Ja, áls je rekening houdt met inbouw. Hoeveel auto’s ik wel niet gezien heb waarbij de vulnippel op een schaamteloze wijze in een achterscherm is gejakkerd is om te huilen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LPG is nooit een verbetering, het kan slechts als alternatief worden gezien. Schoon? Alleen als je het in een moderne auto met een elektronisch geregeld lambda-systeem inbouwt is het echt schoon. Wat blijft zijn vermogensverlies, gaten, slangen, meuk onder de kap en een verlies aan bagageruimte. Begrijp me niet verkeerd, ik heb op zich niets tegen LPG (mijn dagelijkse auto’s rijden alleen op lpg) maar niet in een klassieker aub
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@nielsje: ja, lomp gedrag heb je overal. Maar dat betekent niet dat LPG als brandstof geen denkbaar alternatief is zonder de auto van zijn of haar ziel te ontdoen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:... dat betekent niet dat LPG als brandstof geen denkbaar alternatief is zonder de auto van zijn of haar ziel te ontdoen.
Dat is een mening, geen feit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jeroen Simons schreef:Niet in iedere situatie geschikt maar wel ter overweging: LPG.
Schoon, klopvast, veilig, goedkoop, spaart de motor en geen nare/rare toevoegingen. Mijn ID rijdt er heel comfortabel op en het is altijd weer terug te bouwen naar origineel als je een beetje rekening houdt met de inbouw.
Voeg daar ook meer hitte aan toe.
Elke zomer zijn er weer genoeg D types die (koel) problemen krijgen bij warm weer. Dan kan LPG net het grensje zijn.
Bij basis D types kan je het koelsyteem gemakkelijk upgraden naar het zwaardere koelsysteem met expansievat. Dan doe je nog een concessie aan het origineel.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het ging mij om een mogelijk en beschikbaar alternatief te opperen voor brandstof die voor onze auto’s niet de problemen oplevert die benzine met E-toevoegingen wel oplevert. En om liefhebbers te helpen die daar naar op zoek zijn met mijn ervaring op dat gebied. Daar ging deze topic over. Sorry als dat bij sommige anderen allerlei weerstand (ja maar = nee) oplevert.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Om een weloverwogen beslissing te nemen zal je zoveel mogelijk aspecten moeten bekijken en meewegen.
Dan kan het zomaar zijn wat voor de 1 een uitkomst is voor de ander een no-go is.
Waar je in een ID relatief simpel LPG in kan bouwen is dat in een CX Turbo meestal een redelijk drama tenzij je echt serieus gaat investeren en eigenlijk het complete injectie systeem moet vervangen.
Hoewel ik daar zelf niet zo in zit geloof ik ook niet dat bij de A types LPG erg populair is, dat zal ongetwijfeld ook zijn redenen hebben. Mogelijk is de beperkte ruimte daar al een dingetje.
Ik dacht dat het daar vooral het ontbreken van koelvloeistof het probleem is.
Arjan Verkade schreef:Om een weloverwogen beslissing te nemen zal je zoveel mogelijk aspecten moeten bekijken en meewegen.
Dan kan het zomaar zijn wat voor de 1 een uitkomst is voor de ander een no-go is.Waar je in een ID relatief simpel LPG in kan bouwen is dat in een CX Turbo meestal een redelijk drama tenzij je echt serieus gaat investeren en eigenlijk het complete injectie systeem moet vervangen.
Hoewel ik daar zelf niet zo in zit geloof ik ook niet dat bij de A types LPG erg populair is, dat zal ongetwijfeld ook zijn redenen hebben. Mogelijk is de beperkte ruimte daar al een dingetje.
Je hebt ook gasinbouw waar ze extra injectoren in de inlaatcolector verwerken. Dat zijn nog niet eens heel dure systemen en werken perfect.
Een A type wat verbruikt het? 1/14? litertje of 7? Hoeveel kilometer doen de meeste per jaar? 2000-5000? dan moet je al jaren doen om het terug te verdienen.
Maar over dat schadelijke van E10 , mijn Saab is klaar voor E85 te tanken, af fabriek, dan heeft hij 20% meerverstook maar ook 20% meer peekaas. In hoever zou die dan anders gebouwd zijn als een doorsnee auto? Volgens mij is dat toch iets meer dan enkel een rubber leiding wat ze ons doen geloven .
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
paso schreef:Je hebt ook gasinbouw waar ze extra injectoren in de inlaatcolector verwerken. Dat zijn nog niet eens heel dure systemen en werken perfect.
Zo’n systeem met 4 injectoren heb ik in mijn Xsara.
Echter dat werkt volgens mij samen met het benzine injectie systeem.
Daar ligt het probleem bij een CX, zo’n modern LPG systeem kan niet met het CX L-Jet injectie systeem praten.
Daarnaast krijg je bij LPG tegenwoordig pas bij 40 jaar belastingvoordeel. Oftewel volledige MRB voor CX op LPG is aardig aan de prijs. Daarom niet echt een alternatief als het doel is geen ethanol te tanken.
Daaraan zie je weer hoe 1 Europa werkt.
Hier maakt de leeftijd van je auto niet uit voor de LPG.
Voor een jonge wagen betaal je zowat de 3/4 van je wegenbelasting nog eens aan LPG taks maar daar krijg je de laatste jaren weer een korting op van zowat wegens milieugunstig
In praktijk 1400cc Berlingo 1996 in stad Antwerpen Jaarlijkse belasting 222€ vermindering LPG 107.88€ Belasting stad Antwerpen 10% van dit totaal geeft 11.41€ en dan toch weer LPG belasting 148.68€ geeft een totaal te betalen van 274.21€ jaarlijkse taks.
Be belastingen verschillen niet Provincie tot provincie maar gewest tot gewest en de stad of gemeente krijgt ook een deel van de koek (Antwerpen 10%) ook die percent verschilt wel wat hier en daar.
Eens oldtimer (30 jaar) gaat de jaarlijkse taks naar net geen 40€ maar de LPG taks valt niet weg. Dus voor die Berlingo blijft er 148.68€ taks te betalen, gekoppeld aan de index kan dat bedrag dus nog stijgen met de jaren maar die valt niet weg na 40 jaar. de vermindering van lpg hebben ze goed bekeken om die van de gewone verkeersbelasting te halen want die zakt tot 0€ 40€-107.88€ geeft nul , ze gaan niet negatief.
Dus de jaarlijkse verkeersbelasting voor een 1400 met lpg als oldtimer is de volle 148.68 lpg belasting.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Onderaan het artikel de TanQyou adressen waar straks nog octaan 102 verkrijgbaar is.
https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-racebrandstof-volgende-week-bijna-overal-is-verdwenen~a546a15f/
Hmm, dat zijn plaatsen waar natuurlijk niemand woont.. Wel bedankt voor de lijst. Ik ben blij dat de BP nog 98 levert zonder ethanol én dat het beschikbaar is in de bewoonde wereld.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ben blij dat ik er dan wel bij één in de buurt woon ...
Niet alles is in de bewoonde wereld beter en wel beschikbaar
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Ik heb er zelfs twee redelijk in de buurt. Je vraagt je af waar die hun geld mee verdienen in zo’n onbewoonde wereld