Hallo Allemaal,
Als trotse eigenaar van een C3 1.4 volautomaat uit het jaar 2005 heb ik het forum afgespeurd om te kijken of ik wat kon vinden over het volgende, helaas zonder resultaat:
Wanneer de motor (en dus ook de olie van de automaatbak) koud is, schakelt mijn automaat veel te vroeg, althans eerder dan dat hij warm is.
Koud: 2 bij 15 km/h, 3 bij 30 km/h en 4 bij 50 km/h.
Warm: 2 bij 20 km/h, 3 bij 40 km/h en 4 bij 60 km/h.
Ik heb geen last van de wel genoemde problemen op dit forum, zoals het “sneeuwvlokje” in de file.
Ergens twee jaar geleden heb ik wel een periode gehad dat als ik een ruime tijd 130 km/h reed op de CC, dat de manual stand van de bak niet meer werkte en dat de bak niet meer zelf opschakelde.
Wie weet raad?
Moet ik eens beginnen met de automaatbak laten spoelen?
Of als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mijn auto aan een Lexia te hangen of te bekijken met zijn expertise, dan heel erg graag! Daar rij ik graag het hele land voor door.
Gr. Bas
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Is dat er een met een 75pk blok?
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ja inderdaad, een 54kW
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017
- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Is dat niet een ingeprogrammeerde instelling, zodat bij een koude motor/bak het toerental in de hand gehouden word en de motor/bak zo minder belast worden?
Ik kan me niet voorstellen dat de “koude” bakolie zo veel dikker kan zijn dan warme olie dat dit zo’n invloed op het schakelgedrag heeft. Dat spul is al bijna water bij alle temperaturen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik denk maar eens beginnen met olie verversen. Even uitlezen kan ook nooit kwaad. Is dit de AL4 bak of een ander model?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Om snel op te warmen schakelt de bak wanneer die koud is eerder door, wil je dit niet zet je hem in de sportstand ( indien aanwezig ) , of schakel je zelf ....
Ik zie geen probleem eigenlijk , ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Vaak is het juist andersom. Zonder lockup voor meer weerstand en meer toeren zodat je katalysator eerder warm is. Al zie ik het liever andersom.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Bas94 schreef:
Moet ik eens beginnen met de automaatbak laten spoelen?
Als je niet weet wanneer dit gedaan is, als het al ooit gedaan is, is dit zeker geen verkeerd idee, wellicht kan alleen een oliewissel al verlichting brengen van eventuele symptomen en het kan (volgens mij) nooit kwaad.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017
- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Ik zou zeggen trek als eerste eens de peilstok van de bak eruit en kijk hoe de olie uitziet.
Als ie nog gewoon transparant rood is, is er niks aan de hand.
Ik sluit me wel bij de vorige spreker aan. Verversen kan nooit kwaad.