Ben nu het boek ‘de originele Citroen CX’ aan het lezen.
De info is enorm gedetailleerd. wat een enorme klus moet het geweest zijn om het boek te schrijven. Waauw!!
Een paar eye-openers:
- Het valt me op dat de CX voortdurend is doorontwikkeld en bijgeschaafd net als Porsches uit die tijd. Gaaf!
bijvoorbeeld allerlei knopjes die erbij kwamen op het dasboard. Cruisecontrol en de vierkante knoppen rechts van de stuurkolom.
- De ontwerper van het dashboard was niet Robert Opron, maar Michel Harmand; overduidelijk een liefhebber van science fiction
- Het is me nooit opgevallen dat de voorschermen vanaf 1982 zijn verbreed terwijl je dat toch heel goed kan zien. Het heeft allebei wel iets. Met de smalle oogt het puurder, maar met de brede wordt het CX ontwerp met nadruk op de voorwielen wat meer benadrukt. ik vind het smalle wel iets mooier;
- De chroom lijsten rond de voor en achterlichten op de Pallas was in 1978 standaard. Ik dacht altijd dat het huisvlijt van eigenaren was om roest te verhullen zoals de chromen after market spatborden op Mercedes SL en SCL. Oef afschuwelijk!!! (sorry als ik iemand beledig die het mooi vindt)
- In tegenstelling tot bij bv Porsche is de kleur van de bekleding altijd gekoppeld aan de lak-kleur. De meest bizarre kleur-combi is de bekleding die je alleen in 1979 op een GTI kon kiezen oranje (mandarine): Jersey Oranje + Jersey Brown. Een soort blokkerig Oranje-bruin stofje met bruine rand en hoofsteunen. De gene die dat bij citroën heeft dit bedacht moet zwaar in de disco-mode zijn geweest. supercool! Aan deze plaatjes te zien heeft iemand in Nederland er één: https://hiveminer.com/Tags/2400,orange
- Bij de GTI waren in 1979 lichtmetalen velgen pas standaard. Nooit geweten! GTI’s 2400 konden de eerste jaren dus ook de platte velgen hebben zoals op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Cfmbz_kG51Q
één ding begrijp ik trouwens niet.
ik weet niet heel veel van DS-sen, dus misschien vraag ik iets doms.
Hoe kan het dat de laatste DS 23 IE al 140pk had en de CX weer een stap terug deed naar 116 pk met de 2200 motor. Pas in 1977 kwam de gti 2400 die minder vermogen had (128pk) en pas in 1984 had de GTI bijna weer het vermogen van de oude DS.
Hoe kan het dat het zo lang duurde tot de CX evenveel (of meer) vermogen had dan de DS 23ie?
Mis ik hier iets of gaat het om DS-sen die gepimpt zijn?
guznax schreef:De meest bizarre kleur-combi is de bekleding die je alleen in 1979 op een GTI kon kiezen oranje (mandarine): Jersey Oranje + Jersey Brown. Een soort blokkerig Oranje-bruin stofje met bruine rand en hoofsteunen. De gene die dat bij citroën heeft dit bedacht moet zwaar in de disco-mode zijn geweest. supercool!
vrouw: “wat heb je nu gekocht?”
man: “een oranje CX..”
vrouw: “dat heb je me niet verteld. nu moet je hem verkopen”
man: “ok…”
...35.800,-
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
41.000 km, prachtige auto. Ok, 35k is wat hoog, maar als ie voor 25-27 stond zou dat inmiddels helemaal niet gek meer zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies, vind er maar eens zo’n exemplaar! Het blijft natuurlijk een CX, dus de prijs moet wel íets realistischer
In Duitsland zie je vaak ook mooie CX-en te koop staan (en verkopen). Daar zijn prijzen voor nette exemplaren tussen de 15 en 20K al helemaal geen uitzondering meer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
guznax schreef:één ding begrijp ik trouwens niet.
ik weet niet heel veel van DS-sen, dus misschien vraag ik iets doms.Hoe kan het dat de laatste DS 23 IE al 140pk had en de CX weer een stap terug deed naar 116 pk met de 2200 motor. Pas in 1977 kwam de gti 2400 die minder vermogen had (128pk) en pas in 1984 had de GTI bijna weer het vermogen van de oude DS.
Hoe kan het dat het zo lang duurde tot de CX evenveel (of meer) vermogen had dan de DS 23ie?Mis ik hier iets of gaat het om DS-sen die gepimpt zijn?
Dat is ook weer eenvoudig te verklaren.
Bij de DS gebruikte ze 2 meetstandaarden:
SAE = 141 pk, dit is zonder verbruikers (dynamo, LHM pomp, koelfan)
DIN = 130 pk, in dit geval met verbruikers zoals we eigenlijk gewent zijn.
Oftewel CX is qua vermogen ongeveer gelijk.
Let bij een vroege GTi altijd even op of er geen spoiler op gebeunt is, dat wordt erg vaak gedaan…
Die oranje schijnt inmiddels al verkocht te zijn.
waterman schreef:41.000 km, prachtige auto. Ok, 35k is wat hoog, maar als ie voor 25-27 stond zou dat inmiddels helemaal niet gek meer zijn.
eens, waterman
van deze oranje vind je waarschijnlijk geen tweede.
Er zijn steeds minder goede CX-en vanwege de roest in combinatie tot de lage waarde (tov DS). Als je op leparking kijkt hoeveel vroege wereldwijd (74-85) te koop staan vergeleken met citroen SM dan is dat 190 tegen 120. Dat is bizar weinig als je dat afzet tegen de productie-aantallen van beide modellen.
Nielsje schreef:Precies, vind er maar eens zo’n exemplaar! Het blijft natuurlijk een CX, dus de prijs moet wel íets realistischer
In Duitsland zie je vaak ook mooie CX-en te koop staan (en verkopen). Daar zijn prijzen voor nette exemplaren tussen de 15 en 20K al helemaal geen uitzondering meer.
ik zag gisteren deze: https://suchen.mobile.de/auto-inserat/citroen-cx-gti-stuttgart/285449844.html?action=parkItem
dit komt wel heel dicht bij wat ik zoek. Om echt te weten of prijs realistisch is moet je ernaast staan.
Ik ga maar eens beginnen met sparen..
Arjan Verkade schreef:guznax schreef:
Dat is ook weer eenvoudig te verklaren.
Bij de DS gebruikte ze 2 meetstandaarden:SAE = 141 pk, dit is zonder verbruikers (dynamo, LHM pomp, koelfan)
DIN = 130 pk, in dit geval met verbruikers zoals we eigenlijk gewent zijn.Oftewel CX is qua vermogen ongeveer gelijk.
Let bij een vroege GTi altijd even op of er geen spoiler op gebeunt is, dat wordt erg vaak gedaan…
Die oranje schijnt inmiddels al verkocht te zijn.ah… dan was de prijs ongeveer goed want de markt heeft altijd gelijk
Over vermogen. ik snap het. Het blijft alleen vreemd dat de CX niet meteen uitgerust is met injectie maar de eerste paar jaar met carburateurs. Klopt het ook dat cilinderinhoud bij de CX 2200 weer iets kleiner was dan op de DS23?
en daarmee dus uitkwam op 116 pk?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CX2000: 1985 cc, net zoals de DS20, Dspecial, Dsuper, ID20 en de ID en DS 19 van na 1966.
Cx2200: 2175 cc, net als de DS21
CX 2400: 2347 cc, net als de DS23
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
guznax schreef:Over vermogen. ik snap het. Het blijft alleen vreemd dat de CX niet meteen uitgerust is met injectie maar de eerste paar jaar met carburateurs. Klopt het ook dat cilinderinhoud bij de CX 2200 weer iets kleiner was dan op de DS23?
en daarmee dus uitkwam op 116 pk?
Zoals ik het zie heeft Citroën het in die jaren natuurlijk nooit verkocht.
Maar zo’n vroege CX zie ik als de opvolger van de ID.
Motor vermogen vergelijkbaar, en in de eerste jaren was stuurbekrachtiging geen optie bij de CX. Op de DSpécial was er optioneel.
Een DS 23 IE Pallas met wat opties zoals leder en standaard stuurbekrachtiging. En zelfs nog opties als vol automaat was er in het begin van de CX niet.
Zoals ik het zie kwam de opvolger van een DS in het top segment kwam pas toen de CX 2400 GTi en CX 2400 Pallas op de prijslijst stond.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is Citroën nooit gelukt om het succes van de DS te evenaren met de CX. In de eerste jaren na de DS zijn ze bv veel klanten kwijtgeraakt aan Peugeot en Renault die met 6-cilindermodellen kwamen die Citroën niet had. Er zijn diverse verhalen van DS-rijders die stad en land afzochten naar een mooie gebruikte DS met een lage km stand ter vervanging van hun DS omdat ze absoluut geen CX wilden..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat hebben ze nog eens herhaald door de C6 veel te laat op de markt te brengen, XM klanten waren toen al overgestapt ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En nu is er helemaal niets meer…
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Menno schreef:Dat hebben ze nog eens herhaald door de C6 veel te laat op de markt te brengen, XM klanten waren toen al overgestapt ....
Wat de C6 daarbij, met name in de laatste bouwjaren, voor de nederlandse markt nekte was de prijs/kwaliteitverhouding. Voorbeeldje: Een C6 3.0Hdi kostte in NL bijna net zoveel als een Mercedes S-klasse, en die laatste had ook nog eens een lager leasetarief.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Maar je wilt een C6 3.0 HDI toch niet inruilen voor een Mercedes S-klasse met sjoemel software.
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.