Mijn versnellingsbak moet gereviseerd worden ivm gereutel. Nu kan ik echter een jonge bak (20K) kopen voor weinig. De bak is destijds afgetapt en heeft 10 jaar stil op de plank gelegen.
Ik ben voornemens om gelijk de volledige koppeling en krukaskeerring aan de bakzijde te vervangen. Uiteraard vernieuw ik ook de twee differentieel keerringen en gooi ik er verse ATF in.
Vragen:
- moet ik de bak vooraf spoelen aangezien die al zo lang stilligt? (en zo ja, waarmee?)
- moet ik meer keerringen etc vervangen dan bovengenoemd?
- nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Het betreft een 20DP30.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
De krukaskeerring zit aan de motorzijde.
Je kunt een handbak niet spoelen, maar er moet wel de juiste olie in: Je hebt een BE4 bak: Daar hoort een 75W80 olie in met als spec PSA B71 2315, houdt er rekening mee dat dat een GL4 olie is !
Ik zou ook de keerringen van de aandrijfassen vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Inderdaad geen ATF erin maar wat Citroensmgz schrijft.
Wil je spoelen, vervang ze dan na 5000kilometer, olie kost je geen 10€/liter.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ATF was natuurlijk een foutje van me. Ik dacht dat het verstandig zou zijn om de bak te spoelen omdat de olie wel afgetapt is, maar er is verder niets is gedaan met de bak. Gaat die olie dan niet aankoeken? Ik bedoel, 10 jaar is een lange tijd om stil te liggen.
Enfin, ik vervang onderstaand. 2x lager op de uitgaande assen van het differentieel en krukaskeerring achter het vliegwiel. Correct?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Olie koekt niet echt aan, blijft wel pakken aan het metaal. Na 1 jaar nog eens vervangen is een betere keuze. Want spoelen: Met wat: Je spoelmiddel moet er weer uit en dat is een probleem.
Je moet “10 en 11” de “pakking” op de uitgaande assen vervangen, niet de lagers.
Krukaskeerring: Als die niet lekt kun je hem laten zitten want daarvoor moet het vliegwiel eraf: Dat moet je weer vastzetten volgens voorschrift met een momentsleutel etc.
To err is human, not to err is divine.
Dat reutelen is toch wel je bak geweest?
Mijn Picasso “reutelde” ook en dat zit gewoon in het uitlaatspruitstuk.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou wel de geleidebus van het druklager en de keerring daarachter vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, het gereutel is zeker uit de bak. Heb het beluisterd met een stethoscoop. Geen twijfel mogelijk.
Excuses, ik schreef “lager” maar bedoelde “keerring”.
Enfin, het lijstje is compleet. Nu bestellen.
Thx, ik laat weten hoe het afloopt.
edit: nog één vraag:
Ik zie in de exploded view part 6 “pakking” maar part 5 lijkt wel “geleidebus+pakking”. Bestel ik dan 5 en krijg ik 6 erbij?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Geleidehuls is inderdaad apart te kopen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
...maar als ik de exploded view bekijk, lijkt het alsof 5 de geleidebus EN de pakking is (als set), terwijl 6 alleen de pakking is.
Vraag blijft: is 6 onderdeel van de aankoop als ik 5 koop?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
denk het niet beide moeten los besteld worden, dat is niet 1 kit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onderdeelnr. 210535 is inderdaad de geleidehuls inclusief de keerring.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
RogerM, waarom zou je de bak willen spoelen ? Je schrijft dat de bak net 20K gelopen heeft, deze is dus net ingereden. De olie is 10 jaar geleden afgetapt, in de bak is dus niets gebeurt. Er heeft geen verzuurde olie ingezeten die mogelijk de keerringen kon aantasten en corrosie is ook uitgesloten, op elke onderdeeltje van de bak heeft eeen oliefilmpje gezeten.
Ik zou de bak eronder zetten, olie vullen en gewoon beginnen te rijden. Na 1000 km zou ik de olie aftappen en wederom vullen met nieuwe olie. De kans dat er wat gaat lekken is bijna nihil.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp: