Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Ik ben totaal niet tevreden over de koude start van mijn gs uit 1972 met carburateur type CIT 137 van solex
Auto wil niet blijven lopen als ie koud is en ook weg rijden gaat sputterend en stotterend.
Eenmaal warm rijd de auto echt perfect en heerlijk.
we hebben alles al geprobeerd, zelfs de complete motor is uit elkaar geweest en veel vervangen.
Op de choke gaat het toerental ook niet echt omhoog, ook meerdere malen afgesteld met originele boeken erbij….
Wie heeft nog meer tips?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Andere carbu of nieuwe sproeiers geprobeerd? Carbu schoongemaakt en afgesteld?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Weber caburateur erop…
Het luchtfilter hoort een thermostaat te hebben met een pijp naar de uitlaat. Zit die pijp er nog wel?
Zie je de chokeklep wel dichtgaan?
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Heb deze vakantie exact hetzelfde ervaren en was simpel te verhelpen.
De GS is typisch een slechte koude starter dus het onstekingstijdstip kan het beste afgesteld worden zodanig dat de koude start soepel verloopt. (dus niet te veel vervroeging, en goede onstekingspuntjes)
Nieuwe punjes cassette in de onsteking en de maximale opening van 0.4mm op de contactpunten gecontroleerd (hiervoor de onsteking wel even uitbouwen om dit goed te kunnen doen)
Onstekingspunt statisch afgesteld met een proeflampje op 10 graden vooronsteking.
Bij controle met de stroboscoop bleek dit stationair 12 graden te zijn en ruim 30 graden op 2500 own/min
Als je een meer stapsgewijze werkinstructie wenst kan het wel een stappenplannetje maken laat maar weten.
Koude start weer perfect en motor pakt ook veel beter op bij acceleratie
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
kijk daar heb ik wat aan!
Ik heb inderdaad nieuwe puntjes en de ontsteking met een proeflampje gesteld.
Ik zou het heel erg super vinden als je voor mij een stappenplan kan maken!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
probeer een ducellier verdeler te vinden zodat die cassette eruit kan! dan een velleman kit erin en NGK bougies. Start ie als een dolle!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
dat heb ik allemaal al bogaard77…....
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
1) Volg de kabel van cilinder nummer 1 naar de rotor en kijk in welke richting de rotor opgedraaid zou moeten zijn als de bougiekabel van cilinder 1 een vonk zou moeten hebben.
2) Neem de rotorkap van de onsteking. Je ziet nu de rotor van de onsteking zitten.
3) Draai de motor aan de krukas rond zodat de rotor van de onsteking naar de kabel naar cilinder 1 had gewezen (als de kap gemonteerd zou zijn)
4) Draai nu het vliegwiel zodandig een beetje bij dat het witte merkteken op het vliegwiel op 10 graden staat. Om het echt goed te zien dat ie op 10 graden staat kun je een spiegeltje gebruiken. Dan kijk je er recht op ipv schuin (de graden staan op het huis van de versnellingbak)
Deze aanduiding staat aan de linkerkant van de motor (bestuurderszijde)
5) Vanaf nu de motor niet meer verdraaien
6) Neem het stekkertje van op de onsteking los
7) Haal de onsteking uit de motor (2x M7 moer)
8 ) (SEV Marshal onsteking) schuif het zwarte plastic met condensator voorzichtig uit het onstekingshuis
9) Hierachter zit de cassette die op de nokjes van de onsteker open en dicht gaat (vervang de cassete en condensator)
10) Als je het onstekingshuis in je handen hebt draai je as langzaam rond. Op de roterende beweging wordt het contactpuntje geopend. Als het contactpunt maximaal openstaat, controleer je met een voelermaat of de opening 0.4mm is. Je moet de voelermaat er met “weerstand” in voelen glijden en bij het er uit trekken van je voelermaat mag je het contactpuntje niet in zien veren. Stel het bij indien nodig.
11) Monteer de onsteking terug in de motor en zet de 2x M7 moertjes “Hand los”. Stekkerje weer vast maken. De rotor van de onsteker past maar op 1 manier en aan het begin van de werkzaamheden hebben we de rotor in de stand naar cilinder 1 gezet. Makkelijk terug plaatsen dus.
12) Maak een proeflampje bij de min van de bobine en massa (bijvoorbeeld het huis van de Dynamo) en zet het contact aan
13) Als je nu het onstekingshuis voorzichtig naar links/rechts draait zul je het proeflampje aan of uit zien gaan. (even testen of het werkelijk zo is) Op het moment van aan/uit komt overeen met de 10 graden van het vliegwiel.
14) Zet het onstekingshuis wat meer vast zodat het niet meer per ongeluk kan verschuiven.
15) Haal het proeflampje weg en monteer de rotor en kap
16) Starten maar
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dyane_ac078 schreef:Heb deze vakantie exact hetzelfde ervaren en was simpel te verhelpen.
De GS is typisch een slechte koude starter dus het onstekingstijdstip kan het beste afgesteld worden zodanig dat de koude start soepel verloopt. (dus niet te veel vervroeging, en goede onstekingspuntjes)
Nieuwe punjes cassette in de onsteking en de maximale opening van 0.4mm op de contactpunten gecontroleerd (hiervoor de onsteking wel even uitbouwen om dit goed te kunnen doen)
Onstekingspunt statisch afgesteld met een proeflampje op 10 graden vooronsteking.
Bij controle met de stroboscoop bleek dit stationair 12 graden te zijn en ruim 30 graden op 2500 own/min
Als je een meer stapsgewijze werkinstructie wenst kan het wel een stappenplannetje maken laat maar weten.Koude start weer perfect en motor pakt ook veel beter op bij acceleratie
Een GS start alleen koud slecht omdat er eerst benzine opgepompt moet worden. Daarna hoort hij als direct aan te slaan. Mijn 72er met Solex en cassette ontsteking start als een dolle, als er maar een beetje benzine in de carburateur zit “au quart de tour”, zoals de Fransen zo mooi zeggen. Slecht starten duidt altijd op een probleem in afstelling. Gebruik je wel de procedure zoals in het instructieboekje, d.w.z. eerst helemaal choke doortrekken tot in het 2e deel, en bij aanslaan gelijk terugduwen uit dit 2e deel. Het doortrekken zorgt ervoor dat er via de startcarburateur extra benzine wordt toegevoerd, maar uiteraard niet te lang want dan verzuipt de motor direct. Daarom bij langere stilstand eerst even starten zonder choke voor het oppompen van de benzine, daarna choke erop. Anders loop je een kans dat je de motor toch verzuipt. Zo doe ik het altijd na bijv. winterstop, dan slaat hij altijd zonder problemen aan.
Overigens kan er op je 72er geen Weber, want als het goed is gaat het om een oude 1015 met aluminium inlaatbuizen (ik zag het op Facebook even voorbij komen).
Heb je ook de basisafstelling van de carburateur al gecontroleerd (stand gaskleppen en vlotterniveau)? Hier is een Solex heel gevoelig voor. Verder uiteraard goed schoonmaken en goed op valse lucht controleren. Een Solex wil nog wel eens valse lucht onder de voet trekken, of de rubbers van de inlaatbuizen willen nog wel eens gaan lekken door de warmte van de hotspot. Verder gewoon de afstelling van de ontsteking goed controleren (10 graden bij stationair zonder de vacuumvervroeging). Je kan een indruk krijgen van de basisafstelling door te kijken of de carburateur reageert op het verdraaien van mengselschroef en luchtschroef. Als hij hier niet of nauwelijks op reageert is dat een reden om alles langs te lopen.
Ik kan je aanraden op zoek te gaan naar een Solex CIT133 (of 133-1) carburateur. Dit is het type wat erop hoort en deze lopen erg mooi. Van het CIT-137 heb ik begrepen dat deze wel eens problemen geeft vanwege de toegevoegde chokeklep. De CIT-133 heeft geen chokeklep maar een startcarburateur.
Dyane_ac078 schreef:10) Als je het onstekingshuis in je handen hebt draai je as langzaam rond. Op de roterende beweging wordt het contactpuntje geopend. Als het contactpunt maximaal openstaat, controleer je met een voelermaat of de opening 0.4mm is. Je moet de voelermaat er met “weerstand” in voelen glijden en bij het er uit trekken van je voelermaat mag je het contactpuntje niet in zien veren. Stel het bij indien nodig.
Dit kan niet bij een Marchal ontsteking, wat je beschijft kan alleen bij een Ducellier. Puntafstand bij een cassetteontsteking is al afgesteld door de fabriek en in principe goed. Bijstellen kan alleen met een Dwell-meter
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Voor de volledigheid de CIT-137 (opvolger van de CIT-133 voor de 1015) heeft ook een startcarburateur, maar ook een chokeklep. De CIT-133 zonder chokeklep kon niet meer vanwege, jawel, milieu-eisen
Overigens als je het de ontsteking afstelt door de ontsteking te verdraaien, draai deze dan tegen de richting van de krukas in, dan heb je het minste last van afwijkingen door speling in de ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
siemenazu schreef:Op de choke gaat het toerental ook niet echt omhoog, ook meerdere malen afgesteld met originele boeken erbij….
Wie heeft nog meer tips?
De choke hoort de eerste trap een stuk open te duwen, waardoor het toerental omhoog gaat. Als dat niet het geval is, dan is de afstelling echt niet goed. Ik zou daar gewoon op het gevoel wat mee spelen. Begin maar ‘ns met ervoor zorgen dat bij volledige choke de klep zo dicht mogelijk staat en het blok ongeveer 2000 toeren loopt.
Meer dan halve choke heb ik eigenlijk nog nooit hoeven geven, ook niet met de Draak, bij flinke vorst en nog met de Solex ... Dat ding liep altijd direct. Met de Weber was het ook prima maar achteraf vond ik de Solex stiekem toch een fijnere carb.
Aangezien ie warm prima loopt zou ik, behalve de choke-instellingen, niet te veel aan de carb. en de ontsteking knoeien.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30