Hoi!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de C4 cactus bluehdi 100 shine? En dan een model dat al meer dan 100.000 heeft gelopen? Ik zie er eentje staan bij een autobedrijf in Ridderkerk…
Wat zijn punten waar je op moet letten? Bekende mankementen en/of storingen? Olieverbruik? Onderhoud? Is de motor een van de PSA oerdiesels die altijd blijven gaan (Xantia HDi iemand?), of meer in de categorie van een vts benzine die om de haverklap iets heeft?
Ik hoor het graag.
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Ik heb dan wel geen Shine uitvoering, maar sinds december 2015 wel een bluehdi 100 (business plus).
Inmiddels staan daar net iets meer dan 100.000 km op.
Bij mijn auto tot nu toe geen rare storingen gehad. Bij 75.000km zijn preventief de remschijven voor vervangen (maakte bij het remmen een schurend geluid) en bij de laatste beurt ±1.500km terug voor het eerst de voorbanden vervangen. Verder geen abnormale dingen tegen gekomen.
Gemiddeld verbruik ligt ergens rond de 1:22,5. Ik rij grotendeels snelweg, maar zeker niet langzaam.
Als ik een beetje mijn best doe is 1:28 of zelfs boven de 1:30 wel haalbaar.
Waar je wel even op moet letten is dat er een aantal terugroepacties zijn geweest. Iets met de motorkap vergrendeling en later nog iets dacht ik. Voor mijn specifieke auto waren er geen terugroepacties. Maar je kan beter even (laten) checken of dat allemaal afgehandeld is.
Een probleem wat ook speelt is roestvorming onder aan de deuren. Dat wordt onder garantie gefixed door de dealer. Mijn auto had hier gelukkig geen last van. Zie hier voor meer info.
Er zijn zo rond oktober 2015 een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd aan de Cactus. Onder andere een deelbare achterbank. Als je daar waarde aan hecht moet je toch even opletten op het bouwjaar. Bij de oudere modellen klapt de achterbank als 1 geheel neer. Bij de nieuwe dus in 2 delen. Zelf heb ik daar al vrij vaak gebruik van gemaakt bij het vervoeren van grote spullen en kinderen.
Al met al vind ik het een erg fijne auto en heb ik er geen spijt van dat ik deze gekozen heb.
Vriendelijk bedankt, hier kan ik wel wat mee. Toevallig geen problemen met de distributieriem?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Ik heb daar zelf geen problemen mee ondervonden. Bij de dealer hebben ze me daar ook nooit iets over verteld, dus ik denk niet daar iets mis mee is geweest.
Zijn daar problemen mee bekend?
Ik heb gelezen dat een select aantal cactussen een natte riem had die ging reageren met de olie. Productiefoutje dat middels een terugroepactie is rechtgetrokken. Alleen de riem zou vervangen moeten worden. Bij hoeveel km vervang je de riem van deze diesel? 100k? Of meer? (Of na 10 jaar, maar zo oud zijn ze nog niet)
Waarom zijn ze voor een diesel eigenlijk zo goedkoop in de belasting? Komt dat door de adblue?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kooijman schreef:Ik heb gelezen dat een select aantal cactussen een natte riem had die ging reageren met de olie.
Niet bij een diesel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Kooijman schreef:Ik heb gelezen dat een select aantal cactussen een natte riem had die ging reageren met de olie. Productiefoutje dat middels een terugroepactie is rechtgetrokken. Alleen de riem zou vervangen moeten worden. Bij hoeveel km vervang je de riem van deze diesel? 100k? Of meer? (Of na 10 jaar, maar zo oud zijn ze nog niet)
Waarom zijn ze voor een diesel eigenlijk zo goedkoop in de belasting? Komt dat door de adblue?
Dat met die riem is alleen bij benzine varianten aan de orde, zoals Waterman al aangeeft. De levensduur van de riem staat in het onderhouds boekje, was voor de betreffende motor dacht ik 180000 km. De relatief lage wegenbelasting komt door het lage gewicht van de auto. De adblue is om aan de emissie eis te kunnen voldoen, euro 6 voor de betreffende auto.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Mooi, geen grappen met kapotte riemen dus. Lijkt me een interessante auto! Dank voor de tips tot zover.
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Hmmm, veiligheidshalve wil ik jou toch meegeven dat het nokkenastandwiel bij de eerste Euro 6 motoren 1.6 HDI blijkbaar niet sterk genoeg gemaakt is want deze durven wel eens te sneuvelen met een hoop extra kosten in dat geval. Daarvoor hebben ze dus een verbetering gemaakt van het nokkenastandwiel!
Beter preventief vervangen en zeker niet wachten tot 180.000 km.
Enig idee wat een preventieve vervanging kost? Ik zie er zo snel niets over terug op het forum… Is iets wat je denk ik laat doen, toch?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Best laten doen door iemand met kennis van zaken als je er zelf geen kaas van gegeten hebt.
Gisteren zelf distributieset inclusief waterpomp en accessoireset vervangen van een Euro 6 motor met 165.000 KM op de teller..
Het was meer dan nodig!! Distributieriem helemaal slap, roller afgesleten en spanrol afgesleten…
Prijs zal wss verschillen van garage tot garage… Hangt er ook vanaf of het nokkenastandwiel mee dient vervangen te worden! Maar op zich maakt dat het werk niet hoor.
Bij Euro 6 motoren hoor je in theorie ook het koelvloeistofcircuit van de motor te ontluchten met de lexia en 20 minuten op 2500 tr/min te laten draaien.
Qua werk moet je rekenen op max 4 uurtjes.
We hebben um gekocht… ingeruild voor een C3 die teveel ellende begon te geven. Ben zeer benieuwd!
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Even een korte update. De cactus bevalt tot nu toe goed. Erg zuinig. Ligt goed op de weg en is best comfortabel. (Niet als een C5… Maar toch). Achterbak is groter dan we dachten. Stoelen zijn wel een beetje hard. De automatische inparkeerfunctie is griezelig maar werkt wel! Het enige wat me opvalt is dat de start/stop het bijna nooit doet. Waar hangt dat vanaf?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
ik heb wel eens begrepen dat de start stop functie niet werkt als de airco actief is, wel zo comfortabel.
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Klopt. Verschilt een beetje per auto, maar de aircopomp wordt bijna altijd rechtstreeks door de motor aangedreven. Sommige fabrikanten kiezen er dan voor om het start/stopsysteem uit te schakelen als de airco aan staat, omdat de airco dus ook niet meer zou werken als de motor zichzelf uit zou zetten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Mijn Cactus gaat gewoon uit bij het stoplicht hoor. Ook als de airco (en verlichting en radio) aan staat. Het hangt wel van de motortemperatuur en accuspanning af of ie uitschakelt.
In de winter is dat pas na een aantal km rijden. In de zomer is dat bij wijze van spreken aan het einde van de straat al.
Afgelopen week stond ik te wachten op een pontje. De motor heeft toen ruim 10 minuten uitgestaan. Airco was aan, maar hoefde niet veel te doen.
Misschien is je accu niet meer helemaal top. Het motormanagement zorgt ervoor dat de accuspanning niet te laag kan worden. Op het moment dat ie onder een bepaalde waarde komt gaat de motor weer aan. Of dus niet uit als de spanning al te laag is.
Start/stop werkt ook niet als de adblue tank bijna leeg is. En ook niet als de diesel tank bijna leeg is. (eigenlijk heel stom)
Ook als de auto gaat rollen (bijvoorbeeld op een hellend vlak) start de motor weer. Als de motor uit staat heb je namelijk geen (elektrische stuurbekrachtiging). Als je aan je stuur draait (hoeft echt maar een heel klein stukje te zijn) dan start de motor weer.