Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekkage in de kofferbak werd veroorzaakt door een gaar rubber van de antenne. Met wat zoekwerk een vervangende montageset gevonden, want die was via mijn vrienden bij de dealer niet meer leverbaar.
Deze was wel gaar:
Nieuw setje:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zijn er eigenlijk nog aanbevelingen voor wat betreft het met dak open of juist dicht stallen van een cabriolet?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er wordt geadviseerd om de auto bij stallen voor langere tijd met de kap dicht weg te zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Anders krijg je vouwen… Lijkt me.
Ik denk ook dat het afhangt van de soort kap welke je hebt en welk ruitje er in zit. Een glazen ruit of een vinyl ruit maakt verschil en een PVC kap of een mohair kap ook. Ik heb een mohair kap met een glazen ruit en ik denk niet dat het veel kwaad kan om die open te laten, maar ik zou hem gewoon dicht laten met de sluitingen los, zodat als hij heel krap staat, je die kap even naar beneden kunt doen om er in te klimmen.
Dak gewoon impregneren met Ultramar uit de bootwereld dan pakt er geen vuil op en blijft die lekker soepel als je hem met de kap dicht wegzet.
Of een oud laken over leggen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kan eigenlijk geen argument verzinnen wat het voordeel zou zijn van met kap open stallen…
Anders moet je ook het interieur weer gaan afdekken omdat het anders snel vol ligt met stof.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een cabrioletkap wordt een gemiddelde levensduur van 15 jaar opgegeven. Deze kap is nu bijna 25 jaar oud. Ik ga er dus een nieuwe op laten zetten. Dan zit het weer rete strak, waterdicht en kan het weer jaren mee. De cabrioletkap van een Mercedes-benz is gemaakt van een stof die uit drie lagen bestaat. Impregneren mag alleen met voorgeschreven materialen!
De auto staat nu in de hoek, het mooie weer is nu wel voorbij. Gisteren met de familie op pas geweest en dat was erg leuk. Nu dus tijd voor het serieuzere onderhoud: er komt een complete, nieuwe, motorkabelboom in. Ook de kabelboom voor de ontsteking wordt vervangen, net als de benzinedrukregelaar, de thermostaat, viscokoppeling van de koelfan en de olidrukzender.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Auto in die ecke, dus aan de beun. Ook deze “124” heeft last van de in baden-wurttemberg bekende deutscher kabelpest. Bij deze ziekte valt de isolatie van de kabelboom langzaam, maar zeker, uit elkaar. Vervolgens ontstaat er oxidatie en verontreiniging in de koperkern en dan ben je de lul: slecht lopen, zuipen, afslaan enz enz ..
Er zit maar één ding op en dat is vervangen van de complete motorkabelboom, ook wel “MKB” genoemd. Dus alles er uit,,
Ik heb in Duitsland een nieuw gemaakte kabelboom besteld, bij een specialist die onder certificering van M-B verbeterde kabelbomen maakt. Zit iets levertijd op, maar dan heb je wel wat. Ook de kabelboom voor de bobines vervang ik.
Dan is er ook nog een dingetje met de benzinedrukregelaar: bij een warme start meurde mijn dakloze taxi naar peut en liep ie ff opp 3 pootjes. Bij demontage van de kabelboom trok ik de vacuümslang los van die regelaar en daar kwam pure benzine uit lopen. Dat is niet goed he… dus ff die regelaar uitgebouwd en de vacuümpomp er op. Zo lek als een mandje, zet je er onderdruk op dan zuigt ie dus benzine mee naar binnen…
dus ook die maar even besteld..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Maar hoe zijn de andere kabelbomen in de auto, die hebben daar geen last van ?
Maar slechte kabelarij, dat was toch van de knoflookvreters?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RonK. schreef:Maar hoe zijn de andere kabelbomen in de auto, die hebben daar geen last van ?
Het is alleen de boom onder de motorkap, en dan zelfs nog alleen de boom die tegen het blok aan ligt. Door de hitte zijn de weekmakers uit het pvc waar de isolatie van gemaakt is vertrokken. Het pvc wordt keihard en brokkelt af. Zie daar de blootliggende draden en het gedoe…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
EW schreef:Maar slechte kabelarij, dat was toch van de knoflookvreters?
Nope. vrijwel alle merken hebben er in meer of mindere mate last van.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Verder met de A124. Nu de motorkabelboom in bestelling is en dat ding dus buiten werking in de garage staat is er tijd voor wat serieuzer onderhoud.
Om te beginnen die lekke benzinedrukregelaar vervangen. Een nieuwe kost 29 eurootjes dus gelijk laten komen:
Montage is echt 1 minuut werk, het ding in de rail drukken, borgring er op en klaar.
Gelijk maar eens vier nieuwe bougie’s er in, het ding heeft immers een hele tijd rondgereden met een veel te rijk mengsel, veroorzaakt door die lekke benzinedrukregelaar. Het kon inderdaad geen kwaad…
Daarna verder met de thermostaat: tijdens de rit van Frankrijk naar NL liep de motortemperatuur in de stad goed op (iets té goed…) maar op de snelweg werd de motor te koud. Thermostaat gaar. Kost ook niets dus een nieuwe er in. Natuuuuuuuurlijk brak er een boutje af en ik kreeg al visioenen van heetstoken, uitboren en uiteindelijk een nieuw thermostaathuis regelen. Net als vroegâh, toen ik CX reed. Niets van dat alles: kruipolie, griptang, boutje los. Oef, kom ik goed weg!
Daarna door naar de visco-koppeling van de koelfan. Die was ook gaar waardoor de koelfan niet meer werd gekoppeld als de motor heter werd. In de stad met 27 graden liep ie op richting de 97 graden. Tijdens een stop even gevoeld of de fankoppeling het deed: niet. Dus ook nieuw. Om er bij te kunnen wel ff de radiateur er uit gehaald. Is 5 minuten werk. De visco, met linkse draad, zat muurvast op de waterpomp. Gelukkig beschik ik over het juiste gereedschap en was ie na een kwartiertje geknoei los..
Laatste puntje van vandaag was de oliedrukzender: de oliedrukmeter gaf namelijk ook zonder dat de motor liep al 0,8 bar oliedruk aan. Ook dat klopt niet, dus een nieuwe zender. Aan de ouwe niets te zien.
Genoeg voor dit weekend
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag is de nieuwe motorkabelboom binnengekomen die ik bij een Duitse auto-elektrospecialist had besteld. De kwaliteit is echt prachtig. Gemaakt van hittebestendig draad in de juiste kleuren met de juiste kleurcodes. Hittebestendig afgewerkt en al het stekkerwerk is nieuw. Het enige dat wordt hergebruikt is de kunststof kabelgoot.
een paar details:
Omdat ik aan het einde van de middag nog een uurtje over had besloten een begin te maken met de montage, maar na 40 minuten zat ie er in. De boel gelijk afgemonteerd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste