Beste forummers.
Vorige week dus een BX diesel gekocht voor 250,- met 370000 op de klok. Geen stuurservo of elec ramen dus lekker basic. (volgens RDW een CITROEN BX 19 TD)??? Raar want er zit geen turbo op. De kmstand is onlogisch volgens RDW. Desondanks geen spoortje van rook of andere motorische problemen. Volgens de eigenaar is de BX niet mooi, maar wel goed. Het klopt in ieder geval dat ie niet mooi is, een fijn afgeknaagd interieur (vooral het stuur heeft het moeten ontgelden) en lekker verbleekt in de zon (is nu roze ) Nu moet alleen nog aangetoond worden dat de BX wel ‘goed’ is.
Ondanks een aanwezige APK tot juli 2020 zijn er toch een paar aandachtspuntjes die ik graag even op het forum voorleg.
Bij de aankoop heb ik de auto uitvoerig bekeken. Hier en daar wel wat roest gevonden maar niet op de dragende delen. Dus prima. Echter bij thuiskomst nogmaals goed onder de motorkap gekeken en ja hoor: doorgerot naast de veerpoten. De vraag is, kan ik hier nog veilig de weg mee op (voor wat betreft bevestiging van de veerpoten) of moet dit gelast worden? Het zit niet helemaal rondom de veerpoten, maar op enkele plekken:
Veerpoot rechts:
Veerpoot links:
Verder zit er hangt er aan de rechterkant zomaar een slang los te zweven. Het lijkt wel alsof er twee leidingen uit de veerpoten komen die niet meer verbonden zijn met twee metalen buisjes aan het binnenscherm. Zijn dit retourleidingen?
losse retourslang
Verder zag ik dat rechts een remslang een beetje vervelend doet. Hoe kan dat nu? Toch niet door contact met die slangen?
Verder constateerde ik dat de handremkabel (op de voorwielen dus) gewoon tegen het wiel aankomt bij volledige stuuruitslag. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, of is dit een ontwerpfout.
Verder nog geen totaalplaat van de auto geschoten maar dat komt misschien nog.
De vragen die ik heb zijn:
- Is de roestschade bij de veerpoten zodanig dat doorrijden gevaarlijk is, of kan ik hier nog even mee door? ( ik snap dat het op termijn
gerepareerd zou moeten worden)
- Had dit afgekeurd moeten worden bij de APK?
- Hoe kan ik die retourslangen weer terug aansluiten? Bij die veerpoot rechts lijken ze wel afgescheurd ofzo. Kan ik die nog opnieuw aan de veerpoot verbinden?
- Hoe werkt het ontluchten van de remmen bij een BX? Bij een conventioneel systeem kan je luchtdruk op het reservoir zetten. Dat gaat hier moeilijk. Dus bij het vervangen van de remslang, de nippel losdraaien, remmen, nippel vast, rem los, nippel los, dat werk? Of is daar een ander trucje voor?
Bedankt voor het meedenken!
Groet, Reisvlieg
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De roestschade is lastig te beoordelen van een foto, maar dat er actie noodzakelijk is lijkt me wel. Het zijn dragende delen en er komt flink kracht op te staan.
De remslang is gewoon gevaarlijk en dat alleen al is zeker een apk afkeurpunt net als de ontbrekende retourslangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Hoe kwam dat rotte ding ooit zo door de APK?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ok, niet een erg goed idee om hiermee door te rijden dus (voor wat betreft de roest). Een remslang is nog wel te vervangen maar de rest is vrees ik een dure grap om te laten maken.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor 250 euro mag en kun je niets verwachten, maar die apk er op is wel heel vreemd….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Reisvlieg schreef:Bij de aankoop heb ik de auto uitvoerig bekeken.
Blijkbaar niet uitvoerig genoeg, je hebt gezien de roestschade gewoon een sloper gescoord.
Economisch gezien meervoudig total loss.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik zou idd mijn verlies nemen en iets meer uitgeven, voor rond de 1000 euro zou je (eventueel buiten de landsgrenzen) een redelijke basis moeten kunnen kopen die in ieder geval aanzienlijk minder roest heeft.
On the bright side; een onderdelenbak heb je al!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Reisvlieg schreef:(volgens RDW een CITROEN BX 19 TD)??? Raar want er zit geen turbo op.
Daar heeft de RDW dan helemaal gelijk in. De BX diesel zonder enige opsmuk is de TD. TD bij de BX staat dus voor de uitvoering. Als je een luxere had mét turbo was het een TRD Turbo of TZD Turbo.
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
zou TD niet staan voor: Très Diesel aangezien TRD destijds voor Très Riche Diesel stond?
ik zou het BX-je gewoon helemaal goed in orde (laten) maken, dieseltjes zijn super zeldzaam en geweldig leuk, puur rijden!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Even uit het hoofd wat BX-historie in de familie opgraven:
Type 1 = hoekige bumpers, echt Citro-dash met “oog-snelheidsmeter”. Eenvoudigste diesel = BX 19D. Luxer was BX 19 TRD.
Type 2 = afgerondere bumper, “gewoon” dashboard met klokken, nog wel de oranje-rode-witte achterlichten. Eenvoudigste diesel wederom BX 19D. Luxer BX 19 TRD. Turbodiesel was BX TRD Turbo.
Type 3= facelift van Type2, met o.a. nieuwe (donkerrode en donkergrijze) achterlichten. Eenvoudigste diesel nu BX 19TD. Luxer BX 19 TZD. Turbodiesel BX TZD Turbo.
Ook bij de benzinemodellen ging het hier van TRS naar TZS, van TRI naar TZI, van E naar TE.
Dacht ik, zo. Nog engere nerds die het nog beter in hun kop hebben?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb weinig kaas gegeten van het hele BX gebeuren, maar bestond er net als bij de Visa en de CX niet ook een RD versie?
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Yep in La Douce wel. In NL was het óf kaal (D, later dus TD), óf volle bak (TRD, later TZD - met elektrische ramen, centrale vergrendeling, toerenteller en meer van die gadgets).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja , de 19RD break ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk altijd iemand die nog meer weet, leuk. En inderdaad, ik zat alleen met de berlines van mijn pa in mijn kop, breaks heeft hij alleen van GS en Xantia gehad.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb inderdaad ook een RD break gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Diesel is prima hoor, maar houd er rekening mee dat het niet zo lang meer duurt voordat je de grote steden niet meer in mag…
En een diesel is niet echt stil in het interieur…
Wel lekker zuinig…