Aangezien een achterband van mijn ID niet meer door de APK kwam heb ik besloten om mijn velgen goed aan te pakken en ze te stralen, coaten en te voorzien van nieuwe Michelin XAS banden. Een flinke investering, maar ik zal ze toch nooit meer op rijden en het is wel zo orgineel.
Bij het bedrijf waar de velgen gecoate zijn, kreeg ik van iemand te horen dat de velgen van een DS nooit gebalanceerd hoeven te worden. De reden hiervan kon hij mij niet geven, maar heb dit in het verleden al vaker gehoord, dus ben ik dit toch gaan onderzoeken. Op internet kom ik hier niets over tegen, dus wie weet wat hier waar van is?
Met vriendelijke groet, Marcel
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb pas ook de velgen laten opknappen, en nieuwe banden erop (XVS) + binnenbanden.
Coaten werd mij afgereden, gezien je schades niet kan bijwerken.
Ze moeten wel gewoon gebalanceerd worden, bij mij zitten er dan ook gewoon netjes “loodjes” op.
De vorige banden hadden al eerder onbalans, die zijn toen ook gebalanceerd wat een behoorlijke verbetering gaf.
Heb je nu geen last van trillen?
Is natuurlijk onzin. Men zal waarschijnlijk bedoelen dat niet elke bandenboer of garagebedrijf de juiste adapter heeft om een DS wiel vast te klemmen in het balanceerapparaat. Reken er maar op dat er heel wat velgen zijn (of banden) die een flink brok lood nodig hebben.
gr rinus
Rinus
Er zijn inderdaad veel voor en tegen met poedercoaten. Wilde eerder moffelen, aangezien dat beter hecht in de rand van de twee velgdelen. De spuiter heeft een voorbeeld van Coaten laten zien en ben uiteindelijk erg tevreden met het resultaat. Het voordeel van coaten ten opzichte van spuiten is dat de velgen niet meer roesten. Dit laatste was ik best wel zat en wil uiteindelijk toch de orignele ID dopjes plaatsen, waardoor roest niet goed te verhullen is ten opzichte van een ds of pallas wieldop.
Heb de velgen vanmiddag opgehaald, dus de banden zitten er nog niet op. Deze worden a.s. maandag geplaatst en wil ze uiteraard laten balanceren. Wilde gewoon weten wat er waar was van het “hardnekkige gerucht” dat de wielen niet gebalanceerd hoeven te worden.
Het is weer twee jaar geleden, maar mijn wielen zijn gewoon gebalanceerd op de auto.
Ik weet niet beter dan dat de wielen aan een auto moeten worden gebalanceerd.
Wat ik wel heb ontdekt is dat het uitlijnen van de dame een verhaal apart is. De afstel mogelijkheden voor de DS zijn beperkt tot het op de stuurstang te verdraaien nippeltje. Dat is bij moderne auto’s wel anders geworden.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook Ds wielen kunnen los van de auto op een normaal balanceerapparaat gebalanceerd worden. Je hebt alleen een hulpstuk nodig omdat de ds velg geen centraal gat heeft.
Overigens is dat uitlijnen van moderne auto’s slechts in een aantal gevallen anders of uitgebreider dan een Ds. Zeker 80% van de moderne auto’s hebben net als de ds alleen een mogelijkheid tot het afstellen van de sporing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat hetzelfde hulpstuk voor de blinde velgen die ze in de jaren 90 gebruikte op de Saxo, Xsara en Xantia e.d.?
Al is DS 5 gaten en die andere weer 4 gaten velgen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ieder merk balanceerapparaat heeft zijn eigen hulpstukken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zijn zeker balanceer apparaten waar dichte velgen niet op passen. Daarom heeft Matterhorn er twee. 1 speciaal voor dicht velgen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En balanceren is wel nodig. Je balanceert eigenlijk de band namelijk. Ik kreeg 50 gram op een DS velg. Toen we de band 180 gedraaid monteerden was het nog 10 gram…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Matterhorn heeft ook ooit een hoop wielvlucht bij mij weten te verhelpen. Dat scheelde behoorlijk in slijtage van de voorbanden. Maar die vertelden ook al dat je door het goede veercomfort veel minder van onder andere onbalans merkt terwijl die wel degelijk aanwezig is.
C’est une voiture du ministre !
Pas op met uitlijnen, veel bedrijven houden geen rekening met de verschillende spoorbreedte voor en achter. Is prima zelf te doen.
Balanceren werd in de jaren 60 meestal niet gedaan door de dealer bij DSen en ze reden toen prima. Als er inmiddels overal wat speling gekomen is, is het prettig om voor te balanceren. Achter is meestal niet nodig.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vergeet niet dat snelheden boven de 100 in de jaren ‘60 zelden of nooit werden bereikt.
Al het verkeer reed veel langzamer en snelwegen waren er nauwelijks.
De noodzaak tot balanceren was dus veel beperkter dan nu.
Wel is een DS minder gevoelig voor trillingen in de voortrein dan andere auto’s uit die tijd, voor een groot deel het gevolg van de 0-radius besturing, wat destijds nog niet was doorgedrongen tot andere merken.
Zo had mijn schoonvader een Austin Balanza. Het balanceren werd daar voorafgegaan door de spanning van die banden precies gelijk te maken met een verbindingsslangetje, anders lukte het niet. Er was maar één bedrijf in heel Utrecht dat het (naar zijn oordeel) voor elkaar kreeg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
JanSr schreef:Het balanceren werd daar voorafgegaan door de spanning van die banden precies gelijk te maken met een verbindingsslangetje, anders lukte het niet. Er was maar één bedrijf in heel Utrecht dat het (naar zijn oordeel) voor elkaar kreeg.
vandaar die typeaanduiding…
JanSr schreef:Vergeet niet dat snelheden boven de 100 in de jaren ‘60 zelden of nooit werden bereikt.
Al het verkeer reed veel langzamer en snelwegen waren er nauwelijks.
De noodzaak tot balanceren was dus veel beperkter dan nu.Wel is een DS minder gevoelig voor trillingen in de voortrein dan andere auto’s uit die tijd, voor een groot deel het gevolg van de 0-radius besturing, wat destijds nog niet was doorgedrongen tot andere merken.
Zo had mijn schoonvader een Austin Balanza. Het balanceren werd daar voorafgegaan door de spanning van die banden precies gelijk te maken met een verbindingsslangetje, anders lukte het niet. Er was maar één bedrijf in heel Utrecht dat het (naar zijn oordeel) voor elkaar kreeg.
Nou Jan, DS-en reden vaak harder dan 100… kruissnelheid = topsnelheid weet je nog?
En een DS is best gevoelig voor trillingen.
Echt heel moeilijk om hem helemaal trillingsvrij te krijgen.
Vaak werden banden op de auto gebalanceerd trouwens, bij de voorwielen was dat best een belasting voor het differentieel…
Achter zetten ze er een elektromotor tegenaan om het wiel een slinger te geven.
En met een krijtje en een flitslamp werd dan de positie van de loodklomp bepaald.
Mooie tijden…
AZ schreef:vandaar die typeaanduiding…