
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-2010
- Xsara Picasso 1.6i-16V Image LPG-G3
Hallo,
Ik hoor sinds enkele dagen een schurend geluid achter bij het remmen.
Nu ben ik aan het sleutelen gegaan om de remschoenen eens te bekijken.
Alleen krijg ik met geen mogelijkheid de remtrommel er vanaf gehaald.
De middelste moer heb ik al los gehaald en ook het kleine schroefje wat er inzit is er uit.
Normaliter komt de trommel wel los als je er met een hamer voorzichtig op tikt, echter komt er geen beweging in.
Ik zie dat er achter de grote moer een lager zit dus die zal wel meekomen.
Is er wellicht iemand die de trommel er wel eens af heeft gehaald en mij kan vertellen wat ik fout doe.
Het betreft een Xsara Picasso uit 2008 1.6 16v
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties













Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
vaak zitten er nog twee gaatjes in de trommel met draad erin getapt. Door er 2 M6 of m8 (weet even de maat niet uit het hoofd) boutjes in te draaien komt de trommel vanzelf van de naaf af.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zeer waarschijnlijk heb je last van een slijt/roest-rand in de trommel.
De remschoenen zijn zelfstellend en staan dus maximaal naar buiten.
Probeer via een gat van een wielbout het stelmechanisme te ontgrendelen.
Dan kunnen de schoenen iets naar binnen en de trommel er uiteindelijk wel af.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-2010
- Xsara Picasso 1.6i-16V Image LPG-G3
Hallo,
Ik ga eens met deze tips aan de slag vanavond.
Laat wel weten of het gelukt is.
Alvast bedankt voor deze reactie’s.
Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
...zoals Rene aangeeft dien je het zelfstellend mechanisme te lossen. Daarmee vallen de remvoering iets naar binnen waardoor je de trommel eraf kan schuiven. Het is een beetje gepiel. Er zit een uitsparing in de trommel waar een schroevendraaier in past.
Zie deze gif:
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Als je wilt kan ik uit de Service-box het document “B3FG2DP0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : REMSCHOENEN, ACHTER” e-mailen, indien gewenst stuur even een PM met je mail adres dan zal ik het document als pdf versturen.
Wat René Jongeman en RogerM aangeven zo moet het, allen staat het hierin stap voor stap uitgeschreven.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
De duif is onderweg…...... succes en we lezen hoe het is gegaan
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-2010
- Xsara Picasso 1.6i-16V Image LPG-G3
Heren
alvast bedankt voor alle info.
ik ga straks sleutelen en zal laten weten als het gelukt is.
Heb er nu het volste vertrouwen in dat het gaat lukken.
De middelste moer hoef je zelfs niet los te halen, die laat je beter gewoon zitten! Enkel het torxboutje (T30) hoef je te lossen.

Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-11-2010
- Xsara Picasso 1.6i-16V Image LPG-G3
Goedemiddag.
Even een korte update.
Helaas is het nog niet gelukt om de trommel eraf te krijgen.
Het zelfstellend mechanisme heb ik wel gevonden en ook losser kunnen zetten.
Maar de trommel zit mijn insziens vastgeroest op de naaf waar ook het wiel overheen schuift.
Na 2,5 uur gisteravond gepoogd te hebben om hem los te krijgen heb ik maar weer alles vastgezet.
Nu maar eens gaan proberen om de rand waar de trommel overheen schuift goed schoon te maken en eens met kruipolie in te spuiten in de hoop dat ik hem er dan vanaf krijg.
En dan te bedenken dat de andere kant ook nog moet. misschien daar eerst maar eens gaan proberen en de kruipolie aan de ene kant zijn werk laten doen.
Is frustrerend als je weet wat je moet doen maar het spul niet meewerkt.
Wordt vervolgd.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je op minimaal 3 plaatsen iets wigvormigs tikt tussen de remankerplaat en de trommel, waardoor je het onder spanning zet en dan met een flinke bankhamer op de trommel mept, schrikt de boel dan niet los?
In deze situatie kan je het met enig beleid ook nog even warm stoken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
wittekikker, gewoon even voor de zekerheid, je hoeft je niet te schamen wanneer je dit gebeurt is :
1. Wanneer je de trommel wilt verwijderen, heb je dan ook de auto van de handrem af gezet ?
2. Kan je wiel wel vrij draaien ?
Ik zou de naad, van trommel op naaf, twee dagen achter elkaar even inspuiten met kruipolie. De avond voordat je de trommel wilt verwijderen, de auto alvast op de reparatieplek zetten, zonder de handrem aan te trekken. Vergeet ook niet om de handrem terug te stellen, totdat de kabels volledig slap hangen. Wanneer je gaat beginnen met verwijderen, draai dan ook even de ontluchtingsnippel open. (opvangbakje er onder zetten) Spuit de naad nogmaals in met kruipolie, verwijder bevestigingboutje(s) van de trommel, stel het handremmechanisme in de trommel zeker 10 slagen terug en begin met een flinke hamer te kloppen op hoek van de trommel. Je mag best flink kloppen, een trommel gaat niet zo snel kapot !
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Door het zelfstellend mechanisme tussen beide remschoenen is het terugstellen van de handrem een zinloze actie.
De schoenen komen daardoor echt niet dichter bij elkaar.
Uiteraard moet de handrem wel los staan bij demontage van de remtrommels.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
@Rene, dat klopt niet hoor. Als je het zelfstellend mechanisme losser zet, komen de schoenen wel degelijk naar elkaar (en dus verder van de trommel af). Remcilinder een ietsie laten bloeden kan ook helpen om de voeringen dichter bij elkaar te brengen. Ik zou eerst de onderkant naar me toe proberen te halen. Lees es effe terug wat je drie posts eerder schreef.
edit: van een Japanner, maar het principe is nagenoeg hetzelfde.
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?t=28830
er zitten vier boutjes aan de voorzijde van de trommel om ‘m op z’n plek te houden. Die moeten allemaal los. Het wiellager blijft zitten, evenals ankerplaat. Spuit geen olie in de spleet tussen ankerplaat en trommel want daar zit het probleem niet. Je maakt de boel alleen maar nodeloos vettig. Als alle boutjes eruit zijn, moet je met een ferme klap de trommel lossen. Als de trommel WEL vrij draait op de ankerplaat, maar NIET naar voren kan, ga je aan de slag met alle eerder genoemde tips betreffende remvoeringen. Probeer de onderzijde als eerste naar je toe te bewegen.
Succes.
ps ik heb dezelfde auto en heb de klus recent gedaan. It can be done.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beter lezen, s.v.p.
Inderdaad moet het zelfstellend mechanisme terug gedraaid worden.
Maar Bumpy heeft het over handremkabels lossen, dat is absoluut een overbodige actie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Idd, handrem terugstellen is niet nodig; handrem tussen de voorzetels gewoon los zetten uiteraard..
Remtrommels zitten vast aan beide zijden met één Torx-boutje (T30); zelfstellend mechanisme terugdraaien indien dit lukt en flinke mep verkopen die remtrommel aan de voorzijde zodat hij schrikt en desnoods met een bandenlichter gelijkmatig tussen ankerplaat en remtrommel loswrikken, voorkant, achterkant, onderkant… icm met een bankhamer.
Als het echt niet lukt kun je eventueel nog die asjes waarmee de remschoenen op de ankerplaat worden gehouden kapot frezen zodat de remschoenen los komen te zitten..