Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
bx 1400 benzine, bouwjaar 1990
vanmorgen bij het starten gingen eerst alle lichtjes uit, maar na even te rijden begonnen zowel de lichtjes van het water, oliedruk, lhm en het stoplicht zwak te branden.
bij het stoppen aan een kruispunt gingen ze feller branden, maar als ik het gaspedaal verder induwde verminderde dit terug.
liet ik het gaspedaal los, dan lichtten ze weer feller op.
terug thuis alles nagekeken:
waterniveau was goed, lhm goed, voldoende olie (verleden week nog ververst).
terug gestart en weer hetzelfde (bij stationair draaien oplichten en bij gas geven verminderen en uitgaan).
contactstekkers losgemaakt van:
lhm reservoir, van radiator (zowel op vulbuis als onderaan) en lhm drukcontact onderaan (achter voorwielophanging).
het resultaat bleef steeds hetzelfde (branden bij stationair draaien maar gelijdelijk uitgaan bij gas geven).
zou dit mogelijk een defect in het dashboard kunnen zijn, afhankelijk van het toerental (alhoewel er geen toerenteller op staat)?
ergens word er geschakelt als je van contact naar draaiende motor gaat, lijkt me dat daar iets mis is? Heb alleen geen flauw idee waar, zal wel een relais zijn.
Wat zorgt dat er geschakelt word? de hoeveelheid geleverde stroom vanaf je dynamo?
Zou mischien verklaren waarom bij meer toeren de auto (bijna) denkt dat de motor loopt.
om zomaar wat te roepen
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ik verdenk de dynamo. Op het moment dat je gas loslaat lijkt het of de lampjes zeg maar alleen stroom van de accu krijgen…..ik zou hem eens doormeten, kleine moeite met hulp van iemand die onder het meten eens een beetje met het gas speelt….kom je er gauw genoeg achter.
Indien de dynamo met gas los/vast steeds hetzelfde aan stroom blijft leveren (14,3 volt ongeveer) kun je die in elk geval uitsluiten.
Heb ongeveer hetzelfde gehad, met gas los brandde alles netjes en onder het rijden gingen de dashboard lampjes “flikkeren”. Bleek toch de dynamo te zijn….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Ik verdenk de dynamo. Op het moment dat je gas loslaat lijkt het of de lampjes zeg maar alleen stroom van de accu krijgen…..ik zou hem eens doormeten, kleine moeite met hulp van iemand die onder het meten eens een beetje met het gas speelt….kom je er gauw genoeg achter.
Indien de dynamo met gas los/vast steeds hetzelfde aan stroom blijft leveren (14,3 volt ongeveer) kun je die in elk geval uitsluiten.
Heb ongeveer hetzelfde gehad, met gas los brandde alles netjes en onder het rijden gingen de dashboard lampjes “flikkeren”. Bleek toch de dynamo te zijn….
Als je de motorkap toch open hebt kun je ook prima bij de gaskabel, als je daar voorzichtig aan trekt (zodat je het asje niet krom maakt) scheelt je dat weer hulptroepen!
Ik heb overigens net een dynamo vervangen waarbij ik helemaal niets vreemds zag, behalve dat het accu-lampje niet brandde zodra de auto op motorcontact stond. Het kan verkeren.
Meten is weten. De normale klemspanning van een accu ligt zo rond de 12.2 volt; meet je minder dan is ie niet goed geladen of kapot. Draait de motor dan hoor je toch wel een voltje of 14 te meten. Meer dan 14.5 volt is ook weer niet goed.
Ich bin ein Breaker
Jeroen28 schreef:ergens word er geschakelt als je van contact naar draaiende motor gaat, lijkt me dat daar iets mis is? Heb alleen geen flauw idee waar, zal wel een relais zijn.
Dat de oliedruksensor. Deze is te vinden aan de voorkant van het blok, vlakbij het oliefilter. Neem eerst de stekker hiervan eens los en kijk of de lampjes uitgaan.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
dinsdagavond het probleem nog kunnen oplossen:
eerst nog accu en dynamo nagemeten (alles bleek in orde).
dashboard met “klokkenblok” dan maar uitgebouwd :hunk en alles nagemeten (dioden en banen op printplaat) maar niets gevonden.
dan maar gaan zoeken op http://www.tramontana.co.hu/citroen/index.html en daar de vermoedelijke dader gevonden:
There are a few diodes in the instrument panel operating the STOP light so that it comes on simultaneously with any of the major warning lights. Should one of these diodes become shorted, one warning light (eg. low LHM level) can trigger another one (coolant level) erroneously. The easiest way to check this would be to short the coolant level and LHM level sensors one by one to observe whether any of them triggers a second light, too. The oil pressure switch, on the other hand, is supposed to light up everything else: this is what happens when you turn on the ignition but do not start the car yet.The diodes are very cheap from a common electronics store, a few eurocents each, so you could renew all of them while you’re at it.
terug de motorkap onder gedoken en het oliedrukcontact nagekeken .
de dader was gevonden
het oliedrukcontact was nog in orde, maar de plastic mantel van de draad was bros geworden, was beginnen afbrokkelen en de “blote draad” lag tegen het motorblok.
snel even een nieuw stukje draad ertussen geplaatst, fichen in klokkenblok gestoken en gestart.
alles werkte terug zoals het hoorde
dashboard terug gemonteerd en ondergetekende was opgelucht dat het “slechts” dit was.
alvast bedankt iedereen voor de reacties.
sam schreef:
terug de motorkap onder gedoken en het oliedrukcontact nagekeken .
[wiseguy mode on] Hehe, dat zei ik [/wisegguy mode off]
In elk geval fijn dat je het hebt gevonden!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat hebben we weer mooi opgelost !!!! wink
Meten is weten , gissen is missen