Enorme glim glim. En dat zal de komende maanden alleen maar meer gaan worden
Ben nu al enorm benieuwd naar het eindplaatje.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
In een woord, prachtig!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Intussen werken we lekker verder, even een foto-update:
De keienvanger ligt bij de spuiter, het is roestvrij, maar wel met diverse schades. Deze wordt nu strakgemaakt. Dit betekende ook kleur bekennen… de break was blauw en blijft blauw. Alleen een tintje lichter dan het bleu lagune dat erop zat. Ik vind die kleur te hard, te schreeuwerig. Het wordt daarom een andere kleur die ook in de laatste bouwjaren leverbaar was en haar erg goed staat: bleu camargue AC634. Scheelt maar 5 schakeringen: het was AC639. Blauw/ grijs staat ook op keenteken, dat blijft.
Hieronder de kleurenwaaier. Die ivoorwit ligt ernaast omdat ik dat ook een mooie kleur vind, maar deze is alleen op A-types geleverd.
Ik heb ook eens even alle zelfgemaakte sjablonen t.b.v. het laswerk aan mijn chassis uitgespreid. Dat is dus exclusief alle leverbare vervangingsdelen! Anders zouden het vierkante meters zijn! . Dat levert het volgende interessante beeld op:
Ook de bumpers zijn na een hele tijd bij de polijstboer geweest te zijn inmiddels klaar. Ze moesten overigens vooral uitgedeukt worden, en daarna gepolijst:
Nieuwe binnenplaat in voorscherm, dat was veel passen en meten, en krimpen en strekken:
Onderkleppie ook gespoten, errug mooi geworden, want zie die afgeleefde onderkleppen van een break maar eens tsrak te krijgen, petje af….
Dit zijn vervelende plekken om te vervangen, maar het moet wel:
Na veel passen en meten op zijn plek, dit is echt een ingewikkelde operatie waarinje op de mm nauwkeurig in 3 dimensies moet werken. Eindeloos passen en meten dus, de langte vanaf de vouw moet kloppen, je moet kaarsrecht afsnijden, de hoek moet exact kloppen etc etc. Wel leuk om te doen…
En verder afgelast, alleen de plaatzijde nog aflassen:
De ophangrubbers (4x NOS, dus goed rubber!) alvast bevestigd. Nu eerst de bumper monteren zodat ik de schermen kan ophangen. Van daaruit ga ik verder met de portieren. Nieuwe onderbakken en nieuwe complete deurhuiden.
Goed nieuws: de andere voorscherm heeft heel weinig laswerk en de ahcterschermen zijn al klaar in de epoxy. Dus feitelijk nog 4 portieren… maar dat is niet het eenvoudigste.
Wordt dus vervolgd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat mooi wat mooi.
Petje af
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vanmiddag de bumper in elkaar gezet:
En op de auto gezet. Zodat ik het voorscherm kon passen en daarna met de portieren verder kan:
Scharnierenhandel van de achterklep ontvet, zodat het in de straalkast kan en opnieuw gelakt kan worden.
Als dat gereed is kan de achterklep erop gemonteerd worden.
Ook de schotjes waar de bumper in de wielkast vast komt liggen klaar om schoongemaakt te worden en een nieuwe laag RX10 krijgen. Een is er van kunststof, ooit vernieuwd, de ander van metaal, maar die ziet er zo nieuw uit dat ik vermoed dat die ook is vernieuwd. Ook geheel roestvrij.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goeie actie om de rubbers nog niet op de bumpers te zetten. Van die lekkere schenenslopers zijn dat als je krap om de auto heen aan het werk bent
Het wordt mooi allemaal. Niet ophouden met pietluttig doen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Precies Derk, ik heb heel wat op die KL-dingen staan vloeken!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Grappig hoe 1 gemonteerd voorscherm het al meteen meer een DS maakt
Volgens mij lig je lekker op schema om in het voorjaar te rijden. Keep up the good work!
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Erg mooi Egbert. Bleu Camargue vind ik de mooiste kleur voor 3e neus DS.
Mooie puzzel! Hoe doe jij het met laswerk;
elke 2-3 cm een hechting, dan afslijpen en plamuur?
Verzetten en ponsen?
of kop teken kop en dan doorlassen en dan afslijpen? Dat heb ik ooit gedaan maar het lukte mij niet dat te doen zonder kromtrekken. Mijn 4 deuren (onder stootstrip) zijn ook aan de beurt, en ik vind het leuk om succesvol zelf te doen, maar daarvoor heb ik nog wat tips en tricks nodig…
Stef, dit is de auto van Bas!!
( mijn break is inderdaad Blue Camarque)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Stef Sep schreef:Erg mooi Egbert. Bleu Camargue vind ik de mooiste kleur voor 3e neus DS.
Mooie puzzel! Hoe doe jij het met laswerk;
elke 2-3 cm een hechting, dan afslijpen en plamuur?
Verzetten en ponsen?
of kop teken kop en dan doorlassen en dan afslijpen? Dat heb ik ooit gedaan maar het lukte mij niet dat te doen zonder kromtrekken. Mijn 4 deuren (onder stootstrip) zijn ook aan de beurt, en ik vind het leuk om succesvol zelf te doen, maar daarvoor heb ik nog wat tips en tricks nodig…
Ha Stef, wat ik doe is kop tegen kop. Dat betekent ontzettend precies pas maken en in elkaars verlengde zetten. Pasvorm moet perfect zijn. Bij ronde en holle vormen ben je dan tussentijds nog met de plaatwerkhamer aan het uitkloppen. Verder gebruik ik grote lasmagneten als ik er met de verschillende lastangen niet bij kan. Ik las eerst elke 3 cm een puntje. Totdat alles perfect staat. Daarna las ik hassje over de tussenstukjes dicht. Indien kleine delen dan tussnedor wachten. Bij een portier heb je langte genoeg om verspreid over de lengte heen en weer te springen.
Ik liet het carrosseriebedrijf mijn vorderingen vorige week zien. Waren onder de indruk. Doen heel veel DS’en. al pratende gaven zijn aan dat ik eigenlijk Roomser ban dan de Paus door kops te lassen. Wat zij doen (moeten ook op de uren letten) is met 5mm overelkaar hene lassen. Eerst ook puntjes en daarna doorlassen op dezelfde manier als ik doe. Het voordeel is meerledig: je kun tnog een keer corrigeren als met puntjes vastgeleasdt blijkt dat je een ronde vorm bijv te kort hebt gemaakt (ik had dat in binnenscherm en moest vlees creeeren door te strekken met de hamer. Veel werk.). Verder heb je meer materiaal en een betere warmtespreiding. Je houdt aan de achterzijde een naad met dubbele plaat, maar anno 2019 zijn de antiroestmiddelen zo talrijke n goed dat dat gene bezwaar mag zijn. zij zeggen terecht: de hele DS bestaat af fabriek uit eindeloos veel dubbel plaatmateriaal. Helemaal waar natuurlijk. Daarbij: bij kops lassen aan achterzijde een ruwe naad waar je vaak niet bij kunt met slijpen. Dan kan je net zo goed een dubbele plaat hebben. Ik ga dit principe bij de onderbakken vd portierne wel toepassen, de deurhuiden heb ik geheel, daar hoef ik niet aan te lassen.
Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je aan de portieren gaat lassen
Leg ze dan alle vier klaar.
Las de eerste zoals je zelf zegt puntsgewijs.
En ga dan naar het tweede ..dan drie dan vier.
Begin dan pas weer aan de eerste.
Zolang heeft het materiaal nodig om af te koelen.
Als je met overlap last..En je houdt die minder dan 5 mm. Dan is er na goed door lassen amper meer sprake van overlap.dus eigenlijk net zo duurzaam.
Voor de rest
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dank voor de tip Frank! Gaan we zo doen, we maken er dus serie-productie van!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.