Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman schreef:Doorpompen met het rempedaal is uit den boze, het systeem wordt ververst door middel van een drukketel. Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je (nog niet lekke) remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Geldt dat niet ook voor andere en/of moderne auto’s dan?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat geldt zeker voor alle andere auto’s, oud en nieuw, die zijn voorzien van een normaal remsysteem. Auto’s met ABS mag je sowieso alleen met een apparaat, onder druk, ontluchten waarbij je vaak ook het ABS moet aansturen met de diagnosecomputer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Waterman, heb je de andere kant nu ook gecontroleerd ? Die zal toch niet zoveel anders zijn ?
Wel alvast een goede vakantie gewenst !
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook vernieuwd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
2d schreef:waterman schreef:Doorpompen met het rempedaal is uit den boze,
Geldt dat niet ook voor andere en/of moderne auto’s dan?
Ter illustratie van de les van Waterman:
Vorige week heb ik dat dus wel gedaan, min of meer met opzet. De remmen waren gaar en ik had de cilinders al vernieuwd.
De eigenaar wilde uit zuinigheid de hoofdremcilinder ongemoeid laten. Ontluchten mbv rempedaal ging redelijk, er was druk, alleen wat wisselend hard en minder hard pedaal. Bij steviger trappen kwam ik tot op de bodem. Bij inspectie bleek de HRC inderdaad gaar, langsgroeven over de gehele dikte van de cup. De kleur van de remvloeistof en bezinksel in het reservoir deed al narigheid vermoeden. De eigenaar schrok en vond een nieuwe HRC ineeens geen probleem meer. Klaar.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
3 weken en 3130 km later zijn we weer terug uit de Beijeren en de Alpen. We zijn vanuit onze woonplaats eerst eens naar Nürnberg gereden, comfortabel overnacht en daarna door naar het zuid-westen van Karinthië, tegen de Oostenrijks/Italiaanse grens aan. Ik had de auto dit jaar waar zorgvuldiger en vooral lichter ingepakt dan de vorige keer en dat scheelde aanzienlijk. Natuurlijk in stijl, dus speciaal voor dit doel een complete vintage kofferset aangeschaft, van het merk Kazeto, echt oostblokspul uit de jaren ‘60.
Ook dit jaar de eerste week weer op een bekende en prettige plek in een chaletje, wat uit de jaren ‘60 is.
De omgeving is prachtig daar bij de Nassfelderpass en het is een genot om daar met een klassiekertje rond te raggen.
En je komt er nog eens wat leuke ouwe garages tegen:
Na een week op deze plaats zijn we doorgegaan naar het zuid-oosten van Karinthië waar we voorbij Klagenfurt tegen de Sloveense grens aan zaten. Een totaal andere omgeving die voor mijn gevoel meer zuid-Europees aandoet dan de rest van ‘t land.
Ook hier hebben we weer wat mooie tochten door de bergen gemaakt. Je komt soms op waanzinnige plaatsen als je een route pakt die niet voor de hand ligt.
En ik probeer zo af en toe een beetje in stijl te blijven, tot groot vermaak van de rest van ‘t gezin…
Na Karinthië zijn we vervolgens neergestreken in de Freistaat Bayern, in het historische dorp Monchsondheim. Dit dorp is nog vrijwel geheel origineel gebleven, zoals het al honderden jaren is.
Ook hier kun je weer prachtige plaatjes schieten dus, bv voor de kroeg:
Na deze laatste plaats was ‘t tijd om naar huis te rijden, helaas. Ik had nog wel even willen blijven. De rest van m’n leven bijvoorbeeld…
Nog even wat cijfertjes:
Totaal 3130 km gereden dus. Daarbij gemiddeld iedere 10 km 1 liter benzine verbruikt. Die is goed betaalbaar, super kost in oostenrijk 1,40. In Duitsland buiten de snelweg 1,55 trouwens. Verder is er ongeveer 1,25 L motorolie verbrand, een halve tank ruitensproeiervloeistof en één wasbeurt.
Op 3 puntjes na heeft de auto het perfect gedaan. puntje 1 was een losgerammelde uitlaatklem, die kon ik makkelijk vastzetten. Punt 2 was dat ik 3 of 4 keer het verschijnsel heb gehad dat het koppelingspedaal op de vloer bleef hangen bij het loslaten. Dit deed zich voor als het buiten 30 graden was en heeft zich nadien niet meer voorgedaan. Ik ga hier snel naar kijken want het hoort niet natuurlijk. Puntje 3: de moeren van de Solex-carburateur waren aan het loslopen. Ik heb ze aangedraaid en daarmee was dat ook opgelost.
We hebben een toffe vakantie gehad met die ouwe Duitse bak. De autobahn over is evenwel af en toe behoorlijk vermoeiend. De kruissnelheid van 130 km/h is prima vol te houden, en met een topsnelheid van rond de 150 km/h heb je ook wel iets over maar het acceleratievermogen is natuurlijk om te janken boven de 120 dus je moet echt anticiperen. En écht stil is het ook niet echt. 700-800 km per dag is voor mij echt wel het maximaal haalbare met deze auto
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt goed zo’n reisje!
Lekker setje foto’s ook
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo wordt zo’n Mercedes ook gebruikt voor waar-ie voor is De puntjes die er dan nu uit zijn gekomen zijn in ieder geval eerder van die dingen die zinvol zijn om te weten zodat je het op kunt lossen dan dingen waar je je onderweg vreselijk druk om moet maken. Hoe dealt de rest van het gezin eigenlijk met comfort anno 1964?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Loskomende uitlaatklemmen en een afgebroken uitlaatsteun komt bij een moderne DS3 na een rit van 1000km ook gewoon voor, dus niks om je druk over te maken ,.....
Verder prachtplaatjes, …… om verliefd op te worden .
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De overige gezinsleden hebben zich, wonderbaarlijk genoeg, in het geheel niet beklaagd. De auto wordt vooral gewaardeerd om het ruimteaanbod, het grote glasoppervlak en de riante meubels. Dat bestuurder een hernia heeft gekregen van de toch wat doorgezakte stoel boeit ze kennelijk niet de snelheid (of beter: het gebrek daar aan) boeit ze ook niet. Herrie? Horen ze waarschijnlijk niet: de een heeft een koptelefoontje op en de ander zit 8 uur lang te ouwehoeren. Wellicht is dat de herrie die ik ervaar…?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Zo had ik ooit een vreselijk irritant en hoog snerpend geluid in de auto boven de 160km per uur.
Het was niet om aan te horen , ……..
Alles onderzocht en nagekeken toendertijd , maar helaas niks kunnen vinden.
Toen het daarna nog een aantal keer voorkwam bleek dat hoogst irritante geluid vooral vanaf de rechtervoorstoel te komen.
Mooi tripje gemaakt Yuri!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die stoelen zijn wel een (herkenbaar) dingetje. Duitse autostoelen uit die tijd zijn sowieso eigenlijk onder de maat, maar als de boel inzakt wordt het echt erg. Dat doet een DS wel echt veel beter. Sterker nog: hoe meer dat Dunlopillo schuim inzakt, hoe beter je zit. Ik stapte er na 325 kilometer uit om gas en koffie te tanken en het was eigenlijk alsof ik naar het tankstation om de hoek was gereden. Geen rek- & strektoestanden maar gewoon weglopen alsof ‘t niks is.
Maar wat nu? Uit elkaar en de boel vullen? Of zijn de veren zelf teveel ingezakt?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik werkte in de jaren 80 voor een installatiebedrijf en de directeuren reden Mercedes. Die stoelen vond ik vreselijk, ze zullen goed zijn voor een Duitser met model bratwurst, maar voor een slank figuur is het afzien.
Ik had zelf een Opel van de zaak en ook dat was afzien. Kreeg later een Ford Sierra en dat was stukken beter. Maar idd het toppunt van lekker zitten is een DS Pallas.