Dag allemaal,
Ik heb lucht in mijn hydraulieksysteem. Duidelijk af te leiden uit:
1) zo nu en dan een klapperende leiding onder motorkap nabij bloc hydrauliek dan wel drukregelaar wanneer er afgeremd wordt (op motor of door remmen);
2) na 1 a 2 dagen stilstand ‘klapperend’ rempaddestoel bij opstarten en 1e keer intrappen. Daarna weg.
3) doordat er bij het ontluchten van het systeem bij de 2 nippels van de drukregelaar er wat luchtbellen ontsnappen. Zichtbaar door een transparant slangetje.
Waar en bij welk onderdeel hebben jullie de verdenkingen? Het is overigens ogenschijnlijk een interne lekkage. Ik verlies nl. geen LHM.
Nog opvallend is dat wanneer ik bij stilstand en in zijn vrij en met draaiende motor de rempedaal intrap, de achterzijde er direct op reageert door heel snel een paar centimeters te zakken. Wanneer ik de rem weer loslaat springt ‘ie direct weer een paar centimeters omhoog tot de rijhoogte.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik neem aan dat het om een DS halfautomaat gaat ?
Even voor de duidelijkheid : de drukregelaar heeft een ontlast schroef ( 12 mm )
wat jij waarschijnlijk bedoeld zijn de twee ontluchtingen op de centrifugaalregelaar en aan de gasklep ......
Lucht in je systeem komt meestal door een verouderde aanzuigslang van het LHM vat naar de hogedrukpomp :
soms niets aan te zien , geen lekken , maar na 50 jaar komen er haarscheurtjes in het rubber en trekt die lucht mee binnen , eenvoudig te vervangen .
Het inzakken van de achterremmen kan twee oorzaken hebben : remschoenen staan te ver van de trommel af ( bijstellen ) of lucht op de achterremmen .
Let hierbij hel goed op !!! wagen moet op zijn wielen staan , best in hoogste stand , anders heb je GEEN druk .
Als je dan de ontluchting van de remcilinder open zet , gaat je auto naar beneden : dus NOOIT langs onder aan werken .
makkelijkste is de twee vleugels er even af schroeven .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja, natuurlijk Walter, excuus. Het gaat idd om de ontluchtingen op de centrifugaalregelaar. En het betreft uiteraard in dit geval een half automaat.
Ik zal de aanzuigslang er eens op inspecteren en vervangen bij twijfel. Ik heb hiermee nog geen verklaring voor het klapperende rempedaal na 1 a 2 dagen stilstand. De aanzuigslang doet m.i. zijn werk wanneer alles in bedrijf is.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
die klapperende rem bij eerste keer remmen na stilstand is een luchtbel in het voorste remsysteem ,
eens die bel samengedrukt zit in de remklauw is die klap er niet meer , totdat de auto weer een tijd stil gestaan heeft .
Die aanzuigslang kan rare dingen veroorzaken : ooit een DS gehad waar de bij het ontluchten van de voorste remmen
heel de tijd LHM “mousse ” uit bleef komen , een mix van olie en lucht .
Die anzuigslang was kurkdroog maar had haarscheurtjes aan de onderkant vlak achter de aanzuigbuis in het LHM vat .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
THANKS voor de tips/hulp.
Intussen aanzuigslang vervangen, alles ontlucht, en het geklapper van lucht in het systeem is weg…...FIJN !
Echter………...
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
…….heb ik nu totaal geen achtervering meer. Kneiterhard, maar wel in hoogte verstelbaar.
Ik ga in een ander draadje verder met dit probleem
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als hij op normale rijhoogte staat zijn je veerbollen eraan !
Walter
PS Hopen dat de lucht weg blijft , mijn SM moet ik twe keer per jaar ontluchten .....
Meten is weten , gissen is missen
Meetsal maar 1 bol lek, dan veert ie al nauwelijks meer.
Gewoon leunen per kant, dan kom je er vanzelf achter…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maar je vervangt toch altijd per paar hoop ik ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bij voorkeur wel, als je de geschiedenis niet weet…
Maar als je weet dat er redelijk recent nieuwe membranen in zijn gegaan lijkt het mij zonde om de goede bol ook te vervangen.
Maar meestal zijn de membranen 40 jaar oud of zo.
En bij een gelaste bol kost vervangen van beide bollen geen fortuin…