Ha ja, lekker suf van mij weer. Doe mijn naam écht eer aan! Wist niet meer welke brug het was en ging even googlen, moet ik toch eens les in nemen…
Van de voorpagina.
Run de France: het eindverslag!
Gemiddeld 3000 kilometer rijden, 5 dagen zon, een verjaardagsfeestje en veel gezelligheid. 22 equipes hebben het meegemaakt met een diversiteit aan auto’s. Lees hier het eindverslag van de geweldige Run de France!
Deze derde editie van de forumruns speelde zich af in Frankrijk, in het prachtige gebied Auvergne. Traditie getrouw in september, in de nazomer is het organisatorisch een stuk aangenamer om een camping te vinden waar men met 25 auto’s kan staan inclusief een paar grote tenten voor het eten!
In de nabije omgeving van Clermont-Ferrand was de camping en dat is vanuit de randstad al een goede 900 kilometer sturen. Veel equipes legden de heen- en terugreis af verdeeld over meerdere dagen, maar ook een aantal reden deze trip in een dag. Tijdens de heenreis strandde woutersmits reeds bij Luik met wat naar later bleek een falende startmotor. Deze werd echter de dag erna hersteld en de reis kon vervolgd worden. Helaas zou Wouter de eerste rit op donderdag niet kunnen rijden.
Aan het einde van middag kwamen de deelnemers een voor een binnen bij de camping, iedere keer weer met een warm onthaal. Tent of caravan opzetten, drankje erbij en gezellig keuvelen. Ook dit jaar weer zorgde de Eveco onder bezielende leiding van Max elke avond voor een heerlijk avondeten. Het traditionele kampvuur, spijtig genoeg zonder BX dit jaar, knisperde elke avond heerlijk en een ieder kon zich er aan warmen: in de aanloop naar de run waren ‘s nachts temperaturen van rond 4 graden gemeten en ook de eerste nacht was behoorlijk fris! Later zou de temperatuur ‘s nachts wat oplopen, tot ieders comfort.
De Eveco had dit jaar drie routes voorbereid, gebaseerd op motorroutes. Tijdens de vorige run bleken de routes toch wat kort, de routes van deze editie waren tussen de 300 en 370 km, een aardige trip per dag! De routes waren echter zo opgezet dat er een aantal bezienswaardigheden waren onderweg en het was prima mogelijk om delen van de route in te korten. Dat bleek hier en daar ook wel nodig.
Behalve een route was er ook per dag een routeboek en wat extra informatie over het gebied waar we doorheen reden. ‘s ochtends werd bij het ontbijt verteld wat absolute aanraders waren om te bezoeken: helemaal top!
En dan de ritten. Wat is Auvergne toch prachtig om doorheen te rijden! Het is onmogelijk om in geschreven woord de ervaring van drie dagen touren te bevatten. Prachtige vergezichten, heerlijke temperaturen, een stralende zon, het was haast té perfect. Heerlijk rijden in groepjes van een paar auto’s over de slingerende wegen tussen de bomen door, langs afgronden, wachten voor overstekende koeien. Hoe een GS werkelijk alle auto’s eruit trekt heuvel op, onder het genot van een boxer die met 6000 rpm heerlijk roffelt. Met piepende banden de slingerende wegen naar beneden en waarbij een niet nader te noemen equipe alles op alles zette om geniale foto’s te maken. Vrolijk zwaaien als je elkaar bij toeval tegenkomt onderweg en mooie bezienswaardigheden. De Puy de Marie was een pittige klim voor sommigen en bovenop kon je nog eens te voet verder naar de top. Het Michelin museum was erg leuk, en een prachtig viaduct van hand van ene meneer Eiffel bleek een prachtige fotolocatie. En dan dat stratencircuit.. wie werd daar niet wild van?
De ANWB, moest die nog wat doen eigenlijk? Nou, vooral gezelligheid bieden want deze run bleek toch dat de meeste auto’s probleemloos werkten. Er waren wel wat kleine dingen hoor: Jaco’s XM bleek een probleem te hebben met de 12V sigarettenaansteker, een euvel waardoor de auto waarschijnlijk total loss zal worden verklaard. De XM van ChrisB bleek tijdens de eerste wat overmatig olie te gaan lekken op een spruitstuk, wat voor de zekerheid gecontroleerd werd. De CX van ondergetekende had een kreunende stuurkogel en de eend van Robcap had een losgelopen bougie. Eggberts Birotor bleek niet meer te laden wat simpel werd verklaard door het missen van een v-snaar. De DS van Citrohenno kreeg het bij de klim van Puy de Marie toch wat warm en gooide er wat koelvloeistof uit. Een andere dop deed al wonderen en in Nederland is Citrohenno nog even bij folke048 langs gegaan om de boel nader te onderzoeken, waarbij een andere thermostaat, waterpomp en pakking werden gemonteerd.
Zondag, vertrekdag. Na het opruimen en inpakken werd er gedag gezwaaid en vertrok een ieder op z’n eigen tempo huiswaarts. Een enkele equipe bleef nog een dag langer. Op de terugweg bezweek de turboslang van Eggbert’s bus helaas bij Orleans, maar ‘dankzij’ het opruimbeleid van de Franse overheid werd een oude spatlap gevonden waarmee de slang provisorisch gedicht werd.
Uiteindelijk is iedereen veilig thuis gekomen en is het wachten weer begonnen voor de volgende run. Bij thuiskomst heb ik m’n CX in de garage geparkeerd en terwijl de motor nog stond te tikken van warmte realiseerde ik dat hoe bijzonder deze week was, ontzettend genoten! Volgende keer weer! De Eveco heeft er wederom een prachtig evenement van gemaakt en het was erg fijn om wegenwachters Henk en Emiel als beschermengelen bij ons te hebben. Was je er ook bij en heb je nog een mooi verhaal te delen of foto’s? Plaats ze in dit topic. En was je er nou niet bij, om wat voor reden dan ook: je hebt helaas een mooie week gemist. Ben je er over 2 jaar wel bij?
Tekst: Nielsje, foto’s: Jaco, Monique, wegenwachteend, Dengaert
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:Met piepende banden de slingerende wegen naar beneden en waarbij een niet nader te noemen equipe alles op alles zette om geniale foto’s te maken.
Ik mag toch hopen dat ze zich wel een beetje verantwoordelijk hebben gedragen en niet het overige verkeer in gevaar hebben gebracht. Levensgevaarlijk op die bochtige en onoverzichtelijke wegen!
Wat een leuk verslag, Niels! Krijg meteen alweer zin in de volgende editie.
Ja, wie niet? In de appgroep wordt al fijn gespeculeerd over een volgende locatie en welke bezienswaardigheden moeten worden aangedaan. En gaan we nou ineens andere voertuigen toelaten…?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Willen jullie daklozen gaan opvangen soms?
Nielsje schreef:In de appgroep wordt al fijn gespeculeerd over een volgende locatie en welke bezienswaardigheden moeten worden aangedaan.
Hier toch? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235287
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
jaco schreef:
(Een man op reis kan nooit genoeg pennen bij zich hebben!)
Hoe herken je de echte techneut?
Nielsje schreef:Ja, wie niet? In de appgroep wordt al fijn gespeculeerd over een volgende locatie en welke bezienswaardigheden moeten worden aangedaan. En gaan we nou ineens andere voertuigen toelaten…?
Een vriend van mij wil graag mee met zijn Daihatsu Applause.
FastFred schreef:Nielsje schreef:In de appgroep wordt al fijn gespeculeerd over een volgende locatie en welke bezienswaardigheden moeten worden aangedaan.
Hier toch? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235287
Ja, ben ik heul erg voor. Maar achter de schermen zin ook al andere ideeën geopperd. Hoe dan ook, gaaf wordt het zeker wel!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
jaco schreef:Nielsje schreef:Met piepende banden de slingerende wegen naar beneden en waarbij een niet nader te noemen equipe alles op alles zette om geniale foto’s te maken.
Ik mag toch hopen dat ze zich wel een beetje verantwoordelijk hebben gedragen en niet het overige verkeer in gevaar hebben gebracht. Levensgevaarlijk op die bochtige en onoverzichtelijke wegen!
De foto’s waren het meer dan waard!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zoooo, die maakt snelheid zeg!
Wij hebben nauwelijks de helft gereden en toch wel wat mooie stukjes (en fotospots) gemist, zie ik nu. Nog maar eens teruggaan dan!
Hé die laatste opname is het circuit van Reims (bekend van LCP 201x).
Sprak zondag een Activa eigenaar die op het Vidamme circuit was gesukkeld in augustus en op een gegeven moment genoeg had van het langzame (verplichte) tempo. Na even inhouden kon hij een stukje losgaan vergezeld van een achter hem rijdende Eend. Dat bleek een official te zijn die toezicht hield op de toegestane snelheid.
Adri
PS, ja ik heb nog steeds spijt dat ik niet in La Ferté ben geweest.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Jammer dat wij dat circuit gemist hebben. Door de startmotorpech waren we ook een dag te laat daar en wellicht daarom dat hele circuit niet meegekregen.