Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Wat fijn om het project langs deze weg te kunnen volgen Stef! Ga zo door en binnen de kortste keren kun je weer lekker zweven. Ik zal de verslagen met belangstelling volgen.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Stef Sep schreef:
Nog een interessante; er zaten achter 2 goede voorbollen en voor 2 kapotte achterbollen
ik moest die zin 2 keer lezen om het te snappen….
Beneden de evenaar moet dat natuurlijk andersom?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankzij het erg duidelijke filmpje van DS-TT heb ik gisterenavond de stuurhoezen vervangen. Eerste keer dat ik die klus aandurfde, en het was een fluitje van een cent! (nou ja; fluitje van 1,20 want zo duur zijn de stuurhoezen hier en tijdens de eerste keer proberen sneuvelde er eentje op een messcherp randje van die 2 blikken stukjes in het midden van het stuurhuis.
Daarna meteen de gereviseerde radiateur (30 euro! Blijft een prachtland) teruggeplaatst met een panty over de inlaatkant als filter voor troep.
Vanmiddag zijn de tripoide hoezen aan de beurt; gelukkig in een vooruitziende blik jaaaaren geleden een setje gekocht bij Citrotech.
Rembol en 2 membranen van Kurt-de-DS-god uit Kaapstad zijn inmiddels aangekomen bij de lokale koerier. Die haal ik vanmiddag op. En dan kan er snel gereden worden!
Volgende week zijn de achterlichten, knipperlichten en koplampreflectors terug van de nepchroomspuiter.
Op de sloop heb ik een mooie pallas nepleren dakrand gevonden en hemelbekleding en chromen kapje voor achterventillatie opening.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig weer, Sep! Stuurhuishoes film heb ik gedaan… Vond je het duidelijk genoeg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Absoluut, Prima gedaan, en zonder dat filmpje had ik het niet gedaan, dus de functie van het filmpje bewijst zichzelf
Suggestie voor nog een filmpje: Carburateur (afstellen vlotterhoogte, afstellen choke stangetje, basisafstelling en afstelling stationair.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteren weer alle bollen teruggeplaatst, nu nog wachten op de koplampen, knipperlichten en achterlichten van de nepchrome spuiter.
Ondertussen de motor aanpakken;
onderste beluchtingsfltertje schoonmaken; lastige klus, maar daar verzamelt zich altijd een hoop sludge is mijn ervaring,
Kleppen stellen
Ontsteking controleren, waarschijnlijk vervangen door 123-ignition in December, tot die tijd proberen zo netjes mogelijk te krijgen.
olie verversen
oliefilter vervangen
Nieuwe bougies
Nieuwe bougiekabels
Ook nog te doen;
Benzineslang verder in de tank duwen zodat hij tot helemaal onderin de tank komt.
Jaren zeventig radio zoeken om het lelijke gat in dasboard mee dicht te maken
Lekzak rechtsachter vervangen.
Tripoide rubbers vervangen
Eindaanslag rubbers voorvering vervangen
fijnafstelling hydr drukschakelaar doen.
Dan proefrijden, laten keuren en kilometers maken!
In de loop van de tijd roest (laten) aanpakken (2 voorspatborden en 4 deuren)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels terug van 4000 km dwars door Zuid-Afrika met de Traction, dus nu weer tijd voor de Pallas
de opneemslang verder in de benzinetank gekregen zodat ook de laatste 10 liter eruit kan,
Tripoide rubber linksvoor vervangen.
Gisteravond de lekzak rechtsachter vervangen. Toen zag ik dat het hoesje om de kogel weg was, heb er zelf eentje gemaakt van een hoofdremcylinder stofhoes die ik nog had liggen
3 weken geleden een oud type stuur op de kop kunnen tikken. Ik kon de wikkeling hergebruiken, dus die ziet er weer netjes uit. Het originele schuimstuur was te ver heen.
De nepchromespuiter (achterlichten, voorste knipperlichten en koplampreflectors) is al een maand aan het vechten met vooral de achterlichten.
Bijna klaar voor de keuring.
Als ales weer netjes loopt kan ik ook de werkelijke staat van hydraulisch systeem checken (was 8 seconden interval met 2 kapotte veerbollen, een kapotte rembol en een veel te zachte voorraadbol)
Over 3 weken kom ik naar NL voor meer onderdelen (bougiekabels, 123 ignition, kleppendeksel seal, en ongetwijfeld nog wat hydraulisch spul)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb mij gisteravond even kwaad gemaakt en hij loopt! Helaas is de benzinepomp lek; het membraan heeft droogtescheurtjes. Ik hoop dat ik een vervanger kan krijgen hier in het dorp. Anders komt hij bij mijn NL boodschappenlijstje voor over 3 weken
Hij loopt mooi, Eerst was stationair te hoog, maar dat kwam omdat de secundaire gasklep een beetje open bleef hangen. Dat is nu opgelost. Ook hoor ik het oliefilter rammelen in het carter. Die moet ik sowieso vervangen, dus dat is geen probleem. Hij rookte eerst heel erg, maar ik denk dat dat vooral komt door oude prut van een totaal verkeerd afgestelde carburateur. Het werd na een paar minuten al een stuk minder.
Ik moest de drukschakelaar in het rempedaal nog wat bijstellen. Die gaat nu aan na 10-15x remmen met uitgeschakelde motor. Dan begint de vering ook in te zakken. Ik had nog wat draadjes van temp sensor (aan-uit voor rode lamp) temp sensor (variabel voor temp meter), oliedruksensor en toerenteller omgedraaid. Dat is nu ook opgelost, maar voor de toerenteller moet ik nog even de bedrading doormeten.
Volgende klus (vanavond?)
Olie verversen en oliefilter vervangen. Gelukkig had ik nog een oliefilter in mijn eigen magazijn!
Versnellingsbakolie vervangen
Ontsteking met stroboscoop checken en dwell checken/nastellen met mijn oude dwell meter.
remmen ontluchten; daarvoor moet ik nog even wat benzineslang kopen
Met de hogedrukspuit het motorcompartiment ontdoen van een cm olieprut, vooral de onderkant.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Zojuist weer heel even gewerkt; Toerenteller doet het nu ook.
Blijkt dat de Zuid-Afrikaanse kabelboom toch een beetje afwijkt van de engelse; toerenteller pick-up komt op een ander punt uit het harnas.
Helaas ging hydr oliedruk lamp niet meer uit. Rempedaal weer losgehaald, kapje los, ding weer afgesteld, bleek goed. Kapje weer vastgezet met tie rap; ging ie weer niet uit. Blijkt dat als je het kapje te strak vastzet met een tie rap, dat dat de afstelling beinvoedt. Weer los en nu wat minder strak vastgezet….en weer een eigenaardigheidje geleerd van de DS
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond weer even gewerkt; Oliefilter vervangen.
2 x grote schrik;
1; vreselijke drab; olie is al heeeel lang niet vervangen. Die olie was volgens mij eind jaren negintig al wel aan vervanging toe. Hij heeft nog heel lang teerachtige drab gedruppeld. Ik heb hem maar de hele nacht laten uitlekken.
2; oliefilter verkeerd gemonteerd; driehoekjes niet bijelkaar. weer een gevalletje van had de vorige eigenaar maar het DS-TT filmpje daarover gekeken.
Gelukkig ging oliedrukmeter van de motor wel gewoon elke keer uit, er was dus oliedruk.
Telkens bij motor aanzetten afgelopen maand een lekkere blauwe walm. Toen ik deksel van oliefilter afhaalde kwam ook daaruit een blauwe walm. Klephoedjes zullen wel kneiterhard zijn geworden, en de zuigerveren waarschijnlijk dichtgekoekt. Ook is de uitlaat erg vettig van binnen, dus een stevige rit en flink wat temperatuur zal de boel hopelijk ook wat opschonen. Als ik de vorige eigenaar mag geloven heeft de auto al jaren niet meer echt gereden, en alleen maar af en toe gestart, met een volledig verkeerd afgestelde carburateur.
Ik ga straks in het dorp even op zoek naar juiste o-ringen benzinefilter, en dan vanavond de boel monteren en goede 20W50 olie erin. dan compressietest en dan ga ik een poosje rijden, 500 km ofzo. Dan weer compressietest en filter en olie maar weer vervangen. Hopelijk lost de nieuwe goede olie de sludge restanten in de motor verder op.
Motor klinkt prima en loopt mooi, maar ik heb er nog niet echt mee gereden; dat wordt een belangrijke toets.
Als iedereen met een DS nu eens gewoon DS-TT filmpjes ging kijken zou de wereld een betere plek zijn…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond weer even gewerkt;
Nieuw oliefilter erin met nieuwe o-ringen (gewoon te krijgen in het dorp! 2 sets voor in totaal 7 euro), zeefje onderste karterontluchting mooi schoon gemaakt, nieuwe olie erin en gestart. Weer een hoop blauwe rook, maar na een minuut of 5 werd het al minder. Na 10 minuten alleen nog maar bij flink gasgeven. Er gebeurt dus wat.
Helaas begon de radiateur te lekken, dus die heb ik er weer uit gehaald en vanochtend na de school run even teruggebracht naar de radiateurboer. Vanmiddag is hij weer klaar.
Ik heb ook de linker motorsteun weer op hoogte gebracht. Dit is altijd een geklooi on die hoogte te meten (91 mm onder belasting). Om dat in de toekomst makkelijker te kunnen doen heb ik een stuk ijzerdraad gewikkeld om veerkracht te geven en deze gebogen tot een U vormige mal waarmee je de hoogte mooi kunt zien. Deze mal woont nu in de steeds voller wordende bak met special tools vor DS en traction
Vanavond na het werk ga ik de rechter motorsteun doen. Daarvoor moet de bol eraf en het stuur even los, maar dan kun je er beter bij dan de linker steun.
De voorspatborden liggen bij de spuiter, als het goed is zijn die begin volgende week klaar. Hopelijk zijn de koplamp reflectors dan ook terug van de nepchroom spuiter en kan de boel weer in elkaar. Het zou mooi zijn als ik er eerst nog even in kan rijden voordat ik volgende week zondag naar nederland vlieg om mijn citrotech verlanglijstje zo compleet mogelijk te maken.
Nog wel een probleempje; Het rempedaal (paddestoel) lekt aan de onderkant. Niet in het bakje met dat lekslangetje, maar onder dat bakje. Nu heb ik deze nog nooit los in mijn handen gehad; wat kan deze lekkage veroorzaken? simpel o-ringetjes zoals bij het stuurhuis? of is hier waarschijnlijk wat ernstigers stuk?
Groeten uit Afrika
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja o-ringetjes bij de multiaansluiting in je schutbord.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank voor het snelle antwoord. Het is echter nat onder het bruine huis, en niet langs het schutbord. Zitten er achter dat huis dat vastzit met die 3 bouten op een rij misschien ook zon plaatje met O-ringen? Het lijkt eerder daar langs te komen. Ik zal ondertussen nog eens goed gaan kijken met een spiegeltje.
oh, wacht, zie net in onderdelenboek 648 volume 1, blz 346 dat daar ook een plaatje zit met o-ringen. Ik neem aan dat ik die gewoon los kan halen nadat het systeem drukloos is gemaakt. Plaatje er tussenuit, 6 nieuwe o-ringetjes ertussen en voilla. Dank!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. dat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>