Dag allen,
Na wat lucht perikelen in het hydrauliek systeem is dit opgelost door vervanging van de aanzuigslang (zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238070/ )
Echter is nu mijn achtervering kneiterhard. Hij gaat wel netjes hoog en laag met de hendelstanden.
Wat kan dit zijn ? Bollen achter overleden?
Ik heb met het gymnastieken van het systeem wellicht wat te wild gedaan (tijdens stijgen en dalen af toe de rem ingetrapt), waardoor de membramen het hebben begeven? De ontluchtingsnippels van de achterremmen weer te vast gedraaid (ik zeg maar iets geks…)
Iemand een idee wat dit nu kan zijn?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ik vrees dat de bollen zijn overleden. Staat hij wel op normale rijhoogte?
ja, hij staat op normale rijhoogte. Als ik in de kofferbak ga zitten en ‘m iets weet in te drukken, corrigeert ie ook.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Goede bollen moeten tegen gymnastieken kunnen.
De membranen hebben een beperkte levensduur, zeker als de stikstofdruk in de bol al onder het minimum zit.
Het is zeer waarschijnlijk dat er minstens 1 bol lek is.
Zijn het deelbare of gelaste bollen?
H@ns schreef:Goede bollen moeten tegen gymnastieken kunnen.
De membranen hebben een beperkte levensduur, zeker als de stikstofdruk in de bol al onder het minimum zit.
Het is zeer waarschijnlijk dat er minstens 1 bol lek is.
Zijn het deelbare of gelaste bollen?
Het zijn gelaste bollen (jaar of 5 terug bijgevuld). Ik ben nu wel deelbare bollen aan het overwegen. Maar eens richting Chyparse vanmiddag (helaas niet echt zwevend)
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
J kan ze ook eerst testen, maar ik zou blind voor deelbare gaan. En ook meteen aan de voorkant als daar ook nog gelaste versie op zitten.
Ogen dicht en je pincode intypen en op OK drukken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ogen dicht en je pincode intypen en op OK drukken…
:mrgreen::lol:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:J kan ze ook eerst testen, maar ik zou blind voor deelbare gaan. En ook meteen aan de voorkant als daar ook nog gelaste versie op zitten.
Ogen dicht en je pincode intypen en op OK drukken…
Dat maakt me wel nieuwsgierig.
Zijn deelbare zo anders dan gelaste? Ander membraanoppervlak / materiaal van membraan / volume van de gas / vloeistofkamers?
Of eigenlijk: veert het echt voelbaar anders?
bogaard77 schreef:J kan ze ook eerst testen, maar ik zou blind voor deelbare gaan. En ook meteen aan de voorkant als daar ook nog gelaste versie op zitten.
Ogen dicht en je pincode intypen en op OK drukken…
JA, gedaan. Ik had niet ff een oog moeten opendoen. Deed toch een beetje pijn. Temeer omdat ik geen statiegeld voordeel had. Had zelf dus gelaste bollen.
Ook voorkant gelijk maar gedaan. Dus….als iemand interesse heeft in 2 goede gelaste bollen 59 bar…..laat maar ff weten. Er zat zelfs nog 65 bar in en ze zijn uit 2012
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Sable Doré schreef:bogaard77 schreef:J kan ze ook eerst testen, maar ik zou blind voor deelbare gaan. En ook meteen aan de voorkant als daar ook nog gelaste versie op zitten.
Ogen dicht en je pincode intypen en op OK drukken…
Dat maakt me wel nieuwsgierig.
Zijn deelbare zo anders dan gelaste? Ander membraanoppervlak / materiaal van membraan / volume van de gas / vloeistofkamers?
Of eigenlijk: veert het echt voelbaar anders?
Wat in ieder geval anders is het oppervlak van het membraam en de demper. Laatstgenoemde zorgt voor dat bij een hobbel het inveren sneller gaat dan het uitveren. Meer vertraagd zeg maar. Dit merkte ik ook bij een proefritje. Gelaste bollen hebben dezelfde veerkarakteristiek bij zowel in als uitveren.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Vooral de korte hobbeltjes worden beter opgevangen met de deelbare bollen.
Maar je moet je auto wel goed kennen om het verschil op te merken.
En bij de heeele ouwe bollen (weet niet exact maar denk zo tot 1970)en de gereviseerde bollen van Citrotech kan je de veerkarakteristiek ook nog aanpassen.
Intussen 1,5 dag verder met een 100-tal km’s op de deelbare bollen. Ik ken mijn auto zeer goed (15 jr) op gelaste bollen, maar kan intussen zeggen: ga voor deelbare. Heerlijk !
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Het kan heel goed zijn dat de membranen (bij deelbaar veel dunner en soepeler) daar een grote rol in spelen.
Maar als je de keuze hebt en je kan het betalen: deelbaar!
Zelfs onder een BX is het merkbaar…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228889/
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
H@ns schreef:
En bij de heeele ouwe bollen (weet niet exact maar denk zo tot 1970)en de gereviseerde bollen van Citrotech kan je de veerkarakteristiek ook nog aanpassen.
In principe kan je op iig alle deelbare bollen een verstelbaar filtertje zetten.
Nog nooit gezien…
Hoe ziet dat eruit?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
zal ff in de bollenbak kijken of er 1 tussen zit.