waterman schreef:Als je echt voor 191 euro per stuk Xvs banden kunt kopen zou ik, als ik nog ds reed, gelijk een heel stel van die banden inslaan.
Yep, best interessant. Enkele jaren geleden banden ingeslaan aan 200eur per stuk
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
H@ns schreef:Die XVS banden zijn wel van 2013…
Als ze donker en verpakt zijn bewaard is dat denk ik geen probleem.
Ik weet alleen niet of de Belgische keurmeesters daar moeilijk over doen?Nangkang is inmiddels ook verdubbeld in prijs de laatste jaren…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1833784/
Over bj niet zozeer, wel over de snelheidsindex
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Naar mijn weten zijn er nooit DS’en geleverd met banden boven de H. Eigenlijk heeft alleen een DS 23 IE H banden nodig, want die haalt officieel 188 km/uur, maar de DS21’s hadden die ook, maar origineel XAS.
Omdat de DS origineel uitgeleverd werd met XAS H banden kan dat ook in België geen probleem zijn met de PVG voor de keuring.
Een XVS met snelheidsindex V: Heb ik alleen nog maar gezien op een Ferrari uit de 60’er jaren en die haalt inderdaad de 210 ruim.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleine correctie: vanaf 9-1969 zaten er op de DS 21 IE H-banden. Die heeft namelijk, net als de DS 23 IE, een opgegeven topsnelheid van 188 km/h. In de praktijk liep een goed ingereden 21 IE met 5 versnellingsbak tegen de 200 km/h.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Officiële snelheid van een 23 IE is 188.
Ik heb het zelf nooit kunnen proberen, maar toch diverse eigenaren gesproken die zeggen dat ze de teller (max 200) uit lopen.
Gezien 188 wordt opgegeven voor een BVM en voor een BVH, doet dat toch al wat twijfels geven of dat wel klopt.
Echter zit je ook niet zomaar aan een GPS snelheid van 210, en een band zal ook niet direct klappen als je er even 220 mee weet te halen, in de praktijk dus een verwaarloosbaar risico.
Edit: Waterman was iets sneller met typen…
Iemand ervaring met de genoemde site , bandenleader , zitten ergens ver weg in Andorra , met wel gratis verzending ....
Geen ervaring mee.
Maar je zou eens kunnen informeren bij een garagebedrijf bij jou in de buurt die zij adviseren voor de montage.
Kan je meteen vragen of ze een DS velg kunnen balanceren, want dat kan niet elk bedrijf vanwege het ontbreken van het centrale gat…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Duitsers hebben een bandentest gedaan die te lezen is in het blad “AutoBild Klassik”, het augustusnummer. De hier vaak genoemde “retro” band komt niet goed uit de test…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat ik erg vreemd vind zijn de prestaties van de Vredestein banden. Dit merk scoort bij alle onderdelen van de test hoog. Gemiddeld hoger dan Michelin lijkt het wel. Op dit forum echter worden Vredestein banden vaak flink afgekraakt.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Deze test is niet met een DS gedaan, de ervaringen hier zijn over het algemeen met DS.
Het zou zomaar kunnen dat de Michelin het onder een DS beter doet dan de Vredestein.
inderdaad, ik zie dat het een achterwiel aangedreven sportauto is (Healey) kan mogelijk nog wel wat verschil maken
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
inderdaad, ik zie dat het een achterwiel aangedreven sportauto is (Healey) kan mogelijk nog wel wat verschil maken
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Ik ken inderdaad een paar mensen die de Vredesteins op engelse klassiekers met achterwielaandrijving goed vinden. ( In vergelijking met Amerikaanse banden en Avon) Maar voor een DS heb je en de aandrijfkrachten en de stuurkrachten op een band staan en dat maakt een groot verschil uit.
Ik heb laatst eens een SM gereden met Vredesteins van 1 jaar oud, ( zo’n 100 km, zowel op droge weg als op natte weg) en op droge weg vond ik de Vredesteins prima, ( OK ik verbaasde mezelf, mijn laatste Vredestein ervaring op een SM was 25 jaar geleden en dat was toen een grote tegenvaller). Op een juist natte weg vond ik ze wel wat sneller wegglijden, maar dat kan ook zijn omdat de weg zelf glad was. Op een “verzopen” weg na een lange regenbui viel het mij weer mee, maar daar heb ik geen echte noodstop kunnen simuleren.
Ik kan het vergelijken met moderne Pirelli’s en Moderne Michelins, die hebben vooral nat meer grip. Ik ga dat deze herfst nog wel een vergelijken met “nieuwe” XWX’en op een SM.
Voor een SM ga ik toch geen Vredesteins aanbevelen: XWX’en zijn nieuw zo’n 100 euro/stuk duurder, als je toch ruim boven de 1000 euro voor een setje banden uitgeeft dan maar origineel. Overigens: Ik heb 20 jaar met 205/65 VR 15 op m’n SM gereden, Michelin primacy HP, beviel prima.
Voor een DS?
Ik denk dat nieuwe “Retro’s” beter en veiliger rijden dan 15 of 20 jaar oude XVS/XAS etc banden en omdat een setje Retro’s zoveel minder zou ik dat toch wel overwegen.
To err is human, not to err is divine.
Ooit Vredesteins gehad. Mijn probleem was dat de auto erg zoekerig werd.
Dat is denk ik het overstuur waar de test op de 1e bladzijde over spreekt bij de Vredesteins
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik zie alleen nog maar Retro Classic 165/80 te koop, de 185/80 zijn overal ‘ momenteel niet leverbaar’.
Komen die (binnenkort) weer dat jullie denken/weten?
Kan je ook rondom op 165 rijden of is dat niet veilig/ comfortabel?
Mijn voorbanden XVS van mijn DSuper zijn op, de achterbanden hebben nog wel profiel maar zijn oud.