Bij koude motor en tot een half uur rijden is alles ok, daarna gaat bij veel gas geven de koppeling slippen en moet ik gas terug nemen om hem weer aan te laten grijpen.
De auto heeft pas zijn basisafstelling hydraulique gehad, daarbij zijn centrifugaalregelaar en (ont)koppelingsregelaar vervangen.(Citrotech)
Wat ik alleen een moeilijk af te stellen iets vond was de afstelling van de vrije slag van de koppeling; verlengstuk aanzetslinger gebruikt maar dat krijg ik er bij mijn auto nooit recht in. Dat loopt dus aan en daardoor is de afstelling wat moeizaam.
Wellicht dat hier het probleem kan zitten?
Maar de eerste 30 min rijden dus totaal geen probleem…..........
Nog 1 ding wat af en toe aan de hand is en er wellicht mee te maken heeft; het inschakelen van de 1 gaat soms met nogal een ‘plok’ en een lichte schok.
DS & Xantia 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan eens checken of de gaffel uit de bak wel speling (genoeg) heeft. Je moet die gaffel et de hand wel iets heen en weer kunnen doen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Net even gekeken! Als ik met de handfrictiebediening de druk laat ontsnappen dan kan ik de gaffel wat heen en weer bewegen en ook wat verder uit trekken door de kracht van de veer heen.
Is de druk er op dan zit hij vast maar ik denk dat dat juist ook hoort.
DS & Xantia 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Dat hoort zeker niet. Zo mol je binnen de kortste keren je druklager en daarna je koppeling…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja? Weet je dat zeker?
citaat uit het werkplaatsboek na de afstelling van de vrije slag staat het punt:
Controle van de vrije slag van de koppeling
...Laat met de handfrictiebediening de druk uit de frictiecilinder ontsnappen
Controleer of de frictievork nergens klemt of stroef beweegt
Wanneer dit wel het geval is moet de afstelling van de vrije slag opnieuw worden uitgevoerd daar deze waarschijnlijk te groot is.
Dus pas NA het drukloos maken moet hij vrij bewegen toch??
DS & Xantia 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat weet ik niet zeker, maar je symptomen duiden op een slippende koppeling en dat kan komen doordat de vrije slag weg is of te klein.
De afstelling is inderdaad met de stang door het gat. haal je tunnel eruit en kijk waarom het scheef zit/ aanloopt. Je moet de slinger net tegen kunnnen houden en dan de bout 2 slagen indraaien
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad die slippende koppeling en dat heeft weer met die slag waarschijnlijk te maken ja.
Ik zal de tunnel en eens uithalen dan kan ik zien waar hij aanloopt en wellicht de doorgang vrij zien te maken.
In het werkplaatsboek hebben ze het over 1 1/4 slag indraaien, dat is voor de injectie, ik neem aan dat het ook voor de carburateur zo is; deze handelingen staan alleen bij injectie en niet bij de carburateur versie.
Dank voor je meedenken!
DS & Xantia 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die vrije slag luistert niet zo nauw. Wel moet ie er zijn. de koppelings regelaar en centrifugaal regelaar kunnen de druk foutief op de koppelingscylinder zetten waardoor je dit probleem hebt.
I de boel goed ontlucht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juriaan schreef:
Dus pas NA het drukloos maken moet hij vrij bewegen toch??
Dat klopt en dan moet je ongeveer 3 tot 5 mm vrije slag hebben. Als je dat hebt: niets meer aan doen, is goed. Hierna de half-automaat afstellen: wegrijmoment, vloeiend koppelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste