Is wel veel meer werk dan een bezemsteel doorzagen…
Met deze doppen alleen gat boren en schroefdraad tappen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Egbert. Eens dat je met de hand (of fingerspitzegefuehl) moet werken. In de handleiding van CitroTech staat nota bene dat je de auto omhoog kunt draaien met een dop 24.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Evan schreef:Met deze doppen alleen gat boren en schroefdraad tappen
Zo heb ik ze laten maken. Bij Citrotech voor 1,30 euro die twee doppen en bij de smid in het dorp gaten en draad laten tappen voor een tientje… bout erin (of draadeind met moer erop gelast) en klaar
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
€1,30 is wel erg goeiekoop!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon, per 100 gekocht…..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, ik bestelde rode afsluitdoppen, 0,65/st. Kreeg deze geleevrd. Vergissing of rode op. In elk geval: deze werken ook als afdichtdop, maar ik kende ze niet en toen was het idee snel geboren…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo, uitgehobbiet, eerst even een paar plaatjes:
“Work in progress”
“More work in progress”
“Het resultaat”
Wat betreft de opmerkingen hierboven over het al dan niet opdraaien van de auto met de bouten, aangezien de bodem van de zuiger 9,5 mm dik is maak ik me geen zorgen over beschadigingen (mits met beleid, maar dat geld voor alle sleutelwerk) maar in de praktijk moet je achter de auto toch al opkrikken om bij de bollen te komen, kleine moeite om dat dan voor ook even te doen.
Kosten: Als ik dit voor een klant zou maken ben ik niet goedkoper uit als citrotech, aangezien het hobby is rekenen we de uren niet en dan is het natuurlijk wel voordeliger. Ik heb nog wat materiaal liggen (afweging prijs verzendkosten etc) dus als er iemand interesse heeft stuur dan even een PB, over de prijs worden we het waarschijnlijk wel eens.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
De smid in het dorp rekende 15 euro voor het bewerken van 2 doppen en 2 bouten erbij.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De restanten hebben ondertussen een bestemming gevonden, altijd fijn mensen blij te kunnen maken.
Voor de mensen die altijd vinden dat alles goedkoper kan, realiseer je dat als dit soort gereedschap bedrijfsmatig gemaakt moet worden er iemand van moet leven en de werkplaats betaald moet worden, zelf werk je ook graag voor een redelijk salaris niet ?
Even mijn calculatie:
Stoppen: € 6,00/stuk
bouten: € 1,12/stuk
BTW materiaal: 1,50/stuk
Totaal materiaal € 8,62
Verbruik boren en tappen € 1,00
Tijd per stuk ca 30 min (boren en tappen) € 22,50
Niels
(slotje)
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Geeft die bout geen beschadiging aan de zuigers in de veercilinders?
Ik ga deze hulpmiddelen ook maken voor mijn ID. Wat zijn de meest gunstige afmetingen van de bout die in de dop gedraaid wordt
Ik heb M16 gebruikt, succes
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Leeuwis schreef:De restanten hebben ondertussen een bestemming gevonden, altijd fijn mensen blij te kunnen maken.
Voor de mensen die altijd vinden dat alles goedkoper kan, realiseer je dat als dit soort gereedschap bedrijfsmatig gemaakt moet worden er iemand van moet leven en de werkplaats betaald moet worden, zelf werk je ook graag voor een redelijk salaris niet (slotje)
Dat vind ik ook. De sport is om op beurzen goedkoop onderdelen en accessoires op de kop te tikken. Maar het is ook in ons eigen belang professionele specialisten te hebben die alle ins en outs kennen en helpen als de hobbyist er niet meer uitkomt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Waarbij je dan voor de onderdelenhandelaren onderscheid moet maken tussen degenen die alleen maar oude voorraden uitverkopen om er zelf zoveel mogelijk aan over te houden (en geen kennis en geld investeren om te zorgen dat zaken leverbaar blijven) (zeg maar het type ebay-verkoper) en degenen die dat wel doen. Bij die 2e soort betaal ik graag wat meer.