Met dit weer doen de gloeibougie’s nog niet veel, je gaat ze enkel missen onder het vriespunt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
hallo.
Intussen heb ik weer even tijd gevonden om het roken van de auto te verhelpen.
allereerst bedankt voor alle reacties.
Tot nu heb ik alle gloeibougies vervangen en de auto loopt stationair nu een stuk beter.
Ook heb ik ivm het roken de egr klep vervangen. maar dit heeft niks geholpen.
De auto rookt met gas geven bij lage toeren nog steeds heel veel.
Ook heb ik de slangen van de turbo gecontroleerd en de regel klep van de turbo vervangen. Dit heeft ook niks geholpen.
Ik heb mijzelf een lexia uitlees tool gekocht. maar dit schijnt alleen te werken met windows 7 met 32bit versie. deze heb ik niet. Dus kan ik de auto nog niet uitlezen. ook zou ik de lucht massa meter willen uitlezen op de waardes. weet iemand welke waardes deze hebben moet? bij mijn VW moest het rond de 450 zitten.
En Citroen23 hoe controleer ik de verstuivers? moet ik dan een lek test doen per verstuiver ?
en weet jij toevallig hoeveel ml ze mogen lekken per minuut.
het gaat trouwens om een citroen berlingo 1.6 hdi van 2007
alvast bedankt henkie
hallo.
Intussen heb ik de lek van de verstuivers gemeten.
De auto was warm en met stationair toerental. 5 minuten lang.
cilinder 1 38ml
cilinder 2 35ml
cilinder 3 30ml
cilinder 4 46ml
1 x gezamelijk gemeten kwam op een totaal van 154ml.
Dus dit lijkt mij goed.
Ook heb ik intussen de egr een keer afgesloten zodat de motor alleen verse lucht krijgt. dit hielp niet.
De carter ontluchting is een keer opzijgelegd dit hielp ook niet.
Mischien hebben jullie iets aan deze info.
Dan nog een vraag. Als de motor niet loopt. Is de waste gate dan open of dicht?
mvg henkie
heeft niemand een idee?
ik krijg de lexia ook al niet aan de gang. op een win 7 32 bit versie
Als je turbo “lekt” of versleten is en niet genoeg druk opbouw dan rookt hij ook . Hoeveel KM’s heeft je HDI al op de klok staan?
To err is human, not to err is divine.
hallo.
Zolang de oorzaak nog niet is gevonden sluit ik niks uit.
Maar de turbo draait nog soepel met de hand. en de auto verbruikt bijna geen olie.
Daarom probeer ik de diagbox ook aan de gang te krijgen zodat ik de auto uit kan lezen.
zodat ik evt de gevraagde en de geleverde turbodruk kan meten.
alleen hoeveel moeten de waardes zijn van de turbo en luchtmassa meter?
weet u mischien hoe het zit mbt de vraag van de turbo waste gate .
mvg henkie
Ik ben geen specialist in de 1.6 HDI motoren. Dat zijn “common-rail” diesel motoren, waarbij een behoorlijke bak electronica de motor regelt.
Wat je"verstuivers” noemt zijn elektrisch gestuurde injectoren, een verstuiver gaat open door de druk van de pomp, bij een common-rail worden de injectoren net als bij een benzine motor elektrisch gestuurd om een bepaald tijd open te zijn. Ik denk dat je methode om te testen niet van toepassing is, je mag dat niet vergelijken met een VW “pumpe-duse” motor, wel met een andere echte common rail. Die injectoren morgen vrijwel niet lekken, ik weet niet hoe je gemeten hebt maar 150 ml is 0.15 liter in 5 minuten dat is volgens mij erg veel. Dat je turbo “soepel” draait wil niet zeggen dat hij genoeg opbrengst heeft, speling op de as geeft ook minder opbrengst.
Als je de Lexia niet aan het werk krijgt ( ja , de klonen willen win7-32bit) hang er dan eens een “gewone” OBD2 scanner aan en kijk of je foutmeldingen ziet. Je computer meet ten minste de common rail druk, de turbo druk etc. Als die buiten regelbereik zijn dan wordt dat gemeld. Maar als de motor “gewone” mechanische slijtage heeft door veroudering dan zie je dat vaak niet in foutmeldingen terug.
Als hij erg rookt bij optrekken dan heb je: Of niet genoeg lucht ( vervuiling) terwijl de computer wel injecteert, of wordt de diesel niet fijn genoeg verneveld ( dan verbrand hij niet snel genoeg), met als oorzaak versleten injectoren of je computer geeft door een andere oorzaak te veel brandstof. Je motor heeft daarnaast ook een “FAP” een deeltjesfilter. Als dat verwijderd is , vol zit of anderszins niet werkt roet hij ook meer.
To err is human, not to err is divine.
hallo.
ik heb een windows 7 met 32bit laptop.
het probleem is echter dat ik niet door de laatste update kom.
Dan zegt hij cant start process. nadat ik het wachtwoord heb ik gevuld.
mvg henkie
En als je na een jaar zonder succes sleutelen eens naar een garage gaat en ‘m daar laat uitlezen?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zwarte rook bij een diesel duidt op een overdaad aan brandstof of een tekort aan lucht.
M.a.w. het mengsel is te rijk of verbrandt niet helemaal.
Wat is de staat van het luchtfilter?
Al gekeken naar de werking van de luchtmassameter?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
hallo.
vandaag de lexia aan de gang gekregen.
luchtmassa meter had een waarde van 255 mg actueel stationair gemeten.
En de turbo liep continu 0.2 bar achter op de gevraagde waarde.
Dus ik denk dat de wastegate hangen blijft of lekt. ook omdat ik de egr klep al vervangen is.
Maar morgen ga ik weer even wat dingen uitsluiten. Nu de lexia werkt word het al wat makkelijker
mvg henkie
hallo.
weet iemand de turbo druk ongeveer van een berlingo?
Na het meten met een manometer kwam ik erachter. dat ik een druk voor de intercooler heb van meer dan 0.8 bar. verder kon mijn manometer niet meten. dus ik denk dat mijn intercooler verstopt zit.
morgen nog maar eens even na de intercooler meten
mvg henkie
hallo.
Mijn berlingo uit 2007 is er volgend mij aan aan toen om de injectoren te vervangen.
Omdat hij veel zwarte rook geeft. Inhoud bij gas geven. en al 300.000 km heeft.
ik heb een paar injectoren van de sloopt afgehaald deze hebben 110.000 km.
Nu is mijn vraag of de injectoren ook opnieuw aangemeld worden in de ecu?
En met hoeveel nm moeten de injectoren vast?
mvg henkie
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik neem aan dat het om een elektrische Berlingo gaat?
Als je een 1.9 hebt dan is er niks aan te melden, dat is nog “mechanisch” maar kijk eens welke motor je precies hebt.
To err is human, not to err is divine.