Hallo allemaal ik heb een citroen c15 1.4i. Nu moet mijn koppeling vervangen worden, ik vroeg me af of ik daar voor het motorblok moet kantelen.
Verder zijn alle tips welkom. Als iemand toevallig de haynes manual als pdf heeft zou al helemaal top zijn.
M.v.g
Casper
Ofwel haal je het blok weg ofwel de bak.
Als je de bak wilt weghalen moeten de assen eruit en moet je buiten nieuwe olie ook nieuwe keerringen steken, dezelfde laten zitten is roepen op lekken. Kijk dus eerst of je nu lekken hebt aan de assen, dan zou ik de bak weghalen en van je twee vliegen in 1 klap.
Bij een C15 is echter genoeg plaats (niet super makkelijk) om het motorblok weg te halen en te kantelen (draaien) . Eigenlijk moet enkel je uitlaat eraf en de starter weg.
Als je kunt geen LUK koppeling steken, zijn de meeste niet over te spreken in de C15
haynes kan ik je niet aan helpen maar kijk eens op youtube, C15, ZX, Berlingo, Partner, zijn de benzinemotoren allemaal zelfde werkwijze
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb geen brug tot mijn beschikking, alleen een stel as steunen en een paar krikken. Het motorblok eruithalen word dus erg lastig. Is het mogelijk zonder het blok te hoeven kantelen? Dus alleen de aandrijfassen los en dan de versnellingsbak eraf halen?
Je zet hem vooraan zo hoog mogelijk want je moet onderaan ook wat loshalen.
Ik heb toen een houten balk op maat gezaagd dat die net in de binnenzijde van de spatborden past (waar je motorkap sluit).
Dan heb ik het blok daaraan opgehangen maar wel dat het bij de balk maar 1 punt had.
Verder blok loshalen, beetje opschuiven en het blok draaien, blok blijft gewoon rechtop staan.
Voor de zekerheid gooi je wat houten balkjes onder het blok om het te ondersteunen.
Welke regio woon je? Misschien iemand in de buurt met een motortakel, dan gaat het sneller.
Zelf ben ik van Oelegem België, ik heb voor korte tijd wel een takel te leen, heb hem binnenkort ook nodig en hij moet wel onbeschadigd terug komen, net nieuw.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Even vraagje, die centrale wielbouten hebben die aan de bestuurderskant soms linkse draad? Krijg hem niet los namelijk.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat bedoel je met centrale wielbouten?
De bouten waarmee de velg op de naaf vastzit of de moer van de aandrijfas?
Overigens hebben geen van allen linkse draad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De centrale bout, hoeveel is het weer? maatje 35? Nee die is ook gewoon rechtse draad maar de moer is geborgd door inslaan in een gleuf van de as. Heel lange sleutel-verlengstuk gebruiken of zware slagmoersleutel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017