Mijn naam is Wim Kloosterman. Ik woon in Portugal
Ik wil een auto kopen
Ik heb een Citroen Xantia gehad uit 1998
Ik heb daar met het hydropneumatische vering veel problemen gehad.. Het reed in het begin qua comfort geweldig. Daarna veel probleme gehad met de vering
Ik kan nu een mooie Citroën C5 Sw 2.2HDi CX uit 2002 kopen. Hij heeft 200.000 Km gelopen
Ik begreep dat het veringsysteem sterk verbeterd was..
Ik wilde graag weten of dat zo is. Is het vering systeem betrouwbaar
en als ik de auto kopen wil, waar ik dan op letten moet?
Kunt u me zeggen wat u mening is over dit specifieke model en de motor?
Waar moet ik bij een eventuele aankoop op letten. Wat zijn misschien vaak voorkomenden problemen bij deze auto?
Ik zou uw mening heel graag horen, om te beslissen of ik deze auto zou willen kopen
Ik dank u bij voorbaat voor de genomen moeite
Met vriendelijke groeten,
Wim Kloosterman
Algarve, Portugal
Een C5 van het eerste type is qua veersysteem tamelijk bullet proof. Ik heb in ieder geval in 8 jaar tijd nooit enig probleem gehad met de vering en heb van andere C5-bezitters eigenlijk ook nooit klachten gehoord.
Het blijft natuurlijk wel zo dat u een auto koopt van 17 jaar oud met twee ton op de klok, dus de huidige technische staat is sterk afhankelijk van het onderhoud gepleegd door de vorige eigenaar/eigenaren.
Ik heb de C5 ervaren als een comfortabele kilometervreter, waar ik geen echte problemen mee heb gehad. Het enige wat eigenlijk opviel is dat de achterste remklauwen de neiging hadden om te blijven hangen. Een goede garage neemt dit mee bij beurten, dus veel last heb ik er niet van gehad.
Er is ook een keer een terugroepactie geweest vanwege (mogelijke) roestvorming bij de achterklep. Verder heb ik nooit ergens roest gezien, maar ik vermoed dat dat in Portugal ook niet echt een issue zal zijn.
Over de dieselmotoren kan ik weinig zeggen, aangezien ik alleen ervaring heb met de 2.0 benzine.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Op tijd de riemen laten vervangen eventueel vroegtijdig.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
ik ben geen techneut, maar wat ik uit eigen ervaring weet:
- veersysteem is minder onderhoudsgevoelig dan schokbrekers/veren. Ik had in 320.000 km tot inruil geen enkel probleem. Je kunt eventueel de auto op de brug zetten en kijken of er ergens Lds ter hoogte van de cilinders lekt.
- Achterste draagarmlagers (ADALs) controleren of de auto niet kraakt of piept bij het nemen van drempels. Verkopers kunnen dit maskeren door tijdelijk vet of kruipolie in de lagers te spuiten , maar dat zie je dan ook op de brug
- COM 2000 of zoiets gaat nogal eens stuk. Om dit te controleren alle electra van de auto uit proberen en dan ook iemand voor de auto laten staan. Gaan dan bijvoorbeeld de koplampen aan bij het aanzetten van de richtingaanwijzers dan duidt het op dit probleem.
- de Phase 2 vanaf 2005 is volgens mij betrouwbaarder en rijdt een stuk fijner
Een lekke veercilinder laten repareren is overigens ook niet heel erg duur volgens mij.
Mocht hierboven iets zitten wat onzin is dan graag correctie door de techneuten onder ons
Wij hebben een C5 break 1.8 ph1 bj 02 op 410000km gereden en nooit geen problemen met de vering gehad.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Hier ook in 6 jaar geen probleem met het veersysteem gehad.
Waar wel problemen mee waren was de achterklep; die bleef niet meer openstaan. En doordat de gasveren weggewerkt zijn tussen dak en hemeltje is dat een lastig klusje.
Wat ook een lastig klusje was was het feit dat de kachel aan één kant geen koele lucht meer wilde blazen; dit is een veel voorkomend probleem. Een elektromotortje bediend een klepje d.m.v. een tandwieltje. op een gegeven moment verslijt dit tandwieltje waardoor het klepje niet meer wordt bediend. Als je het netjes wilt doen ook een lastige reparatie.
Tellernaald wil ook wel eens blijven liggen tijden het rijden; ook een gevalletje elektromotortje/tellernaald los van elkaar.
Voor de rest zou ik dit dit stukje “Klokje Rond” willen aanraden om eens te kijken: de C5 kan een hele lange adem hebben!
https://www.youtube.com/watch?v=BoUaKdlX3RI
Met z’n vieren in je Eendje.