Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-07-2010
- ID/DS Pallas 2.1 EFI
In mijn DS Pallas uit 1971 zitten Cibie reflectoren met H1 lampjes. Gele kapjes zitten in de reflectoren ingebouwd dus slecht licht, het moet door de kapjes en door het glas van de lichtkap. Daarnaast zit het grootlicht in een aparte kleine reflector waardoor het dimlicht niet de hele reflector kan gebruiken. Vreemd dat dat toentertijd als vooruitgang werd gezien.
Verwisselen voor H4 reflectoren met gele kapjes over de lampjes is een optie, met nieuwe kabeleindjes met 3 pinnen.
H4 reflector 102,-E, H4 lampje 8,-E, geel kapje 4,-E, kabel 13,-E = 127,-E x 2 = 256,-E per paar.
Omdat ik veel rij kijk ik ook naar Xenon. Daar is wel wat info over te vinden hier maar voor zover ik zie inmiddels wat verouderd. Xenon after market schijnt legaal niet meer te koop te zijn omdat EU regelgeving dat verbied, alleen auto’s met automatische hoogteregelaars van de koplampen mogen Xenon hebben om tegenliggers niet te verblinden.
Inmiddels is de LED techniek ook gevorderd, goede ervaringen zijn er al met de kleinere vermogen lampjes in achterlichten en dashboard verlichting. LED is zuinig (30W ipv 55W halogeen koplamp), geeft ook veel licht (3600 Lm tov 1200 Lm bij halogeen) en gaat veel langer mee. Wel zo handig als je overdag ook je lichten aan wilt om op te vallen tussen alle auto’s met automatisch daglicht. In sommige landen is het zelfs verplicht.
Op Autoweek een interessante discussie over LED after market oplossingen.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5456871
Volgens de LED en Xenon specialist Hilox uit Eindhoven (een APK keurmeester beweerd in de discussie dat deze goed zijn) zijn dit de voordelen van LED
LED geeft veel meer licht dan halogeen, 3600 ipv 1200 Lm
LED geeft een nog mooier en rustiger licht dan Xenon
LED gaat nog vele keren langer mee dan xenon
LED heeft geen opstarttijd zodat het ook als grootlicht geschikt is en je ermee kunt seinen
Het lichtbeeld is hetzelfde omdat het brandpunt van hun LED’s overeenkomt met die van de gloeidraad, goede reden om de Chinese meuk te wantrouwen?
https://hilox.eu/kennisbank/heb-ik-een-goed-lichtbeeld-met-led-of-xenon
LED wordt minder warm dan halogeen maar wel geconcentreerd en aan de achterkant, er moeten dus koelvinnen achterop zitten om de elektronica te koelen. Dan is de levensduur 15.000 tot 50.000u
https://hilox.eu/kennisbank/wat-is-de-levensduur-van-een-led-lamp
Een H1 LED lampje zonder ventilator is er vanaf 49,-E, kleur 5900K terwijl je liefst 3000K hebt om geel licht te krijgen
https://hilox.eu/automotive/h1
Ik ben benieuwd wie hier al ervaring heeft met LED?
En met Hilox LED verlichting?
Wat is aan te raden, in dezelfde reflectoren eerst H1 LED proberen of meteen Marechal H 4 reflectoren nemen en die met LED vullen?
3000K is voldoende geel zonder teveel lichtverlies?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
FritsHoff schreef:...voor zover ik zie inmiddels wat verouderd. Xenon after market schijnt legaal niet meer te koop te zijn omdat EU regelgeving dat verbied, alleen auto’s met automatische hoogteregelaars van de koplampen mogen Xenon hebben om tegenliggers niet te verblinden.
Volgens mij geldt dat alleen voor auto’s vanaf 2006 of zo. Je lichtbeeld moet natuurlijk wel te allen tijde goed zijn.
Over Hilox kon ik nauwelijks recensies vinden. Heb er zelf ook wel naar gekeken en dat wekte veel meer vertrouwen dan “Chinese meuk” inderdaad, maar de enige review die ik kon vinden was van een gebruiker die zei dat het lichtbeeld hopeloos was. Maarja, dat was ergens in een comment onder een youtubevideo…lastig te zeggen hoe betrouwbaar dat dan weer is.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die reflectoren kun je prima tweedehands kopen. Vooral de H4 lampen zijn veel geleverd.
Chinese xenon heb ik slechtere ervaringen mee. kapotte ballasten en brakke stekkers. Wel lekker goedkoop op ebay te koop..
Led: geen ervaring mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Geel licht geeft hoe dan ook minder zicht, zeker in combinatie met een getinte voorruit (zonnebril). Er is jarenlang gezegd dat geel beter was in de mist maar ook dat is discutabel.
Feit is dat geel licht op Franse auto’s zat en dat (omdat) wit licht op Duitse auto’s zat. Zo kun je in een oorlog(1 en 2) vriend en vijand op de weg herkennen. Ook handig in de bergen, je hoort iets en je ziet het: vriend of vijand.
Wit was dus lang tot na die oorlogen in Frankrijk verboden en Geel was in Duitsland verboden. Voor ons in Nederland maakte het niets uit en wij konden thuis en in beide landen onze gang gaan met allebei.
Maar nu even terug naar de vraag:
Ik heb led-stadslichtjes van Hilox in mijn C5 omdat die Standaard Halogeen 7W lampjes steeds stuk gingen. Tot op heden bevallen die prima, goeie ervaring dus met wat zij beloven.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb nu sinds 4 jaar ledlampen in al onze auto’s. Overwegend oud spul met H4 of H1 lampen.
Ook in de XM heb ik led zitten met een geel kapje ervoor. Geeft perfect en heeeeellll veel licht en ook goed lichtbeeld. Erg fijn.
De truc is alleen om een kwalitatief goed setje te vinden. Heb tot nu toe 6 verschillende setjes op Aliexpress gekocht, daarvan waren er 3 matig en 3 echt goed. Voor de koelfan achterop is overigens ook een andere oplossing die goed werkt. Met een soort van koelbanden die de warmte verdelen.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Nou zijn wij natuurlijk wel geïnteresseerd in de goede sets…
FritsHoff schreef:. Daarnaast zit het grootlicht in een aparte kleine reflector waardoor het dimlicht niet de hele reflector kan gebruiken. Vreemd dat dat toentertijd als vooruitgang werd gezien.
Je dimlicht straalt alleen “boven” tegen de reflector, nooit onder want dan zou je iedereen verblinden, bij een Dimlicht gebruikte je vroeger de onderkant van de reflector niet. ( Tegenwoordig kan dat wel met een facet-spiegel). Die 2 lampen was wel degelijk een vooruitgang, want je kon de lichtbundel gescheiden richten en zelfs tegelijk aanzetten.
Geel is voor mij een kwestie van nostalgie, maar je hebt minder licht.
Ik zou eerst eens een witte H1 LED proberen, met een H4 haal je niet veel minder licht, en een H4 met dubbele gloeidraad is voor de “LED” makers veel moeilijker goed te krijgen ( idem voor Xenon).
Het probleem is wel dat er geen “gelere” LED’s zijn, die dingen zijn veel witter dan oude H1’s. De “laagste” die ik ken zijn 4000K. Als je nog glazen kappen op de H1 voeten hebt zitten zou ik die er uit halen en goed schoonmaken, die verliezen echt niet zo veel licht.
Als je goed aan xenon’s kunt komen: Er wordt trouwens bij de keuring vrijwel alleen naar het lichtbeeld gekeken, en er is een verschil in de goedkeuring voor de 24 watt xenon ( mag je gebruiken zonder hoogteregeling etc) en de 35/36 watt die je officieel alleen mag gebruiken met hoogteregeling en wasinstallatie. Meer dan 35 watt is nooit legaal ingebouwd voor zover ik weet. Die 35 watt geven evenveel licht als een 100 watt H1.
To err is human, not to err is divine.
H@ns schreef:Nou zijn wij natuurlijk wel geïnteresseerd in de goede sets…
Het assortiment op Aliexpress wisselt nogal. Mij viel op dat de sets die mij beter bevielen meestal een aluminium behuizing hadden. (in combi met stripkoeling).
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
FritsHoff schreef:alleen auto’s met automatische hoogteregelaars van de koplampen mogen Xenon hebben om tegenliggers niet te verblinden.
De Ds heeft al sinds 1965 standaard automatische hoogteregeling op de koplampen.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Iedere hydropneumatische Citroen heeft automatische hoogteregeling, dus ook op de koplampen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
ID20driver bedoelt de hoogtecorrectie door die kabeltjes aan de stabilisatorstangen.
Als dat niet werkt kan je met DSen boven de 100 PK toch wel aardig je tegenligger verblinden bij het optrekken.
Maar misschien vindt de RDW HP hoogteregeling goed genoeg