Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zou leuk zijn als je weer even komt de 9e Jaco, ben wel weer benieuwd naar de spiegelglans van je witte parel .
Het is meestal wel zo dat mensen pas echt aansluiten als er echt iets concreets op tafel ligt en 2021 is voor de meeste mensen nog zo ver weg dat het wel heel abstract is. We zouden na een volgende overlegronde wel een definitieve naam op de reis kunnen plakken en op de voorpagina het topic en het idee onder de aandacht kunnen brengen, dat werkt meestal ook heel aardig.
Lucas schreef:Zou leuk zijn als je weer even komt de 9e Jaco, ben wel weer benieuwd naar de spiegelglans van je witte parel .
O jee, ik voel de druk alweer…
Ik zet de 9e wel even in de agenda, kijken we daar onder het genot van een frikandelletje nog even naar de kaart.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Fijn, dan maak ik voor die tijd even een lijstje van wat hier voorbij is gekomen.
Top!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als je alles tot nu toe samenvat kom je op ongeveer dit lijstje:
Must see:
-Atlanterhavsvegen
-Trollstigen
-Vemork zwaar-waterfabriek van Norsk Hydro in Rjukan
-de onverharde Peer Gynt Setervegen en Peer Gyntvegge
Ook leuk:
Geiranger. Met de auto op de boot door het Geirangerfjord, langs de zeven zusters watervallen en ook hoog boven het fjord uitkijken over het dorpje (kunnen we meteen een leuk bergpasje tot boven de boomgrens rijden).
Ook vond ik de Laerdalstunnel bij Aurlandsvangen erg gaaf: 24,5 km lang met om de 7 à 8 kilometer even een stukje mooi blauw verlicht om je niet in slaap te laten dommelen. Deze tunnel ligt ook op een route met vele kortere en langere tunnels. Dat is misschien mooi om te doen op een reisdag van basiskamp naar basiskamp.
Ålesund, Stavanger, Bergen(via de E16 over de Hardangervidda), Hamar, Lillehammer spreken enigszins tot mijn verbeelding, ook al is daar wellicht niet zo heel veel te beleven.
Nigardsbreen gletsjer bewandelen, mooi blauw ijs.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het leuke is, als je het een beetje logisch achter elkaar zet kom je op een heel aardig rondje voor een eerste opzet voor een route! ZIE HIER!
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
De conservator van het nationalmuseet in Oslo is Nederlandse. Die krijg ik wel zo gek dat ze voor ons een rondleiding doet…
Nu de Run de France verder voorleeft in onze herinneringen, is het misschien een goed moment om dit topic weer eens af te stoffen? Lijkt mij geweldig om in 2021 met het Forum naar Noorwegen/Zweden te reizen.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
vind mij ook goed
En Branko vindt dit vast ook wel ene goed plan. Zijn we al met z’n drieën.
Wordt een rondrit neem ik aan: Mijn advies: Ga van de Peer-Gynt weg naar Trondheim, mooie stad ook voor een overnachting / tussenstop. Hamar en Lillehammer: Leuk voor de wintersporters en het “Vikingskipet” maar alleen als je wat met schaatsen hebt. ( Bislet is geen ijsbaan meer).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat dit idee in de weg kan staan is het idee om in 2024 ook de Raid Arctique weer te rijden. De vraag is echter of je dat dan weer volgens de originele route doet of dat je iets anders doet. Het zou ook naast elkaar kunnen.
Daarnaast leent scandinavie zich niet echt voor dagritten vanuit een centraal punt. Dat betekent dus rondtrekken en dat maakt het wel een ander soort reis dan de bestaande runs. Je gaat dan al snel naar hotels of als je toch zou kamperen betekent dat elke ochtend opbreken en elke avond weer bivak opbouwen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Los van de bovenstaande bedenkingen van Luas speelt mijns inzien bij een dergelijke reis ook een kostplaatje een rol en de tijd die je er mee bezig bent: een paar daagjes Frankrijk kost je minder (vakantie)dagen en geld. Verblijfskosten, brandstof etc in de Scandinavië (met name Noorwegen) kunnen rap oplopen helemaal als je naar de te rijden afstanden kijkt. Dat in ogenschouw nemende is het dus ook belangrijk om vooraf goed in te schatten (zeker te weten) hoeveel deelnemers je nodig hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
Ik had in 2004 bij mijn solo Raid Arctique al opgemerkt dat in september de meeste musea en bezienswaardigheden buiten de grote steden gesloten zijn in Zweden. Na afloop van de schoolvakanties is het seizoen over en zijn veel zaken dicht (stängt). Dat is ook iets om rekening mee te houden want anders kan het een grote tegenvaller worden. In september 2004 heb ik een hoop niet kunnen bezoeken, maar toen was voor mij het rijden op zich al een belevenis dus dat was geen drama. Maar met een groep moet je toch gezamelijke uitjes kunnen plannen.
Ja, dat zijn alles bij elkaar genoeg zwaarwegende argumenten die het organiseren van een trip door Noorwegen bijzonder lastig maken.
- Een rondreis maakt overnachten op campings lastiger en dus de overnachtingen duurder;
- Er is meer tijd nodig dan de ‘gebruikelijke’ 5 dagen, waardoor minder mensen zich vrij kunnen maken;
- Er zijn waarschijnlijk juist meer deelnemers nodig om de kosten draaglijk te houden;
- Er zijn weinig bezienswaardigheden open, wat de reis niet compleet maakt. Alleen sturen is niet interessant genoeg voor deelnemers.
Nu geldt dat laatste punt voor mij persoonlijk niet zo. Bezienswaardigheden geven natuurlijk wel iets extra’s, maar (zeker bij een rondreis) vind ik alleen het onderweg zijn helemaal prima. Vooral in Noorwegen. En misschien geldt dat wel voor meer mensen? Iedere dag is het doel van de reis bij de volgende tussenstop te komen. Het Noorse landschap is een genot om doorheen te sturen.
Dat roept ook de vraag op of het misschien mogelijk is met een kleiner gezelschap te reizen dan bij eerdere forumtrips. Een gezelschap dat ook bereid is dieper in de buidel te tasten. Daar tegenover staat natuurlijk weer dat daarmee niet tegemoet gekomen wordt aan de doelstellingen van de forumtrips. Het moet geen exclusief reisje worden.
Alles afwegende lijkt Noorwegen dus minder geschikt voor een forumtrip. Dat is jammer, maar daar komen we wel overheen.
Het vooruitzicht van een nieuwe Raid Arctique in 2024 is natuurlijk wél iets om naar uit te kijken! Al vrees ik dat dat voor mij persoonlijk geen haalbare kaart wordt.