2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Xantia V6 aantrekkelijk?
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 01:31 PM
  [ # 16 ]
wimb schreef:

Huh? Het eventueel hogere verbruik met een automaat heeft daar niets mee te maken.

Dat weet ik wel, maar de langere versnellingen van die automaat (ten opzichte van de handbak) lijken het vermogensverlies van de koppelomvormer vaak te compenseren. Zal neem ik aan vooral op langere afstanden gelden (dan profiteer je natuurlijk het meest van de lock-up en de langere bak).

trxke schreef:

Voor goed te zijn zou je de vermogenkurve’s van beide motoren moet naast elkaar leggen…

U vraagt, wij draaien. Ze staan beide in de bijlage en ik zal straks kijken of ik ze over elkaar heen kan leggen. Ik heb de bakverhoudingen die ik een keer heb gevonden ook toegevoegd. Geen idee hoe betrouwbaar die zijn, het is maar een facebook-post Wink. Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de versnellingsbak van een 407 Coupé met v6. Die heeft volgens mij dezelfde verhoudingen als de bak die je nu hebt, maar dan met een zesde versnelling erbij.

Afbeelding Bijlagen
ES9.gifXantia_HDi_110_vs_2.1TD_.pngBakverhoudingen.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 oktober 2019 01:33 PM
  [ # 17 ]
citsilver schreef:

Ik denk serieus na over een heel mooi Xantia V6 met automaat en met minder dan 80.000 km van eerste eigenaar, altijd door Citrien garage onderhouden. Ziet er uit als nieuw.
Ik heb vroeger een normale Xantia Break gehad, weet iemand waarop ik specifiek moet letten bij een V6?
Dank voor elke reactie! ballon

Uit ervaring met 2 V6 Activa’s met handbak:
Van de eerste moet ik zeggen dat de rekeningen in 9 jaar / 90k km eigenlijk meevielen. Verbruik zat ergens tussen 1:9 en 1:10,5. Natuurlijk ging er wel eens iets stuk, maar goed.
Van de tweede (nu in bezit) heb ik enkele oude onderhoudsfacturen gezien en daarvan word je inderdaad niet blij.
Belangrijkste is m.i. om een goede specialist te vinden voor het onderhoud, of zelf dingen ter hand te nemen.

T.a.v. de onderdelenleverantie: er is inderdaad minder leverbaar, gelukkig worden tegenwoordig soms reproducties (door Citroën of door derden) gemaakt).

Zwakke punten, zoals Feije al schrijft:
- (Distributie-)Onderhoud, een ingevuld boekje of factuur wil niet altijd zeggen dat een onderdeel daadwerkelijk is vervangen. Denk aan het vervangen van spanrollen / waterpomp tijdens een distributievervanging, of b.v. de bougies van de achterste cilinderbank. Distributie is elke 10 jaar of 120.0000 km aan de beurt. Bij deze V6 een leeftijdsgeval, ontroleer goed wanneer dat voor het laatst is vervangen. Het is een begrotelijke klus, dus rondvragen bij specialisten loont.

- de koeling in het algemeen:
het koelvloeistofreservoir (gelukkig weer leverbaar),
de ontgasser (nabouw beschikbaar),
de thermostaat + slangen.

Daarnaast:
- de automaat van ZF, de 4HP20: deze heeft van Citroën uit geen verversingstermijn (sealed for life) en geen filter dat makkelijk te vervangen is. ZF geeft nu aan dat verversen na 80.000 km noodzakelijk is. Controleer dus of de transmissie-olie ooit is ververst; M.i. zou je kunnen overwegen om z.s.m. een volledige spoeling te laten uitvoeren. Dit kan b.v. bij Oldenhage in Nieuw-Vennep. dan heb je een mooie nul-meting.

- kachelradiateur:  Bij de V6 was het ná 9 jaar mis, terwijl twee HDi’s uit mijn ervaring geen probleem met koelvloeistoflekkage hadden (ze overleven de auto, zeg 15 ~ 20 jaar). Ik weet niet of benzinemoteren met hogere koelvloeistofdruk rondrijden waardoor de kachelradiateur sneller stuk gaat. Reparatie = o.a. dashboard eruit = veel uren = ook begrotelijk.

 

 

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 01:41 PM
  [ # 18 ]
rb schreef:

Ik weet niet of benzinemoteren met hogere koelvloeistofdruk rondrijden waardoor de kachelradiateur sneller stuk gaat.

Goeie vraag. Bij mijn Turbo CT was hij na 20 jaar stuk. De Tct heeft een bedrijfstemperatuur van 82 graden. Volgens mij is dat kouder dan de meeste Xantia benzines (= minder druk? Of komen daar meer factoren bij kijken?). In ieder geval kouder dan de v6 (90 graden uit mijn hoofd).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 02:54 PM
  [ # 19 ]

Ik heb de koppelkromme (ik geef het toe: dat is geen vermogenskromme) van de v6 even over die van de HDi gelegd. Ik ben heel handig geweest in mijn kleurkeuze (not), dus de rode kromme die er nu bij is gekomen is de koppelkromme van de v6. Die kromme die uit de grafiek loopt dus. Misschien had ik beter de kromme van de HDi in die van de v6 kunnen zetten huh.
Wat je kunt zien is dat de HDi tussen de 1500 en 2500rpm wat sterker is. Daaronder heeft Citroën van de v6 helaas geen gegevens uitgegeven (althans niet voor zover ik heb gevonden). Ik weet niet of een v6 met HDi-bak in de eerste paar versnellingen, zeg bij stadsverkeer, nog wel lekker rijdt. Op de snelweg zal het allemaal wel prima zijn.

Afbeelding Bijlagen
HDi110_en_ES9.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 09 oktober 2019 03:29 PM
  [ # 20 ]

De strekking van mijn vorige post is dat de HDi-110 bak ‘te lang’ is voor de V6.
De V6 zou het prima trekken tot en met de 4de versnelling.
In de 5 is de overbrenging te zwaar en zal hij zijn topsnelheid niet kunnen maken.
Misschien kun je er wel heerlijk op toeren (bijvoorbeeld 140 km/u bij 3000 toeren, zoals de HDi).

In acceleratie zal het niet veel uitmaken, je schakelmomenten liggen alleen anders.

trxke schreef:

Een V6 heeft max koppel van 268nm/4000tm, 194pk/5500tm.
Een HDI 110 heet een max koppel van 250nm/1750tm, 110pk op 4000/tm

Klopt.
Dat de bak meer aankan bewezen de vele chiptuningen in het verleden.
Mijn HDi heeft 320Nm, de software is toen aangepast bij 220.000 km (nu +450.000km). Dat is genoeg om in de 1ste en soms ook in de 2 de banden te laten spinnen. Nooit problemen met bak of koppeling gehad.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 oktober 2019 03:33 PM
  [ # 21 ]

@Feije:

De TS had het over een automaat, maar in het kader van off-topic:

Op het oude XCNL-forum en ook op het Duitse citroen-forum was een ‘goedkope’ oplossing om een V6 van een langere overbrenging te voorzien. Dan werd de overbrenging van de 5e versnelling vervangen door die van een HDi110 / 2.1 TD. Daarvoor zou de bak niet onder de auto vandaan hoeven, als ik het goed heb onthouden.

Origineel doet een V6 handbak 38,1 km/u per 1000 toeren in 5e.
- Een gemodificeerde V6 zat op 43,9 km/u per 1000 toeren
- Een HDi110 zit op 46,7 km/u per 1000 toeren.

ter illustratie en weer on-topic: een V6 automaat zit op 42,9 km/u.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 03:38 PM
  [ # 22 ]
@lfred schreef:

De V6 zou het prima trekken tot en met de 4de versnelling.

Ik denk juist dat hij in de lagere versnellingen (1 en 2) traag wordt, omdat je daar niet echt kunt terugschakelen en je vaak maar weinig toeren maakt. In de vijf zit je toch niet zo vaak onder de 2500rpm, en als je daar wel zit doe je dat toch niet omdat je topprestaties verwacht. Alleen als je op een 80-weg wilt inhalen moet je dan misschien terugschakelen. Maar ook in het ergste geval mist de v6 maar een newtonmeter of 20 ten opzichte van de HDi bij gelijk toerental, dus echt traag zal het niet worden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 09 oktober 2019 03:54 PM
  [ # 23 ]

De TS is kennelijk niet nieuwsgierig naar wat er hier allemaal aan meer of minder diepzinnige V6-wijsheden worden gedebiteerd.
Mijn V6 Break met handbak is nu bijna 20 jaar oud, waarvan 10 jaar in mijn bezit. Van de 2,5 ton op de teller heb ik er 1,6 gereden. Nog nooit in zo’n prettige auto gereden. De combinatie van vermogen, wegligging, comfort en ruimte is optimaal en uniek en je stapt elke keer weer met een grijns in en uit. Zelfs op CPZ liet hij menige Beamer en Alfa achter zich. Toegegeven het was een natte baan.
Eigenlijk hoop ik dat hij nog minstens 10 jaar meegaat. Tegen die tijd zit ik hoogstwaarschijnlijk in de 4e levensfase en dan ben ik alleen nog geïnteresseerd in het tsjippen van m’n Canta.
Natuurlijk is het onderhoud wat pittiger dan van een L4, maar elke auto is een dure hobby en de meerprijs heb ik er voor over (persoonlijke smaak alert).
Onverwachte V6 zaken:
- thermostaat falen (diagnose was moeilijk, oorspronkelijk was de koppakking de verdachte)
- het beruchte reservoir (2x)
Onverwachte zaken:
- lekkages hydraulisch systeem (3x)
- lekkage koelslang
Verbruik 1:10 à 1:11 en daarin zit weinig variatie.

In het kader van bovenstaande discussie, een 6e versnelling zou welkom zijn. Vooral in het begin had ik de neiging om na 5 te zoeken naar de 6.
Op het programma staat nog altijd een snelwegvergelijking tussen @lfreds getsjipte HDi 110 en mijn V6 v.w.b. versnellend vermogen bij diverse snelheden.


Opmerkingen over het gebruik van eenheden maak ik (bijna) nooit meer, maar dit doet mij pijn aan de ogen:

trxke schreef:

Een HDI 110 heet een max koppel van 250nm/1750tm, 110pk op 4000/tm

Zo voldoet het aan de schrijwijze van het SI:
Een HDi 110 heeft een max koppel van 25 Nm bij 1750 omw/min en 110 pk bij 4000 omw/min

Adri

Profiel  
 
Gepost: 09 oktober 2019 08:41 PM
  [ # 24 ]

Mijn excuses, ik had er geen idee van dat je omw/min hoort te schrijven ipv t/min, en nm is idd Nm.
Ik stoor mij meer aan het feit dat ik mijn posting niet heb nagelezen waardoor er heel wat andere schrijffouten in staan Surprisedops:
Ik zal daar in het vervolg beter op letten ...
Maar ik hoop toch wel dat er 250Nm mag staan ipv 25Nm ?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 oktober 2019 09:26 PM
  [ # 25 ]

t/min kan ook wel lijkt me want dat zijn toeren per minuut, maar bij jou stond er tm en dat is toeren keer minuut (en later /tm wat gedeeld door toeren keer minuut zou betekenen).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 09 oktober 2019 10:43 PM
  [ # 26 ]

Als je het helemaal goed wilt doen zou je radialen per seconde moeten gebruiken.
Dat is toeren per minuut maal 2 maal Pi radialen gedeeld door 60.
En km/u mag eigenlijk ook niet en zou omgerekend moeten worden naar meters per seconde.

Hier maak ik Adri vast blij mee Wink

Misschien is het beter om terug te gaan naar de Xantia V6? Smile

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 09 oktober 2019 11:03 PM
  [ # 27 ]

Tuurlijk moeten we terug naar mijn geliefde V6, maar vooruit dan nog eventjes over eenheden en sorry dat ik een nul had verduisteremaand.
Een bekend verschijnsel is dat er wordt overgecompenseerd in het correct gebruiken van het SI stelsel. km/h, omw/min, enz. zijn gewoon toegestaan als afgeleide eenheden. Het moet wel praktisch bruikbaar blijven.
- Feije zat helemaal goed met t/min en tm. En omw/min vind ik fraaier en is gebruikelijker dan t/min
- km/u moet zijn km/h in het SI, omdat de eenheid van uur wordt geschreven als h, afgeleid van het Latijnse hora (dus niet hour of heure)

Adri

P.S., @lfred weet hoe hij mij gelukkig kan maken.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 10 oktober 2019 08:10 AM
  [ # 28 ]

Terug naar de V6! En met plezier: heerlijke auto.
Nog een vraagje over die “vijfdeversnellingverlenger”. Ik ben verre van een techneut, maar moet ik me voorstellen dat je dan de tandwielen (en wat daar zoal bijhoort) van de vijfde versnelling van de V6 vervangt door grotere afkomstig uit een HDI? Moet dat beslist een HDI 110 zijn? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de overbrengingsverhoudingen van een 90 en 110 gelijk zijn. Effect is dan een langere 5e versnelling en dus een grotere afstand tussen de 4 en de 5?
Toch wel interessant, zeker nu mijn bak gereviseerd moet worden. Hoe kom je aan een “losse” vijfde versnelling??

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 oktober 2019 08:42 AM
  [ # 29 ]

Wellicht moet je eerst beslissen of je wil gaan afwijken van wat je nu hebt.
Als je tandwielen gaat wisselen voor de 5de versnelling, dan wordt inderdaad de afstand tussen de 4 en 5 groter. Mogelijk kan de wagen dan in de 5 niet meer zijn huidige topsnelheid halen, als dat al erg is.

Rb. gaf in een reactie een verwijzing naar de Duitse site, misschien kun je daar meer informatie en ervaringen vinden met deze modificatie.

Nee, de overbrengingsverhoudingen van de HDi110 en 90 zijn niet gelijk.
Sterker nog, de 90 heeft zelfs een heel andere bak (en koppeling) en kan waarschijnlijk ook geen V6 aan.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 10 oktober 2019 07:56 PM
  [ # 30 ]

Ik overweeg het serieus, de bak wordt toch gereviseerd en dan is het plaatsen van een “andere 5” niet zo’n werk. Omdat-ie los tegen de bak is “geplakt” hoeft de bak er niet uit, las ik inderdaad op de Duitse site. Daar is het nodige te vinden over het uitwisselen van bakken en het wijzigen van 5e versnelling. Blijkbaar een praktijk die ze daar regelmatig uitvoeren. Ik moet het nog beter bekijken, maar kan niet direct vinden dat de 5 van een HDI110 of een 2.1 TD degene is die je zou moeten hebben om de 5 van een V6 te vervangen. Blijft mijn vraag: kun je die tandwielen (en bijbehoren) los aanschaffen?
Volgende week eerst de uitlaat vervangen door RVS!

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook