Ruitensproeier
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 22 juli 2004 11:43 PM

Ik zat de citroexpert te lezen, en een beetje naar de plaatjes van de tracionrestauratie te kijken toen mijn pa binnenkwam.
Hij vroeg uit welk materiaal ze de dingen zoals ruitensproeierpotjes maakten toen,
en of de restaurateur potjes in hetzelfde materiaal gebruikt.

Maar heeft een traction een ruitensproeier?

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 14 augustus 2004 06:19 PM
  [ # 1 ]

Nou weet ik bijna niks van een Traction, maar de sterk vereenvoudigde ID (de “Normale”) die Citroën in 1956 uitbracht had geen ruitensproeier. Dus in die tijd zal het zeker geen standaard voorziening zijn geweest, en zeker niet op een auto waarvan de eerste versies uit 1934 dateren. Maar misschien heeft Citroën dit op de laatste Tractionmodellen wel aangepast. Is het “potje” waar je op doelt dan misschien geen potje voor de remvloeistof? Dat is denk ik gewoon van glas geweest Rolling Eyes
Zijn hier geen Tractionisten die dit weten?

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 augustus 2004 06:22 PM
  [ # 2 ]

Ik heb geen traction,
m’n pa vroeg zich gewoon af uit welk materiaal die dingen gemaakt zouden zijn Smile

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 14 augustus 2004 06:28 PM
  [ # 3 ]

Ja, dat had ik ook zo begrepen Wink
Ik was er alleen van uit gegaan dat er in het restauratieverslag ergens een reservoirtje op de foto stond Rolling Eyes en dat daar mede je vraag vandaan kwam.
Nou weten we het verd*rie nog niet Mad Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 augustus 2004 06:36 PM
  [ # 4 ]

Traction avant NL eens contacteren..? Very Happy

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 14 augustus 2004 08:13 PM
  [ # 5 ]

Ik heb eens rondgeneusd op de site van Traction Avant Nederland. Daar staat een modellenoverzicht van jaar tot jaar, met alle wijzigingen; van motorisering tot chroomrandjes aan de motorkap. Nergens iets te vinden over een ruitensproeier.
Dus: ofwel Citroën was heel vooruitstrevend en de TA heeft altijd zo’n ding gehad (denk het niet Wink ), ofwel de TA heeft er nooit een gehad (en dat denk ik dus). Er werd overigens bijvoorbeeld wel melding gemaakt van het verplaatsen van de ruitenwissers van de bovenzijde naar de onderzijde van de ruit.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
DJ
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 17 augustus 2004 01:58 PM
  [ # 6 ]

Smile Op de Traction zit geen ruitensproeier, zover was men toen nog niet. Vanaf 1952 is de TA gemoderniseerd, dit is bijv. goed te zien aan de ruitenwissers die verplaatst zijn van de bovenzijde naar de onderzijde. Tevens kregen de TA´s toen een kofferbak. Er wordt dan ook gesproken van een “Wieltje” (wiel aan buitenzijde op het kofferdeksel, voor 1952) en “Koffermodel” (met uitstulpende kofferbak, na 1952). Men gebruikte toen overigens voor reservoirs meestal blik (bijv. remolie-niveau). Bij APK deed en doet men er nog wel eens moeilijk over omdat je het olieniveau niet direct kunt zien, daarom is bij velen het blikken potje vervangen door bijv. een glazen potje. Plastic aan een TA is een doodzonde. Confused

Traction 11BL 1939
Traction 11BN 1949
C4 1.6 THP AGS 2011

Profiel  
 
TA-chris
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 17 augustus 2004 02:05 PM
  [ # 7 ]

De Traction is in zijn totale productietijd (van ‘34 tot en met ‘57) af fabriek nooit voorzien geweest van ruitensproeiers. Vaak werd door latere eigenaars een gaatje in het luchtklepje voor de voorruit geboord en daar een ruitensproeier in geplaatst. Dan hoef je dus niet in de carrosserie te boren… Het nadeel van het aanbrengen van een ruitensproeier is dat hij het ook moet doen voor de APK Wink.

Het glazen potje waar je het over hebt, zal waarschijnlijk -inderdaad- het potje voor de remvloeistof zijn. Overigens is dit origineel ook niet van glas, maar van blik. Er is echter een tijd geweest, dat voor de keuring je moest kunnen zien wat het peil van de remvloeistof was. Aangezien je niet door blik heen kunt kijken, hebben veel mensen destijds de originele blikken reservoirs vervangen door glazen potjes dan wel opzetpotjes geplaatst boven op het originele blikken potje.

Traction Avant 11BL 1957

Profiel  
 
TA-chris
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 17 augustus 2004 02:18 PM
  [ # 8 ]

Zie ik net dat er een zelfde bericht net voor mij is geplaatst… Nou ja, beter te veel info…

Traction Avant 11BL 1957

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 augustus 2004 03:29 PM
  [ # 9 ]

Ik herken dat wel..
Ami6 1963: geen sproeier en een glazen remvloeistofpotje
Ami6 1966: geen sproeier en een plastic potje.

Het glazen potje zit overigens helemaal onderin de motorruimte….. Je kan door de viezigheid het niveau nog steeds niet zien…
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 17 augustus 2004 07:05 PM
  [ # 10 ]

Goh, leuk om die reacties te lezen. Zat ik er niet eens zo ver naast Laughing
Dank, Tractionisten Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 augustus 2004 11:11 PM
  [ # 11 ]

Yep, ook ik vind het leuk dat ik wat meer weet!
(en dat er blijkbaar toch wel wat tractionisten zitten alhier!)

Profiel  
 
Rudy Seidel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 30 maart 2006 10:32 PM
  [ # 12 ]

Nog een bevestiging:

Standaard geen ruitensproeier.

Maar dit wel:

[mod] link gewist [/mod]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook