Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toevallig struikelde ik 2 weken geleden over een 2,3 liter carb Pallas uit 1973, gebouwd in Zuid-Afrika. De vorige eigenaar was erg schappelijk met een prijs van 2700 euro. Ik kon hem niet laten staan. Het is inmiddels mijn 4e DS. Ik heb net mijn engelse traction avant project afgerond, dus een nieuw project is van harte welkom.
Na een wasbeurt
Achter haar moeder;
Er moet nog wel veel aan gebeuren; Roest op alle deuren en spatborden, motor vol sludge, hydraulische interval 8 seconden, bedrading een warboel, vloerbedekking versleten. loopt niet stationair, slangetje in benzinetank komt niet diep genoeg, etc. etc. etc.
Bij de koop zitten ook alle onderdelen die ik nodig heb voor deze auto die nog op 2 sloop autos zitten. Deze zijn absoluut kas en kasverrot, maar er zijn wel wat details die ik er dit weekend af kan schroeven.
Zin in!
Ps; de gele plastic folie heb ik inmiddels van de koplampglazen gehaald.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Fotos van de donor DSsen waarvan de bruikbare onderdelen bij de deal zaten;
Mooi dat je weer aan de DS gaat!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert schreef:Mooi dat je weer aan de DS gaat!!
De vorige eigenaar is drastisch toe aan het bekijken van een flink aantal DS-TT films en een werkplaatshanboek.
Kleppen totaal verkeerde speling
Lekkage door bougieschacht rubbers kleppendeksel.
kleppendeksel rubber helemaal verhard.
Carburateur totaal verkeerd afgesteld (zien we vaak hier in ZA; stationar van de weber stellen ze af op primaire gasklep) Vlotterniveau helemaal mis, Choke stangetje helemaal verkeerd gebogen, kromme carb voet met 2 boutjes vast; geen wonder dat hij niet stationair wilde lopen! (idee voor volgend DS-TT filmpje?)
En dan moet ik nog naar de ontsteking kijken.
Voorruit verkeerd gemonteerd, deursloten verkeerd afgesteld, totaal vergane lekszakken voor.
Kortom; allemaal dankbare klusjes om te doen!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanmiddag de bollen getest; Wat een geklooi is dat toch om die voorraadbol eruit te krijgen. Samen met het onmogelijke ontstekingstijdsipgaatje in het vliegwielhuis en het volgens werkplaatshandboek afstellen van de ontsteking is dit toch wel de hoofdprijs voor typisch franse engineering. Voorraadbol zat flink vast; bovenlangs kreeg ik hem niet los, onderlangs pastte ik er niet onder; DS opkrikken, erachter komen dat de motorkap dan tegen dak carport aankomt, weer laten zakken, motorkap verder dicht, weer opkrikken, assteunen eronder, met beitel tekeergaan op de voorraadbol, 6 x op duim geslagen want ongelukkige hoek, zwaardere hamer gepakt, toen wel los, alles meteen onder de olie, bol onderlangs, kan niet, bol bovenlangs, kan niet toch onderlangs, kan nog steeds niet, toch maar bovenlangs, oh ja, dan moest je de motor wat opkrikken! Motor opgekrikt mbv blokje hout, net genoeg plek… eruit en testen; 45 bar; bijvullen tot 65 bar, hartverzakking krijgen van knallende o ring van vulapparaat bij 55 bar, nieuwe o-ring, bovenkant bol goed ontvetten, nog een keer proberen bij te vullen (inmiddels trillend van anticipatie op nieuwe onverwachte knal), nu wel gelukt, bol terugplaatsen; net zo onmogelijk… En toen klaar en 2 duveltjes; daar knapt een mens van op!
Ik zag helaas ook dat stuurhuis harmonicarubbers gescheurd zijn; dat wordt weer een mooie klus (dank DS-TT!)
Inmiddels wel gepolijst kleppendeksel erop, nieuwe O-ringen over de bougieschachten (die vierkante ringen krijg je hier niet, en de O-ringen 6 x 32 werken net zo goed) Plastic fan geplaaststt (zat er niet op) correct afgestelde carburateur teruggeplaatst; we maken grote stappen!
Een voor veerbol is kapot, andere moet nog bijgevuld, Komende week achterste bollen en rembol checken en evt vullen. Radiateur laten reviseren.
Eergisteren koplampreflectors en knipperlichten voor en achter weggebracht naar de nepchroom spuiterlij, als die terug komen kan ik de voorschermen weer compleet maken, en kan hij bijna naar de keuring!
Die voorraadbol blijft altijd een uitdaging, zeker als de motorsteunen iets zijn doorgezakt.
O-ring die klapt van je bollenvuller: heb je de bol dan wel strak genoeg op de O-ring gezet? Ik heb wel eens dat ik de “schroevendraaie” om de nippel los en vast te zetten nog te veel richting bol gedraaid heb, dan houdt die de bol tegen zodat je hem niet strak genoeg op de O-ring kan zetten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Die schroevendraaier is bij mij een verende doordraaier; de hoogte verandert niet; je kunt hem zelf indrukken.
Eerst nippel met waterpomptang 3/4 slag losdraaien, dan bol erin en de druk boven gelijk krijgen als in de bol, dan draai je de nippel verder los. Als de druk niet gelijk is klikt de schroevendraaier er overheen. De stalen plaat die het geheel op de bol drukt heb ik zelf ontworpen en laten lasersnijden. Deze had ik veel meer vlees moeten geven, want hij buigt te snel bij het vastdraaien. De plaat die over de 2 draadeinden schuift op dit filmpje.
Mooie opstelling: meten en vullen in 1 handeling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mooi apparaat. Lijkt me heel handig om te hebben in een land waar citroen specialisten vast erg dungezaaid zijn?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Mijn oplossing:
Iets simpeler en wat robuuster.
Nu ingepakt in mijn bus, om tijdens het evenement “DS en France” volgend weekeinde de bollen van de cursisten te kunnen vullen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Die o ring kan bij jou geen kant op! Mooi systeem en minder spannend om de bollen te vullen.
Ik ben vanavond weer even in de Pallas gedoken. Vanavond wilde ik het volgende probleem oplossen;
Bij contact aan en geen hydraulische druk moet het hydrauliek waarschuwingslampje gaan branden. Dat gebeurde niet.
De paddestoel en omgeving losgeschroefd en zag dat de connector niet was aangesloten op de drukschakelaar net onder de paddestoel.Dat is een makkelijk opgeloste storing dacht ik nog….
Helaas werkte dat niet. Wanneer ik de connector met een schroevendraaier aan massa leg, gaat het dashbord waarschuwingslampje + stoplamp keurig branden. De bedrading is dus in orde. Het ligt dus aan die schakelaar.
Is dit een makkelijk op te lossen typisch DS probleem? Ik zie dat hij is verzegeld en heb al eens ergens gelezen dat de afstelling heeeeel nauw luistert?
Het is ook wat vochtig van de LHM daaronder, ik denk dat het afvoerslangetje een beetje verstopt zit.
Maar wat zijn die ruiten donker ‘zit er folie op
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Yep, getinte folie. Ik heb de gele folie van de koplampen gehaald, maar ik laat de getinte folie denk ik wel op de ramen zitten. Staat wel mooi bij dat wit
Stef Sep schreef:Die o ring kan bij jou geen kant op! Mooi systeem en minder spannend om de bollen te vullen.
Ik ben vanavond weer even in de Pallas gedoken. Vanavond wilde ik het volgende probleem oplossen;
Bij contact aan en geen hydraulische druk moet het hydrauliek waarschuwingslampje gaan branden. Dat gebeurde niet.
De paddestoel en omgeving losgeschroefd en zag dat de connector niet was aangesloten op de drukschakelaar net onder de paddestoel.Dat is een makkelijk opgeloste storing dacht ik nog….
Helaas werkte dat niet. Wanneer ik de connector met een schroevendraaier aan massa leg, gaat het dashbord waarschuwingslampje + stoplamp keurig branden. De bedrading is dus in orde. Het ligt dus aan die schakelaar.Is dit een makkelijk op te lossen typisch DS probleem? Ik zie dat hij is verzegeld en heb al eens ergens gelezen dat de afstelling heeeeel nauw luistert?
Het is ook wat vochtig van de LHM daaronder, ik denk dat het afvoerslangetje een beetje verstopt zit.
Kijk hier eens:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202476/P75
Stef Sep schreef:Yep, getinte folie. Ik heb de gele folie van de koplampen gehaald, maar ik laat de getinte folie denk ik wel op de ramen zitten. Staat wel mooi bij dat wit
Ja , wel mooi
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gelukt! Ik heb al ondersteboven hangend met een spiegeltje het kapje van de drukschakelaar af kunnen pielen; Een schitterend stukje Franse engineering weer; gewoon een gebogen doodlopend hydrauliekpijpje dat wil uitbuigen onder druk, en daarmee het contact naar massa verbreekt via een klein stelschroefje. Ik heb hem net aan er tegenaan gezet, zodat het waarschuwingslampje net aan gaat. Ik zal hem later netjes afstellen op 70 bar als de motor weer draaiend is. (radiateur is bij de radiateur boer, en nu die er uit is kan ik ook maar beter meteen de stuurhoezen vervangen (DS_TT filmpje!))
Ook is de remaccu stuk, helaas heb ik niet de spullen om dat membraan te vervangen. Daarvoor hebben we gelukkig Kurt de DS god hier in Zuid-Afrika,
Nog een interessante; er zaten achter 2 goede voorbollen en voor 2 kapotte achterbollen
https://medium.com/@leonjacobs/love-balls-and-german-mechanics-22b650e796ca