Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb de standaard bezetting, verder nooit naar gekeken, maar volgens mij heeft dat ook geen invloed op het pingelen.
Als ik plank gas rijd tegen een berg op met 95 benzine in de tank gaat ie ook pingelen. Zodra ik dat hoor neem ik wat gas terug. Volgens mij zijn er maar twee opties tegen pingelen:
- hoger octaan gehalte (98 tanken);
- het ontstekingstijdstip later zetten (zit standaard stelmechanisme voor onderop de ontsteking).
Een derde optie is lagere compressie, maar dat lijkt me geen oplossing
Jouw verbruik vind ik ook erg hoog, maar het lijkt me sterk dat dit door je sproeierbezetting komt, omdat die van mij ook standaard is.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vraag me af of pingelen ook kan komen doordat een motor te rijk staat.
Koud wil hij op benzine niet starten(zet ik hem op gas start ie gelijk) en hij reageert op de choke door af te slaan.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het lijkt mij niet de bedoeling dat je pingelen voorkomt met je CO schroef. Die moet gewoon “optimaal” staan en niet gebruikt worden om slechte benzine en/of te vroeg ontsteken te compenseren.
Mijn blok start ook wat slechter op deze carburateur. Hij slaat direct aan, maar ik hoef maar naar het gaspedaal te wijzen of hij slaat al af. Ook het indrukken van de choke zal de motor direct doen afslaan.
Na het starten zaagt het toerental een beetje in cycli van ongeveer twee seconden. In het begin slaat hij in zo en dipje bijna (of daadwerkelijk) af. Na een seconde of 10 kan ik, wanneer het toerental wat hoger is, het gas een tikje geven en schiet hij wat hoger in de toeren. Door dan af en toe wat toeren te maken kan ik wegrijden. Zodra ik rij kan de choke bijna direct dicht.
Ik ben daar dus ook nog niet helemaal blij mee, maar heb er verder nog niet mee geëxperimenteerd.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Dat zagen is vaak een teken dat de co goed staat. De kever kan ik er zo perfect mee afstellen door hem af te stellen op het zagen, controle van de co in de garage is dan meestal gewoon om zeker te zijn maar stellen moeten ze niet meer doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gert-Jan Brink schreef:Vraag me af of pingelen ook kan komen doordat een motor te rijk staat..
Nee, dat kan niet. Pingelen komt door het gebruik van brandstof met een te laag octaangehalte in combinatie met een te vroege ontstekingstijdstip. Pingelt ie op super benzine (98 oct) dan staat ie sowieso te vroeg. Op LPG zal ie niet pingelen omdat LPG veel klopvaster is dan benzine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Is dat zagen met uitgetrokken choke?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ja, uitsluitend met uitgetrokken choke, vlak na de start. Hij lijkt te verstikken en pakt daarna weer op.
Aangezien hij echt “verstikt” wanneer ik het gas aanraak, verwacht ik dat ie verzuipt of toch te veel zuurstof krijgt, maar daar heb ik nog niet serieus over nagedacht.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
heb dat eigenlijk alle jaren dat ik mn HY heb gehad. Starten koude motor met choke en vooral gaspedaal niet aanraken de eerste 10 seconden anders slaat ie af. Zonder choke niet starten.
op het moment, met de ID-carb wil ie echter helemaal niet starten op benzine. met of zonder choke. Geen enkel plofje.
Ff op gas zetten en hij start gelijk, na een paar seconden op benzine en ik kan rijden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ree schreef:
Ha, daar ben ik ook geweest! La Ferté-Hauterive. Helaas regende het zo kneiterhard dat ik niet eens de moeite heb genomen om uit de auto te komen.. Wel veel interessant spul daar!
Als je bij Lapalisse bent geweest, heb je wellicht dan ook dat vrachtwagenmusuem bezocht in St.Prix? Dat was ook echt prachtig. Mooie route met veel bekijks!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
“Als je bij Lapalisse bent geweest, heb je wellicht dan ook dat vrachtwagenmusuem bezocht in St.Prix?
Dat was ook echt prachtig. Mooie route met veel bekijks!”“
Mag ik een adres: daar wil ik graag naartoe.
Zie hier voor een paar van mijn foto’s, en zie hier voor hun website. Je moet wel van te voren een afspraak maken om langs te komen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
top
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Oei. We zijn al bijna een jaar verder.
Na mijn vakantie vorig jaar heb ik mijn bus de garage in gereden en verder niet naar omgekeken. De APK verliep aan het begin van de Corona periode, daarom had ik hem geschorst. Ik had hem echter nodig, twee maanden geleden ben ik bij garage Johan Oldenhage langsgeweest voor APK. En, misschien niet eens tot mijn verrassing, en één keer goedgekeurd. Chapeau aan Oldenhage.
Nu even tijd gehad voor een klusje aan de bus: eindelijk mijn snelheidsmeter vervangen. Hij is weer stil en geeft snelheid aan.
De donor had ook een ampèremeter op de plek waar nu de chevrons zitten, maar ik vond het stom om die ook te monteren omdat die nou eenmaal niet op deze bus hoort
De tellerstand staat nu niet meer op de originele 130k km. Dat vind ik wel jammer, maar ik had niet zo 123 door of ik de stand kon aanpassen. Ik durfde het niet aan.
Met de APK hoorde ik de uitlaat al wat blazen. De diagnose was een paar honderd kilometer later niet zo lastig.
Even kijken of ik hem ga lassen of een nieuwe ga bestellen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Omdat ik geen geduld heb om op een bestelling te wachten, weggooien zonde is én deze zo lekker past, toch maar gaan lassen. Ook omdat ik denk dat ie stuk is gegaan omdat ie te heet is geworden.
Maar ja, dan ga je wat beter kijken…
Oei oei, toch veel verder ingescheurd dan dat ik gisteren dacht.
Toch maar schuren.
Knetteren.
Nou, dit is al sterker dan origineel.
En omdat het scheuren toch door ook door vibraties moet komen, alles toch maar wat stijver gemaakt.
Onder de bus gaan liggen, en nog even genoten van het mooie blokje.
En hierom wil de ik de demper graag houden, hij valt altijd best mooi.
Maar goed, je bent toch een paar uurtjes verder voordat ie echt recht en spanningsvrij hangt.
Omdat het monteren veel langer duurde dan dat me lief was ben ik er niet aan toe gekomen de ontsteking met de strobo op tijd te zetten. Volgende keer.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig!!!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.