Wie kan mij vertellen, liefst met foto’s waar de koelvloeistof temperatuur sensor van een C4GP 2012 1.6 benzineuitvoering zit.
Mijn ventilator slaat nl aan als ik de motor start en gaat pas uit na 5 minuten als ik de motor heb uitgezet. Wil kijken of hier het probleem zit.
Niemand?




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is dit een EP6, dus een 1.6 VTi?
Of een 1.6 THP?
Zo ja, dan zit de opnemer in het thermostaathuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het is een thp motor. Ga ik maar even het thermostaathuis opzoeken. Dank je.
Die zit bij een EP/prince op het thermostaathuis.
Maar: Als die sensor stuk is of niet goed werkt dan loopt je motor ook niet goed, want die sensor wordt ook gebruikt door het motormanagement om het mengsel te regelen.
Als je “fan” te veel loopt kan dat ook als oorzaak een probleem met het mengsel hebben: De ventilatoren worden dan gebruikt om de katalysator te koelen. Dat kan bijvoorbeeld la komen door verouderde bougies, slecht werkende/kapotte bobines etc.
Om dat te diagnosticeren moet je er een “lezer” aanhangers, bij voorkeur een Lexia/Diagbox, maar met de meeste E-OBD lezers kun je ook de motor temperatuur uitlezen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor het meedenken. Hij slaat al gelijk aan na het starten. Dus ook met koude motor en blijft plm 3 minuten nadraaien bij het uitzetten. Ik ga eerst de stuurunit van de ventilatoren vervangen en dan de temperatuursensor. Dan kom ik al een eind in de richting denk ik.
Net zo lang onderdelen wisselen tot je de goeie hebt is een dure hobby. Je kunt de auto natuurlijk ook even uitlezen, dan kun je de waarde die de tempsensor geeft gewoon zien en weet je het zeker
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon




Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Als de ventilator meteen aan gaat zou dat dan ook geen storing kunnen zijn in het airco-circuit?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Storing in de airco is ook mogelijk. Ik ga straks eens even de OBD stekker inpluggen. Kijken of er een storingsmeling is. Ik heb universele software. Weet niet of hier alle storingen zichtbaar worden. En anders maar weer leeglopen bij de dealer om met de lexia uit te lezen.













Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Hangt van je diagnose tester af. Meestal zijn deze (goedkope OBD 2 testers) niet geschikt hiervoor, alleen voor emissie gerelateerde zaken. Dus ga naar een citroen garage/specialist of een clublid met lexia/diagbox om de auto te laten uitlezen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*