We gaan op occasionjacht. En hebben het oog laten vallen op een (gewone) C4 van rond 2011/2012
Maar welke benzinemotor is nou aan te raden?
1.6 VTI zien we er genoeg van. Die verbruiken alleen veel olie? Is daar een generieke remedie voor?
1.6 THP gaan massaal stuk?? Maar is in de basis hetzelfde blok als de VTI?
1.2 THP lijkt ook geen automatisch succes door distributieriem problemen?? (en is nieuwer/duurder)
Als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag. Maar wat zijn de specifieke aandachtspunten en welke motor zouden jullie adviseren?
Zijn er verder nog aandachtspunten voor het laatste type C4?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb als dienstauto een c4 met de 1.2 puretech 110 pk. Het is een geweldige auto met een ontzettend fijne en zuinige motor. Ik haal er soms zomaar 1 op 17 mee. De probleempjes met de riem zijn nu wel bekend en er is een oplossing voor. Ik zou zelf nu echt een 1.2 motor kopen en zeker geen 1.6 Vti.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Met waterman eens ....
Met de thp/vti is het wachten op problemen.
Onze 1.6 vti zoop olie , sowieso een zéér onprettige motor wat mij betreft !
Met de huidige 1.2 zijn we tevreden.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Over de distributieriem van die motor ging laatst nog een draadje. De problemen zijn inderdaad bekend, maar het is wel handig om erop bedacht te zijn. Ik denk dat bijna iedere c4 met die motor is geleverd met het oude type riem, dus controleer of die vervangen is of laat het zo snel mogelijk doen (of koop een heeeele late die toch met de nieuwere riem is geleverd).
Over de VTI kan ik niet veel zeggen omdat ik daar zelf nooit in heb gereden. Mensen om me heen kregen inderdaad last van olieverbruik en vonden hem op de snelweg vrij luid. Die THP rijdt wel lekker maar zou ik niemand aanraden. In de c4 zit je dan volgens mij ook nog vast aan de EGS. Sommigen hebben daar geen problemen mee, maar hij is zachtjes gezegd niet naar ieders smaak. Ik vond dat hij afbreuk deed aan de rest van de auto.
Die driepitters rijden inderdaad lekker. Ik heb de 110 wel eens gereden en dat is al best een pittig blokje. Als je hem echt gaat doortrekken merk je in typische downsize-stijl wel dat er niet heel erg veel extra meer te halen valt, maar je komt er zeker niks mee tekort. Bovendien kun je dat bij elke moderne motor verwachten en is deze daarin zeker niet de minste. Wellicht overbodig om te zeggen, maar die motoren lagen in 2011/2012 nog niet in de c4. Je komt dan dus wel bij een wat nieuwere uit (vanaf 2014 geloof ik).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
De C4 1.6 vti heb ik gehad,
Vond het geen fijne motor voor de wagen.
De 1,2 puretech kan je dan beter kiezen.
Kijk of de riem in goede staat is.
OK. Klinkt als dat we beter een nieuwere 1.2 kunnen gaan zoeken. Riem moet dus vervangen zijn of moet meteen vervangen worden
Zijn er verder nog aandachtspunten bij jullie bekend wat zwakke punten zijn bij de C4.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971