Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Even onder apart topic; Wie van jullie heeft goede ervaring met het verwijderen van de kleverige zwarte plak troep in veerbollen? MEK werkt een heel klein beetje, benzine werkt niet. No hoorde ik Aceton? Kan dat?
Grootste probleem is om de restanten uit de dempers te kunnen krijgen.
Wonderbaarlijk dat membranen zich in zulke smerige plaktroep kunnen veranderen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zwarte plaktroep? Wat is er gebeurd? Verkeerde vloeistof?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb het ook.
Als je de bol lang laat liggen (jaren…) wordt het blijkbaar vanzelf een plakboel?
Geen idee hoe lang die van mij al ligt; misschien al vanaf de jaren 70-80 ?
Maar weet helaas ook niet hoe je het eruit krijgt.
In de bol zelf misschien met een schuur/polijst behandeling?
Dag Stef, ik heb het met thinner gedaan, dat ging vrij goed. Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank!
Ik heb een stuk of tien bollen verzameld in de loop der jaren, allemaal stuk, en waarschijnlijk allemaal stuk sinds de jaren 80. Inderdaad zwart. Toevallig gisteren eentje open gemaakt met daarin nog een kapot membraan die als zodanig herkenbaar was.
Ik ben al mijn chemicalien afgegaan en een spuitbusje chinese nep wd-40 hielp het beste, maar het blijft een bende.
Nu de volgende vraagen;
ik heb in mijn archief 2 verschillende demperblokjes; een met een recht doorgaand bypass kanaaltje (geleidt de olie buiten de demperplaatjes om) en een zonder; in wph staat hij getekent met bypasskanaaltje bij voor en achter. Waar komt dat blokje zonder bypasskanaaltje nu vandaan? Ik kan mij voorstellen dat hij zonder bijpasskanaaltje wat minder weeig rijdt? Is dat wellicht een Zuid-Afrikaanse versie? Of komen jullie die ook wel eens tegen?
Bij de achterbollen moet er een 0,2 schijfje in, maar die heb ik niet. Alleen maar 0,15 van de voordemper. Zou dat veel uitmaken? (het moet dus zijn 0,2 0,3 demperblokje 0,3 0,3, maar het is 0,15 0,3 demperblokje 0,3 0,3) Ik ben benieuwd of dat nu anders rijdt. Mocht het vervelend rijden zijn haal ik in December wel even 0,2 plaatjes op in NL
Waar zit dat bypass kanaaltje? niet in het midden?
Kan het ook nog van een CX break zijn?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bypass kanaaltje bij de schroevendraaier. Het blokje ernaast heeft dit kanaaltje niet (en meer andere kanalen)
In het werkplaatshandboek staat het bypasskanaaltje in alle blokjes getekend; Sedan en break.
Interessant…
Heb je bollen met demontabele dempers?
Kan het ook nog zijn dat er één van rood systeem is?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, dit zijn allemaal bollen met demontabele dempers, maar ik heb ook bollen met gefelste dempers.
Dat zou kunnen; dat het bypasskanaaltje voor groen systeem is (want zo staat hij ook in het WPH van jaren zeventig) en dat hij zonder bypasskanaaltje voor LHS is.
Overigens zat in de sloop pallas, waar de bruikbare onderdelen bij de koop van mijn ‘73 pallas zaten ingesloten, rode olie in het systeem. terwijl het een 3e neus Ik denk niet dat dat LHS was overigens, want de jarenoude lekkage had de verf nog niet opgegeten, Je ziet hier allerlei hydraulische olie in dssen, en vreemd genoeg bij verschillende automaterialen winkels toch LHM in de schappen staan.
Er werd wel eens ATF in de LHS modellen gedaan….. Is ook rood, en tast niet veel aan.
To err is human, not to err is divine.
Kan het zijn dat de export modellen (buiten Eu) langer LHS hadden?
Citroensmgz schreef:Er werd wel eens ATF in de LHS modellen gedaan….. Is ook rood, en tast niet veel aan.
Even snuffelen… echte LHS ruikt een beetje naar vis…
Ik zit trouwens nog even daar die gaatjes te kijken, in de de buitenste ring hebben deze toch ook een gedeeltelijke bypass functie omdat de plaatjes die niet helemaal bedekken?
En bij de eerste zitten er 7 van die gaatjes in de buitenste ring, bij de tweede 8.
Dus misschien heeft dat hetzelfde bypass effect…
H@ns schreef:Kan het zijn dat de export modellen (buiten Eu) langer LHS hadden?
Ja, kon gebeuren, het kwam nog wel eens voor dat een auto toentertijd 1 of 2 jaar bij de importeur bleef staan als de nieuwe modellen aankwamen. Maar niet dat er nog jaren LHS modellen gebouwd werden, zowel de fabriek in Asnieres als de productielijn op Quai de Javel konden dat niet aan. Wat wel gebruikelijk was was dat er in sommige exportmarkten problemen waren met de toelevering van LHS ( USA bevoordeeld) waar men dan ook lokale alternatieven voorstelde in noodsituaties.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
H@ns schreef:
Ik zit trouwens nog even daar die gaatjes te kijken, in de de buitenste ring hebben deze toch ook een gedeeltelijke bypass functie omdat de plaatjes die niet helemaal bedekken?
En bij de eerste zitten er 7 van die gaatjes in de buitenste ring, bij de tweede 8.
Dus misschien heeft dat hetzelfde bypass effect…
Nee, al die andere gaatjes zitten om en om scheef. Open aan de ingang, bedekt door een demperplaatje aan de uitgang. Dus gaatje aan de buitenring aan een kant eindigt in de binnenring aan de andere kant en vice versa. Eigenlijk zijn dat allemaal gedempte terugslagklepjes
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisterenavond alle bollen er weer opgeschroefd, alle 6 weer op de juiste druk.