Hallo,ik heb problemen met mijn C3 diesel van 2012, heeft er iemand ervaring met een geoxideerde stekker deze heeft nl. vocht aangetrokken door een lekkend pompje van het ruitensproeier reservoir. Het schijnt dat het vocht via de kleine kabelboom naar de stekkerkast loopt en zo het vocht in de stekker komt. Nu blijkt dat mijn stadslichten het niet meer doen en ik krijg hem zo niet door de keuring.Bij mijn garage ben ik al de derde die hier mee komt.Het schijn dat er bij Citroen geen nieuwe kabelboom is te bestellen dus op naar de sloop. Alle kabeltjes moeten dan opnieuw worden gelast en aangesloten op de nieuwe stekkers. Dit is een tijdrovend karwei en dus duur. Heeft iemand een goedkopere of andere oplossing ? Of ervaring met dit specifiek geval. Alvast bedankt voor de reactie. Ronald van Maren.
Ik heb je topic even verplaatst naar het C3 forum.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bekend probleem, ben ook ervaringsdeskundige, lees vanaf hier maar mee in het topic over onze C3 Picasso https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2035910/
De oorzaak is het ruitenspoeierpompje.
Voor reparatie heb je nodig:
. nieuw pompje
. andere BSM
. andere steker
. meerdere aderdoorverbinders in de krimpversie
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kan het niet ergens anders aanliggen ik heb nl gekeken maar met het wassen van de auto en regen kunnen enkele kabeltjes die niet geheel ingepakt zijn ook vochtig worden.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is geen vocht van buiten, maar vloeistof die capillair door de kabelboom heen gaat.
De bruine steker op de BSM al losgehad?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ja totaal verrot sommige functies werken nog wel hoe is het toch in godsnaam mogelijk . Het pompje zit helemaal aan de andere kant.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heeft er ook een paar jaar over gedaan.
Steker op het pompje ook al losgehad?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
nee dat nog niet. Waarom ? wat kan ik er in de toekomst tegen doen? Elk jaar of om de twee jaar het pompje vervangen om lekkages te voorkomen. een nieuw pompje kost ongeveer 30 euro.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Omdat het pompje de oorzaak is van alle ellende, die is inwendig lek.
En moet dus vervangen worden, kostte mij € 16 bij Brezan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Rene bedankt voor de info ik ben een stuk wijzer en ik laat het pompje elk jaar vervangen.dit is de beste oplossing denk ik.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Elk jaar vervangen is echt niet nodig. Het originele pompje is van Chinese makelij, koop er 1 van een gerennormeerd merk.
En laat met enige regelmaat beide stekers controleren op aanwezigheid van vocht, dus die op het pompje en die op de BSM.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het probleem is opgelost inderdaad het zat in een lekkend ruitensproeier pompje dus de BSM vervangen en een steker met bedrading vervangen. Ook meteen het pompje vervangen voor een goede kwaliteit, Zat overigens een origineel pompje op van Citroen. Ton Bokmans Citroen in Oss is gespecialiseerd in het vervangen van dit vaker voorkomend probleem. Hij heeft meerdere klanten al geholpen met dit euvel en heeft ook vervangende materialen op voorraad nu werkt weer alles naar behoren. Bedankt voor jullie ondersteuning.