Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zondagmiddag, je werkt de draadjes bij over je auto’s en denkt, goh, laat ik het draadje over mijn XM Exclusive eens bijwerken. Je gaat zoeken en komt wel dit en dit draadje tegen in de diepe krochten van het forum over je laatste 2 XM’s, maar ik blijk dus nooit een draadje te hebben gemaakt over mijn meest geliefde XM. Het gaat om een XM Type 2 3.0 12-kleps V6 met automaat in Blue Stratos met beige lederen interieur en schuifdak. Als jongetje was dit voor mij de ultieme auto. In oktober 2004 kocht ik hem en ik denk in 2008 besloot ik hem op te bergen na er zo’n 40000KM mee te hebben gereden.
Inmiddels zijn we 10 jaar verder en moet hij in de loop van dit jaar de stalling uit. Aan de ene kant denk ik nog steeds, opknijpen dat ding, maar aan de andere kant reed hij na wat noeste arbeid wel heel erg lekker en je kunt je ook afvragen, heb ik ‘m nou echt zo lang bewaard om hem alsnog weg te gooien? De onderdelensituatie voor XM’s is nog steeds matig, hoewel je met een C6 niet slechter uit bent. Bovendien heb ik in de loop der jaren toch aardig wat onderdelen verzameld en dat zijn er zo langzamerhand zo veel dat het niet meer allemaal in de XM zelf kan worden opgeslagen.
Zoals jullie elders kunnen lezen ben ik met neef Max en MaartenH nu onze eend aan het opknappen, probeer ik de DS al enige tijd te lozen en mag de C5 alleen blijven omdat ik er nog mee op vakantie wil in Augustus.
De enige vaste waarden in het wagenpark zijn dus de 2cv die ik met Max heb en een beiers meesterwerk dat ik koester en niet wil martelen met dagelijkse inzet. Kortom, de XM zou best wel weer eens in de vaart kunnen komen aan het eind van het jaar. De kilometerstand is met zo’n 286K toch al hoog en cosmetisch is hij ook niet 100% dus een extra krasje hier of daar kan hij best incasseren.
Voor de beeldvorming dan maar wat foto’s.
In Ungersheim
Op de camping in Lyon
Tussen Agde en Sète
Ergens in zuid-frankrijk
In Brussel bij wat toen nog de importeursvestiging was
In de champagne
Bij Möet
Een vakantie die in het water viel
En troosteloos op stal
Dus je hebt ‘m bij Bertus weggehaald?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nog niet, maar dat moet wel gaan gebeuren.
Mooie bak! Gaat ie mee naar Duitsland in september?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lucas schreef:Het gaat om een XM Type 2 3.0 12-kleps V6 met automaat
Is dat de oer-ZPJ (2.9)? Dus ook Diravi? Ook voor mij de heerlijkste XM. Wel vrij lui, die ZPJ, maar zijdezacht en storingsarm.
Waarschijnlijk dan ook de ZF 4HP18 automaat. Helaas niet te spoelen. Bij regelmatig verversen ook lang heel te houden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is de tweede versie van de ZPJ, de 2963cc Couple. Inderdaad met Diravi en de lekker voorspelbare, maar inderdaad helaas niet te spoelen 4HP18. Erg geraffineerd is het allemaal niet, maar ik heb het altijd een fijne brombeer gevonden. Mee naar duitsland in september gaat hij niet. Het zal eerder tegen de jaarwisseling zijn dat ik er echt mee aan de slag ga.
Die kofferbak op de Lyon camping:-) , heerlijke reiswagen waar je echt bergen in kwijt kan! Ook een complete Dewaerd tent kan er zo in.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, er gaat iets gebeuren. De stalling waar de XM staat moet leeg omdat de eigenaar hem aan het vullen is met Jaguars. 7 April gaat de XM verhuizen naar een stalling op loopafstand van huis. In aanloop daar naartoe ga ik denk ik maar een vast die kant op om er wat verse benzine in te gooien en de banden op te pompen.
Hij is coupé‘s aan het ophokken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ja, lekker hoarden, altijd prima!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zaterdag is de XM van het hoge noorden naar een stalling vlak bij huis verhuisd. In tegenstelling tot een jaar geleden had hij er geen zin in, de brandstofpomp deed niets meer. Met een beetje remmenreiniger in de inlaat bleef hij wel lopen. Nou ja, daar kijk ik later wel naar, voorlopig kan ik ‘m weer negeren.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb besloten dat ik mijn Jeep afmaak en dan de XM ook weer rijdend ga maken, wat ik er dan mee ga doen zie ik dan wel weer. Ik heb mijzelf als deadline voor de Jeep 1 oktober gesteld omdat ik anders weer vast zit aan een extra jaar stalling voor de XM, 1 oktober loopt de huidige periode af. Het klinkt raar, maar ik heb nu al zin om er aan te sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Aangezien een geldige APK en daarmee het einde van het grote werk aan de Jeep in zicht komt ben ik kort geleden met een 15 liter jerrycan verse octaan 102 benzine en een goed opgeladen accu naar de stalling gereden om te kijken of de XM wilde starten. Ik herinnerde mij namelijk dat de laatste keer dat ik de XM had gestart hij stilviel omdat de benzine op was.
Hij stond er stoffig, maar nog altijd veilig bij.
Volg goede moed heb ik er dus verse benzine ingegooid met de hoop dat hij er dan wel weer zin in zou hebben.
Helaas, na een paar flinke klappen op de vlotter/pomp-combinatie kwam de brandstofmeter wel in beweging, maar de brandstofpomp ging niet zoemen. Wel hoorde ik het vertrouwenwekkende klikken van de elektrokleppen bij inschakelen van het contact. Toch maar geprobeerd te starten, de motor ging enthousiast rond, maar er kwam geen benzine bij de brandstofrail.
Waarschijnlijk is de pomp dus defect. Aangezien ik in deze stalling niet mag sleutelen betekent dat dus dat ik een echt lage en platte kar moet huren om hem naar ons sleutelhok te brengen. Ik heb nog heel even om dat te regelen…...
Jammer dat je niet mag sleutelen. Zo’n wereldklus is het vervangen van de pomp niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inderdaad, het is 5 a 10 minuten werk. Maar ja, regels zijn regels dus ik doe er verder ook niet moeilijk over. Ik kijk er wel enorm naar uit om er weer aan te kunnen sleutelen en er weer eens een ommetje mee te maken. Ik krijg nog altijd een warm gevoel zodra ik in deze XM ga zitten.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, die deadline heb ik natuurlijk niet gehaald, maar aangezien de Jeep nu wel verkocht is, heb ik geen smoes meer om de XM niet aan te gaan pakken. Ik heb de stalling dan ook opgezegd per 1 oktober aanstaande. Alleen nog even een oprijwagen huren en ‘m 10 kilometer verplaatsen naar ons sleutelhok. Het is nu wel een wat drukke periode dus ik denk dat dat eind augustus zal worden. Het gaat in ieder geval echt gebeuren! De laatste APK verliep op 28 januari 2009, toen stond hij al een maand of 3 stil. Het lijkt mij een mooi streven om ‘m voor 28 januari 2021 weer gekeurd te hebben. Hij is dan 12 jaar van de weg geweest. Ik heb even gespiekt, maar ik geloof dat ik ‘m al sinds november 2004 heb, een eeuwigheid!