1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Krakend geluid achterkant
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 27 augustus 2019 06:54 PM

Beste lezer,

Mijn Citroen C3 uit 2004 heeft plotseling een krakend geluid aan de achterkant van de auto en is vooral hoorbaar en voelbaar als ik langzaam rij, ik hoor helemaal niets over de drempels, dus ik denk niet dat het te wijten is aan de vering.

Het probleem lijkt geleidelijk toe te nemen, wat zou dit kunnen zijn?

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 27 augustus 2019 08:28 PM
  [ # 1 ]

Uit de losse pols:

- Remblokken / schijven versleten
- Vastzittende remcylinder(s)
- (Rubbers) stabilisatorstang

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 27 augustus 2019 08:50 PM
  [ # 2 ]

Dank je voor het meedenken masimo, ik post vanavond nog en geluidsfragment.

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 augustus 2019 08:52 PM
  [ # 3 ]

Ophangingsbeugel uitlaatdemper doorgeroest?

Of mss een stuk afgebroken van een veer achteraan..

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 27 augustus 2019 11:20 PM
  [ # 4 ]

Hallo Groove, de uitlaat is vorig jaar vervangen en lijkt stevig vast te zitten, ik zie geen tekenen van roest.

Hier is een geluidsfragment, helaas is het niet veel, ik heb een groot deel van de opname in de kofferbak gemaakt, maar er is teveel ruis waardoor je het gekraak niet duidelijk kunt horen. Het gekraak lijkt voelbaar door het stuur te resoneren, ik heb de indruk dat het om een zwaar object gaat.

Klik hier om het fragment te downloaden

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 augustus 2019 08:16 AM
  [ # 5 ]

Dan wordt het moeilijk om vanachter een computer advies te geven. Ik adviseer je om bij een garage langs te gaan die met je mee rijden, of een forum lid die bereid is te helpen.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 28 augustus 2019 10:32 AM
  [ # 6 ]

Dank je voor je reactie,2cvMaarten,

Van een afstand blijft het natuurlijk moeilijk, maar een beetje vooronderzoek is belangrijk voor mij. Het krakende geluid begon kort nadat mijn auto APK-gekeurd was, ik vermoed dat er iets is beschadigd tijdens het hijsen.

De auto op en neer en zijwaarts bewegen maakt geen enkel geluid, zijn er andere handelingen die ik kan proberen om de oorzaak te achterhalen?

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 28 augustus 2019 10:41 AM
  [ # 7 ]

Als een C3 torsievering heeft, is dat wellicht de boosdoener. Die gaan na verloop van jaren langzaam doorbuigen. Het kraken kan uit de lagerbussen van de torsieassen komen. Als je dan een drempel neemt, kan de vering niet verder doorbuigen en hoor je het aantikken tegen het aanslagrubber. Hulpveren was bij mij de oplossing.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2019 11:18 AM
  [ # 8 ]

Nope, geen torsievering. Maar 2 schroefveren.
Ik gok op een afgebroken onderste winding.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 28 augustus 2019 11:42 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor het meedenken RogerM en René Jongejan,

Het krakend geluid is overigens niet hoorbaar bij het nemen van een drempel, maar vooral als ik langzaam rij, en minder als ik op hogere snelheden rij.

De achterste schroefveren zijn vorig jaar vervangen en zien er goed uit, ik zal vanavond een foto voor jullie maken.

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 augustus 2019 08:33 PM
  [ # 10 ]

Een C3 heeft schroefveren met een soort semi onafhankelijke achteras ( m.i. citroen onwaardig, maar goed: dat is een andere discussie).
Waarom ga je niet even terug naar de keurder met de vraag of die even kan kijken wat die er van denkt? Er bij blijven en als je zelf niet technisch ben ff iemand meenemen. Soms wordt er wat remmenreiniger gebruikt om iets beter te kunnen zien maar dan is vettigheid natuurlijk weg.
Een antwoord achter de laptop is idd moeilijk te geven, je moet het echte geval zien, horen, voelen, ruiken etc

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 29 augustus 2019 09:33 AM
  [ # 11 ]

Hoi Jeroen Simons, bedankt voor het meedenken.

Het geluid is pas na ongeveer 10 minuten te horen, waarna het geleidelijk verslechtert.

Klik hier om naar een ander fragment te luisteren

Ik heb zelf relatief weinig technische kennis van auto’s en ik ken niemand in mijn directe omgeving die mij op korte termijn kan helpen. Aangezien het repareren van auto’s vaak het verdienmodel van garages is en ik relatief weinig technische kennis heb, heb ik weinig vertrouwen in de authenticiteit van hun bevindingen, hoewel ik weet dat er vast ook een paar goede moeten zijn. Vooral in Zeeland, met name in Vlissingen en omgeving zijn er veel dubieuze praktijken.

Hieronder is een soortgelijk geluid, dat natuurlijk veel dramatischer is dan het werkelijke geluid van mijn auto, maar alleen om je een idee te geven van wat ik bedoel met diep krakend geluid. Het klinkt als iets dat veel weegt, in plaats van een los, klein en licht onderdeel.

Klik hier om naar een vergelijkbaar fragment te luisteren

 

 

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 augustus 2019 07:12 PM
  [ # 12 ]

Hoi Pentarou

Ik kan er helaas geen kaas van maken. Er is niets zo lastig als een rammel of bonk ofzoiets te vinden. En niks is zo fijn als het moment dat je de oorzaak hebt gevonden, dat is de beloning van het lastige Wink

Wat je kunt doen (wat ik zou doen, soort checklist):
1. Controleer of er niets los ligt in kofferbak, reservewiel, onder achterbank, gordel. Eventueel alles leeg maken en een proefrit maken. Nog rammel? Daarna kofferklep open en proefrit terug naar huis want misschien rammelt die. Niet alletwee in 1 keer want dan weet je nog niet precies waar het zit.
2. Onder de auto (kruipen) of je iets ziet wat verdacht is (scheur, deuk, krom *) en voelen of er iets los zit. Voel/kijk ook even of de uitlaat nergens contact maakt.  Voel of er bouten en moeren los zitten of ontbreken. Liggen de handremkabels vrij? Je geeft aan dat het pas na 10 minuten rijden optreedt. Eerst even rijden dus en pas op dat de uitlaat dan heet is.
3. opkrikken en wiel ronddraaien. Trekken en duwen. Voel, hoor je iets? Loopt het wiel soepel? Ook na een keer geremd te hebben (pas op dat auto niet van krik valt als iemand het rempedaal intrapt) . Zijn de banden onbeschadigd, op gelijke spanning en rond?

0. Zonder eigen inspanning. Wacht of er nog (betere) reacties uit het forum komen. Raadpleeg onze vrienden van Peugeot 20x of zij een ervaring, idee of tip hebben. Volgens mij hebben die een vergelijkbaar onderstel.

Als dit niets oplevert zul je toch hulp moeten gaan zoeken. Je kunt met een garage ook afspreken dat je alleen een onderzoek wil en geen reparatie. Dan betaal je misschien een uur en kun je zelf beslissen of, hoe en waar je het laat repareren. Of dat men je belt als het onderzoek meer dan 100€ gaat kosten, dan heb je zelf meer controle of ze verder moeten zoeken of dat jij het niet meer nodig vindt (met oplevering van de tussenstand van het onderzoek, dan heb je nog iets om eventueel op voort te borduren).

*Google even op achteras citroen c3 en kijk naar afbeeldingen dan zie je hoe het er moet uitzien.

Succes!
Jeroen

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Pentarou
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-09-2018

Gepost: 16 september 2019 10:13 AM
  [ # 13 ]

Hoi Jeroen Simons, en vriendelijk bedankt voor je input betreffende het probleem,

Ik heb het de afgelopen week erg druk gehad, dus mijn excuses voor mijn late antwoord.


1. Dit was het eerste dat ik deed, en heeft het probleem niet verholpen.

2. Ik heb ontdekt dat het plastic van de voorbumper op verschillende plaatsen en iets onder de auto is gebroken, maar dit veroorzaakt geen lawaai.

3. Helaas heb ik geen krik, maar ik heb het probleem laten nazien door een garage

Het geluid lijkt ergens uit de buurt van het rechter voorwiel te komen, in plaats van in de achterkant van de auto, zoals aanvankelijk werd gedacht, en treedt pas na een paar minuten rijden op, waarna het geleidelijk erger wordt.

Ik heb het probleem laten controleren door een garage, maar tijdens de inspectie was er nauwelijks sprake van kraken, alles lijkt in orde te zijn, de vering, de schokdempers zijn droog, het fuseekogel, alles is in orde zegt de man uit de garage,hij inspecteerde zelfs de andere wielen en controleerde op losse onderdelen onder de auto, maar na bij het bekijken van de video vond de garage-medewerker ook dat het probleem door een citroenspecialist moest worden gecontroleerd.

Klik hier voor een video met geluid van het probleem

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor het meedenken!

Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 16 september 2019 10:22 AM
  [ # 14 ]

veerpootlager ook gechecked door de garage?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 september 2019 10:28 AM
  [ # 15 ]

En dan ook de rubber steunschijf die daar nog boven zit.

Deze verouderen inderdaad en gaan dan geluid produceren.

Zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236669/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook