Hoi, Onlangs heb ik 2 nieuwe velgen aangeschaft met hump. Dus nieuwe productie. Nu heb ik al 2x gehad dat de wielmoeren los zijn gaan zitten aan het linkervoorwiel. Beide keren de moeren aangedraaid kruislings met momentsleutel en toevallig verschillende momentsleutel gebruikt, vastgezet op 100Nm.
Het zijn dezelfde moeren als bij de oude velgen.
hoe kan dit?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de dikte van het staal net iets afwijkt. Heb je dit gecontroleerd?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Zou het nog kunnen dat de curve van de velg waar de “ring” van de moer invalt iets afwijkt?
Ik weet niet helemaal hoe je dat goed moet uitleggen…
Maar als die curve steiler is dan de “ring” zal er toch wat ruimte op het draadeind gaan ontstaan.
Als het geheel zich gezet heeft moet het probleem verdwijnen schat ik zo in…
@ H@ns: U bedoelt bolconisch of conisch dan?
Zoiets denk ik ja.
In het ideale geval past hij exact in de vorm van de velg.
Zo niet, dan past de velg zich waarschijnlijk een beetje aan met speling tot gevolg
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Roest op de velg of wielflens , of lak die loskomt van de velg ......
Dont ask !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Ik heb 2 sets velgen; lichtmetaal en staal. De lichtmetalen velgen zitten vast met vlakke bouten (met ringen) die precies passen in de gaten in de velgen. De stalen velgen, zitten vast met konische bouten zonder ringen. De lichtmetalen velgen zijn per ongeluk een keer gemonteerd met de konische bouten. Die kwamen dus alle 4 (!!!) na 1 snelwegritje al los.
Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive
Dat is onvergelijkbaar: Die konische bouten “trekken” in het aluminium omdat je geen konische zittingen hebt, dan is je pasvlak “flinterdun”.
De nagemaakte stalen DS velgen hebben blijkbaar net niet dezelfde “zetting” als de bouten, en dus “zet” het staal, maar je kunt er vanuit gaan dat dat eenmalig is, want dat staal zet een beetje en O.K. Maar een goede les voor iedereen die nieuwe nagemaakte velgen ( of nagemaakte bouten/moeren) gebruikt: Altijd controleren na een paar kilometer en nog eens na 100 km en natrekken.
To err is human, not to err is divine.