mijn eerste koppeling heeft nog geen 120D km mee gegaan. Veel stadsverkeer en veldbanen, stroeve kabel, en de vingerveren waren door gesleten.
Snel, dat wel, mijne Peugeot 207 zit al aan 220D met de eerste koppeling voor het zelfde soort wegen.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Iedere rijstijl is anders, iemand die met zijn voet op de koppeling rijd, of met slippende koppeling wegrijd, caravan erachter dat heeft allemaal invloed op de slijtage van de koppeling.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Ach ik heb iemand gekend die op 60000km aan zijn vierde koppeling toe was. Die heb ik aangeraden een automaat te kopen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Goed advies
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Tja, de 2e koppeling op mijn vorige Berlingo (2.0 HDi van 2002) gaf bij 340.000km nog geen slijtagetekens.
€ 800 lijkt mij een fair bedrag.
Als het moet kan het ook op straat vind ik er dan wel helemaal over..
Het is idd meer dan alleen de koppelingsplaat en de drukgroep inclusief druklager vervangen.
Keerringen van de aandrijfassen worden mee vervangen, geleidebus, en de versnellingsbakolie ook; en als je eigenlijk 100% juist wil handelen is het ook zeer verstandig ineens de oliekeerring van het vliegwiel mee te vervangen zeker als de wagen al op z’n 13de jaar is!
Meestal gaat het onderstel er onderuit voor het gemak van werken, en soms kom je na 13 jaar dan ook van die akelig vastgeroeste bouten tegen die je niet zomaar even losdraait… Trouwens, bij een Berlingo II dient ook het onderstel gecentreerd te worden met speciale paspennen bij het monteren!
Rekening houdend met alle shit die je kunt hebben en een proefrit nadien en nog een controle achteraf op lekkages ben je al snel een 6-tal uurtjes zoet.
En natuurlijk kan beun de haas het sneller en goedkoper, maar ben je dan beter af?
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Omdat ik dus verwachtte dat spoedig de koppeling wel aan de beurt zou komen, heb ik hier en daar info gevraagd over de kosten van de koppelingsrevisie inclusief de hierboven genoemde zaken, die je inderdaad dan meteen mee moet nemen. De opgaven waren ook ca. € 750,= à € 800,= . Behalve bij de officiële Citroën-dealer, die € 1500,= op gaf en ook het dringende advies om gelijk de distributieriem enz. te vervangen.Mijn opmerking dat die pas halverwege ( 5 jaar en 80.000 km) de termijn en kilometers zat werd ontraden. Ik heb toen een andere garage gezocht en gevonden voor het onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
wisizu schreef:Tja, de 2e koppeling op mijn vorige Berlingo (2.0 HDi van 2002) gaf bij 340.000km nog geen slijtagetekens.
Hmm ik heb er hier een staat met 380.000 km die pas nu aan zijn eerste koppelingswissel toe is… Het kan dus wel zeg maar.