Chris schreef:De pomp is al afgesteld bij de dealer, mijn vraag is of de verstuivers de oorzaak kunnen zijn van dit probleem?
Om te beginnen welkom
Het probleem dat je omschrijft kan worden veroorzaakt door de verstuivers, in iedergeval de stevige dieselklop. Heeft de dealer zelf de pomp afgesteld of dit laten doen door een dieselspecialist, het is namelijk best wel een gespecialiseerd karwei. Afstellen van het inspuitmoment enzo is echt werk voor een dieselspecialist, afstellen van stationair en anti-afslag is zelf te doen als je ervaring heb. Een slecht werkende verstuiver kun je zelf ook achterhalen, bij een lopende motor draai je één voor één een wartel van de hogedruk brandstofleidingen op de pomp los en weer vast. Draai ze een klein tikje los, leg er wel een lap overheen en draag een veiligheidsbril, want er zal diesel lekken/spuiten, als op een gegeven moment de dieselklop weg is, dan heb je de slechte verstuiver te pakken.
Wat voor een brandstof tank je? toevallig V-Power, BP-Ultimate of een andere ultra laag zwavel houdende diesel?
Ik tankte ook altijd braaf Ultimate, en kreeg op een gegeven moment ook last van een schuddende en hikkende motor bij stationair. Sinds afgelopen zomer tank ik weer de normale diesel en heb ik geen problemen meer.
Chris schreef:Het afstellen van de pomp is bij een Renault dealer gedaan, mag er vanuitgaan dat dit goed is gedaan.. Kan op marktplaats 4 injectoren uit een goed lopend motorblok overnemen (schadeauto), slim idee of toch gewoon laten reviseren?
En als ik een injector afkoppel van de hogedrukleiding kan er een heel scala aan problemen uitgesloten worden, heel de cilinder doet dan immers niet meer mee, lijkt me niet specifiek een indicatie voor een kapotte injector..
Correct me if i’m wrong
De dealer kan wel wat afstellen, maar het is toch beter om het door een diesel-specialist te laten doen, de meeste dealers besteden het uit.
Je zou die 4 verstuivers van marktplaats kunnen kopen, laten reviseren en dan in je motor monteren.
Het afkoppelen van een hogedruk leiding zoals ik beschreven heb staat in een dieselhandboek, lijkt me dat het dan wel klopt. Klinkt ook wel logisch, als er geen druk meer word opgebouwd in de leiding, dan werkt de verstuiver niet en kun je een slechte verstuiver uitsluiten.
Afhankelijk van het type verstuiver zijn er bij Stokking in Gouda goede fabrieksgereviseerde ruilverstuivers te koop voor een bedrag waar je geen bod op marktplaats overweegt.
Ik had voor 5 tientjes per verstuiver een “gereviseerde”, dwz het verstuiverhuis was oud, de rest gewoon splinternieuw en perfect afgeregeld zo precies als alleen de fabriek dat kan. De motor loopt anderhalve ton later nog steeds perfect.
Ich bin ein Breaker
Goedenavond samen,
Misschien een hele domme vraag van mij, maar moeten de verstuivers van een 1.9 D nog worden ingesteld bij revisie ?
Alvast dank voor jullie hulp.
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.