Onder het kopje “dat kan er nog wel bij” vandaag de Pluriellebel van moeders bij de poetser opgehaald. Gisteren toen ik (op verzoek) de dakbogen kwam demonteren stond het raam in de deur van de bestuurder naar beneden. Dus ik wil dat nadat ik de bogen er weer op had omhoog doen en geen reactie.
“We zullen er even naar kijken en het oplossen” zei de poetser.
Dat is kennelijk hetzelfde als “zoek het maar uit” want vanochtend stond het raam nog naar beneden en was er niets aan gedaan. Met een aantal keer proberen ging het wel omhoog, daarna op commando weer omlaag maar vervolgens weer niets.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? De poetser had vooraf gezegd dat hij geen verantwoordelijkheid voor het dak wilde nemen “want dit zijn probleemauto’s” en die durft nu te beweren dat het aan het dak ligt. Daar ga ik niet in mee natuurlijk maar ik zit niet op zo’n welles nietes verhaal te wachten. Dus als het simpel op te lossen is dan doe ik dat liever.
Maak ik hem daarna wel zwart hier in de buurt met het verhaal
Overigens wil het achterruitje graag open, zo graag dat hij nu regelmatig zelf open springt. Ik denk dat dat komt omdat ze er met te hoge druk water op hebben gespoten dus dat dat weer “droogt”. Of zit ik er wat dat betreft ook naast?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Dit lezende dacht ik, dat moet R1200C zijn. En inderdaad.
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zit besturingstechnisch geen relatie tussen de werking van de voorste zijruiten en de stand van het dak.
En met het achterruitje bedoel je het glazen deel van de achterklep?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat idee had ik ook. De enige verbindende factor is de poetser…
Met het achterruitje bedoel ik inderdaad het gedeelte boven de achterklep. Dus met de achterruitverwarming, dat open moet voordat je de klep kunt openen. Ongeacht of hij open of dicht is na een poosje gaat de ontgrendeling aan de slag en blijft dan ontgrendelen.
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat de voorste zijruiten betreft, je zou kunnen proberen de schakelaar in de middenconsole te wisselen met het exemplaar van rechts.
Werkt het dan niet, dan zal je het in de deur zelf moeten zoeken.
Wellicht ook een overdosis water.
Blijft mogelijkerwijs de ontgrendelknop van de achterruit hangen op de ingedrukte stand?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hij reageert wel op de schakelaar, dus ik verwacht niet dat daar het probleem zit. Had al even gekeken of ik hem er zo uit kon wippen maar er moest meer kracht bij komen dan ik verantwoord vond dus wilde ik eerst even kijken hoe die schakelaar vast zit. Wel is het gelukt om het raam nu dicht te krijgen. Na een keer starten gaat hij een cm of 5 omhoog. Daarna alleen naar beneden.
Hoe leer je zo’n raam opnieuw in?
Het achterklepje lijkt iets “rustiger” te zijn nu de zon er even op heeft gestaan dus ik hoop dat het inderdaad vocht is.
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jbiggel schreef:Hoe leer je zo’n raam opnieuw in?
Is niet in te leren voor zover ik weet.
Omdat het niet “one touch”-sluitend is, je moet altijd de knop vasthouden tot de ruit tegen de mechanische aanslag in het ruitmechanisme aan loopt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Owkee, dat is dan jammer want dan heb ik geen verklaring voor de reden dat hij maar een paar cm per keer omhoog gaat…
Het dak had een vergelijkbaar gedrag en dat was na het inleren over. Dus ik hoopte…....
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Bij mijn vorige xsara picasso had ik een gelijksoortig probleem met de zijruit. Het bleef in de halfstand staan. Het mechanisme in de deur bleek gebroken. Is vernieuwd en weg probleem. Je kunt bijv. bij winparts.nl zoeken voor zo’n mechaniek.
Maar ging het raam bij jou helemaal niet meer omhoog? Want in de Pluriellebel gaat hij wel (uiteindelijk) dicht. Dus ik verwacht niet dat het mechaniek kapot is…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Met veel pijn en moeite ging het omhoog. Maar de dealer had hem daarna vastgeplakt met tape. In afwachting van het nieuwe mechaniek. Voor het geval het raam naar beneden zou “vallen”.
Een oplossing is vaak wat siliconen spray, tussen de staande raamgeleiders. Als het daar wat stroef gaat, stopt het raam op de klem beveiliging. Succes.
Groet, Jan
Dat zou een reden kunnen zijn, zeker als er “grondig” schoon is gemaakt kan daardoor een en ander juist wat stroever gaan lopen. Maar dan moet de bekleding van de deur af neem ik aan?
Heeft iemand een plaatje hoe dat allemaal in elkaar zit?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/188330/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Thanks, maar ik kwam net naar binnen gelopen omdat ik het probleem heb gevonden. Ik kreeg de middenconsole kap bijna “ineens” los en kon zo bij de schakelaars. Even omwisselen en inderdaad: met omgewisselde schakelaar ging het linker raam wel heen en weer en het rechter alleen nog maar naar beneden.
Nu al aan het rondbellen om te zien of er ergens in de buurt een schakelaar te vinden is. In Malden ligt er wel een maar dat is een stuk verder rijden dan de andere bedrijven dus ik ga het oplossen, alleen nog even kijken wie hem mag leveren.
Kan het zijn dat de ontgrendeling van het achterruitje beïnvloed wordt door een irriterende raam schakelaar? Het lijkt er op dat die namelijk rustig is gebleven sinds ik de defecte schakelaar los heb.
Overigens hingen er druppels onder aan de bedrading van het schakelaartje dus ik heb wel een vermoeden wat de oorzaak van de storing is.
Afhankelijk van wat een vervanger kost ga ik me daar verder druk over maken of niet. Veulste mooi weer hier…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Vanmiddag naar de lokale sloop geweest en een schakelaartje op de kop getikt. Vond 15 euro nog best wel veel al was het 10 euro minder dan wat een ander er voor wilde hebben. Maar goed, voordeel is dat ze zowat om de hoek zitten en dat we het meteen konden controleren.
Moeders is weer blij met haar auto en daar gaat het om!
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender