeind met een moer erop.
Als er beweging in zit zou je toch zeggen dat ie los is. is ie dolgedraaid in de clinderkop misschien?
Uitboren is denk ik ook wel een uitdaging, je kan er niet makkelijk bij denk ik?
Misschien spatbord eraf?
de gleuven in de dwarsdemper heb ik ver al ingeslepen en ook een grote sleuf in de flexpijp, daar met de hamer op gezeten en ook met schroeven draaier er tussen…............hij wil niet helaas…....
Het is een draadeind met een moer ja; die moer is er dus af; als ik nu het spruitstuk wat beweeg(de rest zit los) dan zie ik dat het draadeind meebeweegt met het spruitstuk, vastgeroest lijkt dus.
Hij zit op een heel vervelende plaats ja; boren zal zeer moeilijk worden…...........
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Met een verlengstuk tikken op de flens van het spruitstuk misschien?
Kan je het draadeind er niet uitdraaien?
ik heb het warm gestookt en vervolgens met een verlengstuk van een doppenset en een paar tikken met de hamer op gegeven; dat werkte helaas niet.
Het draadeind is erg kort en gezien de weinig ruimte kan ik er niet met ander gereedschap bij komen.
pffff, ik weet het even ook niet meer; misschien maar eens een nachtje over slapen
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Je zou ook weer kunnen gaan stoken en koudemiddel op (alleen) het draadeind kunnen spuiten.
https://www.reichelt.nl/kaelte-75-400ml-niet-brandbaar-tot-52-c-kontakt-33169-ch-p231311.html?PROVID=2788&gclid=Cj0KCQjwvo_qBRDQARIsAE-bsH8GkSH-ri8P30Jv2TbYAjUK2VInQ91WF5XQ41ectLR0My-4TcXAHRkaAsjaEALw_wcB&&r;=1
Anders de flex in het spruitstuk en een andere 2e handsje scoren. Ik neem aan dat de 2 delige versie is….?
Deze ?
Totaal pakket ter illustratie
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja wat ik in de eerste reactie al zei; dubbele vlampijp en dus spruitstuk.
Interessant die koude spray! ik heb nog even gekeken op de link die je stuurde; helaas staat er bij ‘verwijderd houden van warmte….en ‘niet blootstellen aan temperaturen boven de 50 graden’. Lijkt me slim om me daar aan te houden; maar dan twijfel ik weer of die ‘shock’ gaat werken.
Bedankt voor het meedenken!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Gelukt! pfffff
Doordat er wat speling op het spruitstuk zat en door het bewegen heb ik een deel van de pakking weg kunnen halen. Hierdoor ontstond een spleet tussen spruitstuk en cilinderkop, warm stoken en met de schroevendraaier en beitel er tussen als wig en er met de hamer op slaan; alles met beleid natuurlijk!
Dat hielp ook niet.
Vervolgens heb ik de moer er terug opgezet en ben deze gaan aandraaien; de spleet verdween; hij was dus iets op het draadeind verschoven. Vervolgens moer er af en diverse malen weer met schroevendraaier en beitel er tussen en uiteindelijk steeds meer ruimte gekregen tussen spruitstuk en cilinderkop.
En toen kwam hij los…...............alles zonder beschadigingen
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Helaas blijkt nu bij het loshalen van de vlampijp dat alle bouten het begeven hebben en ik dus met uitlaatspruitstukken zit met afgebroken bouten.
Uitboren lijkt met erg moeilijk; ik heb geen werkbank, heeft iemand wellicht nog uitlaatspruitstukken die ik over kan nemen?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Heb je de uitlaatspruitstukken eraf en zitten er nog stukken draadeind in?
Dat moet toch op te lossen zijn?
Er is wel gereedschap voor, maar ook bedrijven.
Ff googlelen, de eerste: https://lasklus.nl/lasklussen/afgebroken-bout-verwijderen/
Goeie van je, geheel niet aan bedrijven gedacht die dat konden doen; ik ga eens zoeken!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
idd een mooie tip van het lasbedrijf, mooi werk daar.
Voor wat betreft de bouten in je uitlaatspruitstukken; als je de spruitstukken los hebt is heetstoken vaak voldoen om eea in beweging te krijgen, afhankelijk natuurlijk van de lengte draadeind dat je over hebt. Een optie is een (overmaatse) moer op het draadeind te lassen, door de laswarmte en verschillen in uitzettingscoeff (staal en gietijzer) wordt de roest al vaak verbroken en kan je de draadeinden loskrijgen.
Maar de No cure no pay aanbieding van het lasbedrijf kan je veel werk schelen.
Succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Dat laatste advies werkt bij mij nog altijd voor 100%. Gelukkig maar.