Ooit heb ik ergens iets gelezen over twee verschillende soorten claxons op de CX. Nu heb ik de schakelaar van mijn CX van 1985 eens bekeken en daar zitten waarachtig twee contacten en dus twee standen op. Maar ik hoor geen verschil. Weet iemand hoe dat nou precies zit? Is er bij mij iets defect of is het systeem afgeschaft maar zijn de schakelaars niet aangepast? Wel een uitdaging om er iets leuks mee te doen..
stand 1: gewoon claxon, zo’n vrolijk “pèp” geluidje
stand 2: dubbele luchthoorn, hard genoeg om een prima gehoorbeschadiging aan over te houden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ah, bij mij is er geen verschil. Beide claxons zijn ook via dezelfde kabel verbonden. Heeft de vorige eigenaar hier aan lopen sleutelen of wat?
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De kleine ronde claxon (zit vaak achter de gril)
Die doet het bij half indrukken.
Helemaal indrukken wordt de luchthoorn bekrachtigt
Wordt via een relais geschakeld.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een serie 2 heeft overigens alleen nog maar de luchthoorn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Luchthoorn? Bij mij zitten twee doodgewone standaard claxons boven de accu. Weet je zeker dat het een luchthoorn is?
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
René Jongejan schreef:Een serie 2 heeft overigens alleen nog maar de luchthoorn.
Hij heeft werk 1
Dus claxon en een luchthoorn voor buiten de bebouwde kom
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hij heeft een geamputeerde serie 1 met alleen nog maar gewone claxons.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Zeker sinds het RVV-1990 zijn meertalige claxons verboden, het exacte jaartal ligt vroeger. D.w.z. de “Citroen” oplossing met een dubbele schakelaar was niet langer “legaal”, dat werd ondervangen door ze allebei tegelijk aan te zetten. In een geïmporteerde auto zit vaak de dubbele claxon ( gewoon en luchthoorn) en er is niemand die daar in detail naar kijkt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1057
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Misschien nog ter aanvulling:
Meertonig mag, mits ze tegelijk klinken als ware het een toon. De afzonderlijke luchthoorns geven dus ieder wel een apart geluid maar vormen samen het kenmerkende schrille geluid (zoals in die jaren, m.n. ook bij italiaanse sportwagens, gebruikelijk was).
Mijn model 1984 heeft al geen ‘stadsklaxon’ meer. Je kunt in de electrische schema’s zien wanneer Citroen deze constructie heeft verlaten.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI